Premiera elektrycznego eActrosa 600 – relacja z wydarzenia

12 października 2023, 12:27

Mercedes-Benz Trucks świętował 10 października premierę swojego nowego elektrycznego modelu – eActros 600. Uroczystość odbyła się na postoju dla ciężarówek Break Autohof, który jest zlokalizowany w północnej części Niemiec, niedaleko Hamburga. Prowadzący wydarzenie Christián Gálvez podkreślił na wstępie, jak ważnym kamieniem milowym w ponad 125-letniej historii produkcji samochodów ciężarowych Mercedes-Benz jest ten moment.

eActros 600
Mercedes-Benz eActros 600/fot. Mercedes-Benz Trucks

Jako pierwsza głos otrzymała Karin Rådström – CEO Mercedes-Benz Trucks. Na początku swojego wystąpienia wspomniała ona wcześniej wprowadzone odmiany eActrosa – 300 oraz 400 – zaznaczając, że odmiana oznaczona symbolem „600” to ciężarówka do transportu długodystansowego. W efekcie ma on sprostać bardziej wymagającym wyzwaniom w zakresie ładunku, dystansu oraz trasy.

Karin Rådström zapewniła, że dzięki pojemności akumulatorów oraz 800-woltowej elektrycznej osi napędowej z dwoma silnikami, opracowanej wewnętrznie przez Mercedes-Benz Trucks, samochód może zaoferować na jednym ładowaniu zasięg 500 km. Następnie zwrócono uwagę na to, że sieć stacji ładowania w Europie nie osiągnęła jeszcze pożądanej liczby punktów. Karin Rådström zaznaczyła jednak, że 60% transportów długodystansowych na Starym Kontynencie odbywa się na dystansie 500 km lub krótszym.

Kolejnym punktem programu był kulminacyjny moment – prezentacja nowego elektrycznego samochodu ciężarowego Mercedes-Benz eActros 600. Gdy model wjechał do studia, w którym odbywała się premiera, głos przejął Tilman Morlok kierujący projektem eActros 600. Opowiedział on o swoich odczuciach z jazdy tym modelem.

Jakie wrażenia z jazdy ma oferować Mercedes-Benz eActros 600?

Tilman Morlok przekazał, że eActros 600 zaskoczył go podczas jazdy dwukrotnie. Po raz pierwszy, gdy okazało się, że prowadzenie samochodu jest zadziwiająco łatwe – w jego opinii kierowca, który wie jak prowadzić ciężarówkę z silnikiem diesla, wie również wszystko, co jest potrzebne do jazdy eActrosem 600. Drugie zaskoczenie przyszło, gdy ponownie przesiadł się do ciężarówki z dieslem – od razu poczuł, że brakuje mu natychmiastowej reakcji nacisku na pedał gazu dostępnej w eActrosie 600, a także komfortu wynikającego z cichej pracy napędu elektrycznego.

eActros 600 od strony kosztów dla operatorów flot

Po zaprezentowaniu eActrosa 600, prowadzący Christián Gálvez poprosił Karin Rådström o przedstawienie kryteriów finansowych, istotnych z punktu widzenia operatorów flot. Miały one uwzględniać całkowity koszt posiadania tego modelu w porównaniu do ciężarówek z silnikami diesla.

CEO Mercedes-Benz Trucks przekazała, że przejście z ciężarówek spalinowych na elektryczne będzie musiało mieć sens z punktu widzenia kosztów. Z jej wypowiedzi wynikało, że elektryczny eActros 600 będzie około 2-2,5 raza droższy podczas zakupu niż konwencjonalny Actros z silnikiem dielsa. Karin Rådström wskazała następnie, że eActros 600 jest tańszy w trakcie użytkowania dzięki wyższej efektywności energetycznej w stosunku do konwencjonalnych ciężarówek. Dzięki temu zmniejszeniu mają ulec koszty operacyjne, co w efekcie ma zrekompensować wyższą cenę zakupu.

Akumulatory eActrosa 600

Kolejnym punktem prezentacji nowego eActrosa 600 było omówienie kwestii akumulatorów – głos ponownie przejął kierujący projektem Tilman Morlok. Energia jest magazynowana w trzech pakietach akumulatorów – każdy z nich dysponuje pojemnością 207 kWh, co daje łączną pojemność zainstalowaną 621 kWh. Wykorzystanie odpowiednich technologii ma sprawić, że baterie zachowają wyjątkowo dobrą kondycję nawet po przejechaniu 1,2 mln kilometrów i 10 latach eksploatacji.

