Nowe opony firmy Continental

, 4 lipca 2005, 0:00

Podczas zorganizowanego w hiszpańskiej Walencji premierowego pokazu najnowszej generacji opon Continental do samochodów ciężarowych zaprezentowano między innymi ogumienie przeznaczone do pojazdów jeżdżących w ciężkich warunkach drogowych i na placach budowy. Warunki jazdy są tutaj często ekstremalnie trudne i tym samym stawiają przed oponami olbrzymie wyzwania. Ostre kamienie i krawędzie mogą spowodować niebezpieczne nacięcia a ze względu na brak jednolitej nawierzchni opona niejednokrotnie nie ma pełnego stałego kontaktu z podłożem. W efekcie musi się nierównomiernie uginać, aż do struktury nośnej.
Odpowiedź koncernu Continental na te wymagania stanowią dwie propozycje: Continental HSC+ na osie kierowane oraz Continental HDC+ na osie napędzane aktualnie wprowadzone do oferty firmy.

Dzięki swojej budowie, gwarantującej wysoką elastyczność opony te przyjmują obciążenia punktowe, pochłaniając uderzenia pochodzące od nawierzchni. Co więcej zapewnione zostają odpowiednie właściwości trakcyjne na wszystkich rodzajach dróg i jednoczesna ochrona osnowy przed uszkodzeniami.


W jaki sposób udało się to osiągnąć?
Nowe rozwiązania wprowadzono od wewnątrz, i na zewnętrz. Druty opasania zostały wykonane ze specjalnej, bardzo wytrzymałej i elastycznej stali. Poszczególne sznury drutów skręcone są tak, aby nadać opasaniu niezwykłą odporność na zużycie oraz elastyczność. Nowe opasanie składa się aż z czterech warstw. Przy czym liczbę drutów w drugiej i trzeciej warstwie zwiększono trzykrotnie. Dodatkowo każdy drut powleczono specjalną gumą. Taka konstrukcja nie ulega rozerwaniu nawet pod bardzo dużymi obciążeniami punktowymi. Równocześnie drobne uszkodzenia miejscowe są skutecznie izolowane, nie stanowiąc w rezultacie zagrożenia dla innych warstw drutów. To zaś redukuje ryzyko powiększania się uszkodzenia opasania.
Poza zmianami w opasaniu wnętrze HDC+ i HSC+ zawiera jeszcze jedną innowację. Mowa tu o długich łańcuchach polimerowych. Łańcuchy te w odróżnieniu od krótkich zapobiegają głębokim rozdarciom, ponieważ są m.in. ściślej splecione. W następstwie nawet jazda po kamienistym podłożu z licznymi, ostrymi krawędziami nie stanowi dla opon poważniejszego zagrożenia.
Przy zbliżonej budowie wewnątrz obie opony z zewnątrz różnią się naturalnie.
W HSC+ żebra bieżnika oraz konstrukcja barku z krawędziami „chwytnymi” zwiększają precyzję kierowania. Rzeźba bieżnika z naprzemiennie ułożonymi kątami odbija kamienie, zabezpieczając oponę przed ewentualnymi uszkodzeniami. A duża grubość podwyższonej warstwy bieżnika umożliwia uzyskiwanie wysokich przebiegów przy jeździe po różnych drogach.
W HDC+ natomiast ponad 200 poprzecznych bloków służy do przeniesienia momentu obrotowego. Łączniki między nimi wzmacniają podwyższony bieżnik, poprawiając stabilność jazdy po nawierzchniach utwardzonych. Ustawione pod katem rowki gwarantują z kolei dobre właściwości trakcyjne w błotnistym terenie.
Ogólnie obie opony cechują się dużą trwałością i odpornością mechaniczną, co wydłuża czas ich eksploatacji. Skorzystają na tym niewątpliwe użytkownicy, notując oszczędności rosnące wraz z wydłużaniem się okresu eksploatacji.
Na początek opony Continental HDC+ i Continental HSC+ będą oferowane w dwóch rozmiarach: 315/80R22.5 oraz 13R22.5.

Komentarze

Brak komentarzy