DOLL Fahrzeugbau AG jest typową średniej wielkości niemiecką firmą rodzinną. Już czwarte pokolenie rodziny Doll prowadzi biznes, którego korzenie sięgają 1878 roku. W tym roku obroty firmy zatrudniającej 420 pracowników osiągną 70 milionów euro.
Gdy w 1878 roku Johan Georg Doll zakładał swój zakład produkcji wozów konnych w Oppenau w Schwarzwaldzie nie mógł przypuszczać, że w przyszłości rozrośnie się on do takich rozmiarów, i zyska taką pozycję na europejskim rynku.
Począwszy od 1878 roku niewielki zakład „Dollenschmiede" zajmował się wytwarzaniem różnego rodzaju wozów ciągniętych przez konie oraz narzędzi do wyrębu drewna. W 1910 roku zarządzanie firmą przeszło w ręce syna założyciela, czyli Emila Doll. Obserwując szybki rozwój transportu samochodowego, Emil postanowił uruchomić produkcję nadwozi oraz przyczep samochodowych.
W 1948 roku do Emila dołączyli przedstawiciele już trzeciej generacji fabrykantów, czyli Heinrich i Friedrich Doll. Dzięki ich aktywności biznesowej firma zaczęła szybko się rozwijać i stała się jednym z ważniejszych eksporterów pojazdów do transportu drewna przeznaczonych dla krajów Afryki. W latach 50. firma dynamicznie rozwinęła sieć swoich przedstawicielstw i serwisów w różnych krajach świata.
W 1978 roku rodzinny biznes świętował swoje 100-lecie. Od lat 70. firma DOLL konsekwentnie zwiększała swoją produkcję i rozszerzała katalog oferowanych rozwiązań. W 1985 roku wykrystalizował się, obowiązujący do dziś, podział na trzy główne gałęzie produkcji: transportu drewna, transport ponadgabarytowy, systemy transportowe dla lotnisk.
Prawnuczka założyciela firmy Brunhilde Rauscher-Doll przewodzi firmie od 1999 roku. W 2003 roku do zarządu firmy dołączył dr. inż. Manfred Münch. W 2006 roku uruchomiono w Oppenau nową halę montażu finalnego. W 2008 roku spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (GmbH) przekształciła się w spółkę akcyjną (AG), pozostając jednak całkowicie w rękach rodziny Doll i nie będąc notowaną na giełdzie.
Rok później powołano firmę DOLL Sachsen GmbH z siedzibą w Mildenau. W nowej fabryce wybudowanej w Saksonii, około 250 km od polskiej granicy, powstają głównie naczepy z osiami stałymi i skrętnymi mechanicznie o maksymalnie jednym stopniu rozsunięcia. W Oppenau wytwarzane są naczepy teleskopowe z osiami skręcanymi hydraulicznie…
Komentarze