Karin Rådström również odniosła się do kwestii baterii. Wspominała, że gdy przebywała na testach w Finlandii, przy temperaturze w okolicach -25 stopni Celsjusza, jak również w gorącym klimacie Hiszpanii, akumulatory spisywały się naprawdę dobrze i należy spodziewać się ich sprawnej pracy niezależnie od temperatury.

Aerodynamiczny design

Güney Kol, który pracował przy designie eActrosa 600, przedstawił rozwiązania w wyglądzie, które wpływają na aerodynamikę modelu i również znacząco przyczyniają się do zasięgu. W związku z odmiennym źródłem napędu ten model miał być okazją do zaprojektowania ładnej i czystej formy ze zminimalizowaną ilością szczelin, dzięki wykorzystaniu gładkich detali umożliwiających swobodny przepływ powietrza.

Pozioma linia oddzielająca kabinę od podwozia wykorzystuje kanały powietrzne, które mają kontrolować obieg powietrza dookoła pojazdu. Elementy funkcjonalne, jak reflektory, grill, czy miejsce na rejestrację zostały podzielone na obszary, które Güney Kol określił jako Tech-Islands. Tworzą one techniczną estetykę kontrastującą z gładkim designem innych elementów. Techniczne elementy jak np. czujniki radarów wykorzystywane w systemach bezpieczeństwa zostały zintegrowane w tych właśnie obszarach.

eActros 600
Aerodynamika modelu eActros 600/fot. Mercedes-Benz Trucks

Sprzedaż eActrosa 600 ruszy już wkrótce

W końcowej części prezentacji eActrosa 600 prowadzący zapytał Karin Rådström o harmonogram wypuszczenia samochodu do produkcji i sprzedaży. CEO Mercedes-Benz Trucks poinformowała, że sprzedaż ma ruszyć za kilka tygodni, i firma podpisała już listy intencyjne na kilka tysięcy ciężarówek z niektórymi klientami. Seryjna produkcja Mercedesa eActrosa 600 ma ruszyć pod koniec przyszłego roku.

Szczegóły techniczne przedstawione w dalszej części prezentacji eActrosa 600

Po zakończeniu pierwszej części prezentacji eActrosa 600 głos otrzymał główny inżynier – Michael Wolf. Opowiedział on o tym, że możliwości samochodu – zasięg 500 km i ładowność 22 tony – zoptymalizowano według potrzeb większości klientów. Wedle słów głównego inżyniera większość klientów wykonuje transporty dzienne poniżej tego dystansu i wagi. Od tych właśnie założeń rozpoczęto projektowanie modelu. Łączna masa zestawu to do 44 ton.

Następnie Michael Wolf zaprezentował inteligentny system chłodzenia złożony z trzech połączonych obiegów – dla baterii, dla osi napędowej, oraz rezystora o dużej mocy działającego jak hamulec postojowy. Siła chłodząca może być przenoszona pomiędzy obiegami, co ma pozwolić na oszczędzanie energii podczas jazdy.

Czterometrowy rozstaw osi pozwolił na zamocowanie baterii i ukrycie ich za aerodynamicznym panelem. W eActrosie 600 zastosowano dwa systemy ładowania. Pierwszy w standardzie CCS z mocą ładowania do 400 kW ma być w stanie uzupełnić baterię od 20 do 80% w godzinę. Dodatkowo zastosowano możliwość ładowania z mocą jednego megawata, które ma pozwolić na naładowanie akumulatorów od 20 do 80% w pół godziny. Oś napędowa ma dostarczać moc ciągłą 400 kW oraz moc szczytową wynoszącą 600 kW. Dla możliwie skutecznego wykorzystania mocy w eActrosie 600 zastosowano przekładnię 4-biegową.

Michael Wolf przedstawił również zalety wykorzystania akumulatorów LFP. Dzięki temu jeden komplet baterii ma wystarczyć na cały okres użytkowania – 1,2 mln km/10 lat, co wynika z powolnego procesu starzenia baterii LFP. Ponadto ten rodzaj akumulatorów oferuje możliwość wykorzystania ponad 95% pojemności zainstalowanej. W przypadku innych rozwiązań pojemność użyteczna ma wynosić około 85%.

Komentarze

Brak komentarzy!