DAF odnawia serie LF i CF

10 kwietnia 2006, 0:00

W związku z tym, że DAF rozpoczął produkcję nowego modelu XF105 w styczniu 2006 r., produkcja seryjna odnowionych Serii DAF LF i CF rozpocznie się w maju bieżącego roku. Cechą charakterystyczną tych serii będzie całkowicie nowa gama najnowocześniejszych silników PACCAR ze zgodną z Euro 4 i Euro 5 technologią DAF SCR, zoptymalizowanym planem podwozia, nową stylistyką kabiny i jeszcze nowocześniejszym wyglądem. Model LF, dostępny w wersji Euro 4, oraz model CF, dostępny w wersji Euro 4 oraz Euro 5, są teraz przygotowane do kolejnych wielkich osiągnięć.


Serie DAF LF i CF, dzięki swojemu solidnemu i eleganckiemu wyglądowi zewnętrznemu, przestronnej i wygodnej kabinie, do której łatwo się wchodzi, wyznaczającej nowe trendy charakterystyce jazdy, wydajności oraz sprawdzonej niezawodności i wytrzymałości. Ciężarówki DAF LF – o całkowitej masie pojazdu od 6 do 21 ton – przeznaczone są dla segmentu dystrybucyjnego, natomiast ciężarówki CF – o całkowitej masie pojazdu od 18 ton do nawet 40 ton w przypadku zestawów – przeznaczone są do wielu różnorodnych zastosowań.


Technologia DAF SCR
Jednym z ważniejszych kryteriów podczas pracy nad odnowionymi seriami LF i CF były surowe wymogi normy emisji Euro 4, które zaczną obowiązywać od października 2006 r., a w roku 2009 zostaną zastąpione jeszcze surowszymi wymogami Euro 5. W odnowionych seriach LF i CF zastosowano technologię SCR, najlepsze i obecnie najbardziej ekonomiczne rozwiązanie spełniające wymagania norm emisji Euro 4 i Euro 5 . Polega ona na wtryskiwaniu do spalin płynu AdBlue, by przekształcić tlenki azotu w konwerterze katalitycznym DeNOx w nieszkodliwy azot i wodę. Technologia SCR jest stosunkowo prosta i dlatego jest też najbardziej niezawodna i wydajna. Ponieważ ta technologia obróbki gazów wydechowych nie ma wpływu na silnik, można zoptymalizować jego ustawienia w celu uzyskania idealnego spalania i niskiego zużycia paliwa. Technologia DAF SCR umożliwia jednak znacznie więcej.


Wprowadzenie technologii DAF SCR zbiega się w czasie z wprowadzeniem całkowicie nowych serii silników PACCAR, wyznaczających standardy w zakresie zużycia paliwa, niezawodności i długiego okresu użytkowania. We wszystkich silnikach zastosowano wysokociśnieniowy układ wtryskowy umożliwiający uzyskanie maksymalnej wydajności i najniższej emisji cząstek stałych. Aby spełnić surowy wymóg 0,02 grama na kWh, pojazdy nowych serii LF i CF nie wymagają filtra cząstek stałych.

Nowe silniki i AS-Tronic dla Serii LF
W skład odnowionej serii LF wchodzą nowe silniki PACCAR FR i GR zgodne z poziomem emisji Euro 4, odpowiednio cztero- i sześciocylindrowe. Nowy silniki PACCAR FR mają pojemność 4,5 litra i moce od 104 kW/140 KM do 136 kW/180 KM. Silniki sześciocylindrowe PACCAR GR mają pojemność 6,7 litra i moce od 168 kW/220 KM do 212 kW/280 KM. Po części na skutek zwiększonej pojemności skokowej oraz zastosowania układu wysokiego ciśnienia typu Common Rail, nowe silniki pozwalają na uzyskanie większego o około 22% momentu obrotowego, zapewniającego dodatkową siłę pociągową i elastyczność, w porównaniu z silnikami PACCAR Euro 3 o pojemnościach 3,9 litra i 5,9 litra. Co więcej, seria LF jest teraz dostępna ze zautomatyzowaną, sześciobiegową skrzynią AS-Tronic, której zalety doceni transport dystrybucyjny.


Całkowicie nowa gama silników Serii CF
Odnowiona seria CF65 została wyposażona w silnik PACCAR GR o pojemności 6,7 litra i mocach od 168 kW / 220 KM do 212 kW / 280 KM. Silnik ten można również, w zależności od wymagań, połączyć z nową zautomatyzowaną, sześciobiegową skrzynią AS-Tronic.
CF75 jest wyposażony w silnik PACCAR PR o pojemności 9,2 litra i mocach od 183 kW/250 KM do 265 kW/360 KM, który został po raz pierwszy zaprezentowany na ubiegłorocznych targach European Road Transport Show w Amsterdamie. W silniku PACCAR PR zastosowano kilka zaawansowanych technologii podnoszących niezawodność i wytrzymałość, które znane są z produkowanych przez firmę DAF nowych silnikach MX o pojemności 12,9 litrów, takich jak wysokociśnieniowy układ wtryskowy SMART oraz zamknięte wiązki przewodów.
Nowy CF85 jest wyposażony w silnik PACCAR MX o pojemności 12,9 litrów. W CF85 ustawiono go na moce od 265 kW/360 KM do 375 kW/510 KM. Silniki PACCAR PR i MX są dostępne zarówno z poziomami emisji zgodnymi z Euro 4, jak i Euro 5.


