Komu zależy na wydajności i ekonomiczności stosuje silniki diesla. Dlatego na świecie większość samochodów ciężarowych wyposażona jest w ten rodzaj silników.
Nowe obostrzenia norm NOx w spalinach nakazują od roku 2005, aby wartości tlenku azotu NOx obniżone zostały o 30%. Norma ta obowiązuje dla samochodów o dopuszczalnej wadze łącznej powyżej 3,5 tony. Od 2008 roku emisja tlenku azotu powinna wg normy EURO5 spaść o dalsze 40%.
System obniżający ilość tlenku azotu
W zasadzie 2 systemy wpływają na wymaganą redukcję emisji: filtr cząsteczkowy i system katalizatorów wg selektywnej redukcji katalitycznej (SCR).
DaimlerChrysler już obecnie zdecydował się na stosowanie technologii SCR i nazwał ten system BlueTec.
Bosch oferuje system DE-NOXTRONIC.
Ideą funkcjonowania systemu SCR jest wtrysk dodatku mocznika w prąd spalin, który pod pływem ciepła spalin uwalnia amoniak. Amoniak umożliwia przekształcenie się tlenku azotu w nieszkodliwe substancje wody i azotu. 32,5-procentowy roztwór wodny mocznika występuje pod nazwą produktową AdBlue.
Filtry wydłużają żywotność
Nowa technologia wymaga filtracji wodnego roztworu mocznika (HWL). Wydłuża to żywotność jednostki dozującej HWL i należących do tego komponentów wtryskowych HWL. HWL jest pobierany wewnątrz pompy ze zbiornika zapasowego. element filtracyjny musi być wymiennie montowany po stronie ciśnieniowej lub ssawnej pompy. Żywotność elementu filtracyjnego odpowiada okresom wymiany filtra paliwa oleju napędowego, aby wóz ciężarowy jak najrzadziej miał postój w warsztacie.
Zasady techniki filtracji zostały wyodrębnione przez ekspertów MANN+HUMMEL i stanowią w tej chwili w branży zaakceptowane standardy tego nowego rodzaju filtracji. Również wybór wszystkich materiałów wymaga szczególnych rozwiązań. Dużą rolę odgrywa wytrzymałość materiału, a także temperatura, ponieważ podczas zamarzania płyn rozszerza się, co może powodować pękanie przewodów.
Dlatego w zimie przy ujemnych temperaturach zbiornik paliwa, filtr, pompa i przewody muszą być podgrzewane. Punkt zamarzania AdBlue bez dodatków wynosi minus 11stopni C. Dotyczy to również elementów filtra mocznikowego, obudowy i innych komponentów, które muszą być odporne na zamarzanie. Dodatkowo pojemność płynów w obudowie, względnie w filtrze musi być wysoce zredukowana, a zintegrowane elementy wyrównują ciśnienie lodu. Jest to rozwiązanie firmy MANN+HUMMEL zgłoszone do patentu.
Dla systemu BlueTec firma MANN+HUMMEL stworzyła na wyposażenie fabryczne element filtracji mocznika U58 (Urea Filter).
Komentarze