Wszystkie nowe silniki PACCAR łączą znakomite osiągi i elastyczność z ekonomicznym zużyciem paliwa, które jest o około 4 procent niższe niż w porównywalnych silnikach Euro 3, po części także dzięki zastosowaniu technologii DAF SCR. W połączeniu z maksymalnymi okresami międzyobsługowymi, które zostały jeszcze bardziej wydłużone, do 55 000 kilometrów w modelach LF oraz do 150 000 kilometrów w modelach CF (w zależności od modelu i użycia), stanowi to znakomitą podstawę do uzyskania niższych kosztów eksploatacji i maksymalnej dostępności pojazdu.


Nowy plan podwozia
Poprzez możliwość umieszczenia zbiorników sprężonego powietrza i innych elementów w każdym dostępnym miejscu na podwoziu zwiększono dostępną przestrzeń, którą przeznaczyć można na przykład na montaż nadwozia, skrzynek narzędziowych oraz możliwie dużych zbiorników paliwa. Nie potrzeba także wiele miejsca na montaż konwertera katalitycznego DeNOx, a to za sprawą jego zwartej konstrukcji. W związku z tym można na przykład zainstalować na ciągniku CF zbiorniki paliwa o łącznej pojemności do 1500 litrów. Na tej podstawie pojemność zbiornika AdBlue wynosi do 75 litrów, co wyznacza zasięg operacyjny równy 5000 kilometrów. W LF zbiornik AdBlue ma pojemność 26 litrów, wystarczającą do przejechania 2500 kilometrów.


Przyjazne wnętrze
Odnawiając wnętrza serii LF i CF, firma DAF wzorowała się na standardach nowego flagowego modelu XF105. Dzięki nowym kolorom przestronna kabina sprawia przytulne wrażenie. Odnowione LF i CF mają nową tablicę przyrządów, z wyjątkowo czytelnymi, dużymi wskaźnikami i eleganckim chromowanym wykończeniem. Na środku deski rozdzielczej znajduje się wyświetlacz, który dostarcza informacji o najważniejszych funkcjach pojazdu i silnika, w jednym z dwunastu języków. Nowość stanowi wygodna kierownica z opcjonalną poduszką powietrzną i zintegrowanymi przełącznikami tempomatu, elementami sterującymi ogranicznika prędkości, hamulca silnikowego, telefonu itp. Inne istotne funkcje (łącznie ze zautomatyzowaną skrzynią biegów w CF) można łatwo kontrolować dźwigniami na kolumnie kierownicy. W LF mechanizm obsługi zautomatyzowanej skrzyni biegów AS-Tronic jest łatwo dostępny obok fotela kierowcy.

Aby maksymalnie ułatwić obsługę, tachograf cyfrowy w LF umieszczono nad szybą przednią, gdzie zamontowano także dwa dodatkowe gniazda DIN przeznaczone do montażu na przykład sprzętu audio. W CF są teraz trzy gniazda DIN w desce rozdzielczej, tak by oprócz sprzętu audio można było również zainstalować duży wyświetlacz kamery obejmującej martwe pole lub system nawigacyjny czy moduł teleinformatyczny. Tachograf nadal znajduje się nad przednią szybą.


Nowoczesny wygląd zewnętrzny
Zmiany w stylistyce kabiny nowego LF i CF są subtelne i zostały wprowadzone tak, by obecna flota nie wyglądała przestarzale. W LF zmieniono wygląd zarówno górnej jak i dolnej kraty wlotu powietrza. Tak jak w przypadku CF i XF105, do dolnej kraty wlotu powietrza dodano eleganckie aluminiowe wykończenie, aby zaznaczyć, że pojazdy te spełniają najsurowsze wymogi emisyjne. W połączeniu z większymi lusterkami zewnętrznymi, zapewniającymi jeszcze lepszą widoczność, i opcjonalnymi reflektorami typu „kocie oko” wbudowanymi w metalowym zderzaku, uzyskano jeszcze nowocześniejszy wygląd oraz, co równie ważne, jeszcze bardziej zwiększono bezpieczeństwo.


DAF znacznie ulepszył już cieszące się dużym powodzeniem LF i CF. Unowocześnił jeszcze bardziej zewnętrzny wygląd kabiny. Wprowadził wiele zmian we wnętrzu, z których każda przyczynia się do dalszego zwiększenia ergonomii i zapewnienia poziomu wygody kierowcy, który jest nowością w tej klasie pojazdów. Plan podwozia jest zoptymalizowany i, wraz z najnowocześniejszymi silnikami PACCAR, w których zastosowano technologię DAF SCR zgodną z Euro 4 i 5, nadejście nowych serii LF i CF oznacza kolejny krok ku obniżeniu kosztów eksploatacji, zwiększeniu wydajności transportu i oczywiście poprawy jakości.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!