Continental dla branży ciężarowej – konferencja

, 12 czerwca 2015, 16:03

W Warszawie odbyła się konferencja prasowa, podsumowująca działania firmy Continental na rynku opon dla pojazdów ciężarowych. Przedstawiamy najważniejsze dane sprzedażowe i refleksje przedstawicieli producenta.

Sprzedaż opon

Konferencję rozpoczęło wystąpienie Grzegorza Jeziaka, Sales Managera w dziale opon do pojazdów użytkowych Continental Opony Polska. Przedstawił on wyniki sprzedażowe firmy oraz dane dla całego rynku. Wśród statystyk warto zauważyć niewielki spadek sprzedaży opon w Polsce w roku 2014. Spadła także sprzedaż produktów firmy Continental. Ogólna tendencja wskazuje jednak na stabilizację rynku. Eksperci Continentala prognozują wzrost sprzedaży w roku 2015.

Jakie parametry miały wpływ na wyniki? Grzegorz Jeziak oraz Dyrektor Generalny Continental Opony Polska, Piotr Zielak, zwrócili uwagę na szybko rosnący import opon z Chin.

– „Kiedyś import z Chin był traktowany marginalnie, teraz staje się coraz bardziej dokuczliwy dla obecnych na polskim rynku producentów. Głównie pod względem ceny. Import chińskich opon nie rzutuje znacząco na marki premium, bardziej szkodzi markom budżetowym, a zwłaszcza bieżnikowniom. Polski rynek rośnie, ale dzięki azjatyckiemu importowi." – powiedział Dyrektor Generalny Continental Opony Polska.

Jednocześnie Dyrektor zaznaczył, że firma Continental nie zamierza zlecać produkcji opon chińskim zakładom w celu redukcji kosztów. Posiadanie własnej fabryki w Chinach nie oznacza pogorszenia jakości produktu, ale ze względu na koszt transportu wyrobów z Azji do Europy, ceny i tak nie byłyby konkurencyjne.

Przedstawiciele Continental Opony Polska

Transport w Europie

Klienci Continental to w dużej mierze firmy transportowe. Z tego powodu firma uważnie śledzi ich poczynania i zmiany na rynku transportowym. Spostrzeżenia w tym zakresie przedstawił Jacek Młodawski, Fleet Business Manager w Continental Opony Polska.

Z prezentowanych podczas konferencji wyliczeń wynika, że liderem branży transportowej w Europie są Niemcy, jednak ich transport jest skoncentrowany na ruchu krajowym. Za to Polska jest liderem w transporcie międzynarodowym. W 2013 r., względem roku 2012, polski transport wzrósł o 11,4%, co pozwoliło nam wyprzedzić Francję i Hiszpanię.

Wzrost polskiego rynku transportowego widać po stanie flot. Od 2009 r. liczba firm wzrosła dwukrotnie, a liczba wykorzystywanych przez nie pojazdów niemal czterokrotnie. Preferencje zakupowe największych firm na rynku koncentrują się na oponach marek premium. Jacek Młodawski podkreślił, że we flotach dużych firm trudno spotkać opony pochodzenia chińskiego. Dominują wyliczenia długoterminowe i nastawienie na niezawodne korzystanie z ogumienia przez możliwie najdłuższy czas/dystans.

Rynek sprzedaży pojazdów

W ubiegłym roku zauważono spadek liczby rejestrowanych pojazdów ciężarowych (co ma związek z wprowadzoną normą emisji spalin Euro VI). Wzrósł za to rynek sprzedaży naczep. Wyniki cieszą przedstawicieli firmy Continental, ale Dyrektor Piotr Zielak zauważa trudną sytuację producentów i dystrybutorów opon do naczep. Jego zdaniem marże są bardzo niskie przy coraz wyższych wymaganiach technicznych.

Producenci opon włączają się w doradztwo techniczne i opiekę nad flotami. Muszą być blisko flot z powodów technicznych i ekonomicznych. Wymogiem staje się sprawna, dobrze osadzona sieć serwisowa. Continental proponuje klientom cztery modele współpracy:

  • tylko sprzedaż (przy czym klient może skorzystać z oprogramowania Cesar)
  • fix budget – gwarantuje zaplecze serwisowe i stały dostęp do programu Cesar, pozwalającego m.in. na bieżący podgląd stanu opon i ich kontrolę.
  • serwisowy kontrakt rozliczeniowy
  • kontrakt kilometrowy – właścicielem opon pozostaje Continental, klient płaci za ich użytkowanie, wg przebiegu

 

Platforma Cesar początkowo miała służyć do rejestracji wymiany opon, dziś jest programem niemal księgowym i wciąż rozbudowywanym o nowe możliwości.

Tomasz Wódz, zaproszony przez przedstawicieli Continentala Dyrektor Techniczny firmy Samat Polska Sp. z o.o., wyjaśnił, jak w praktyce wygląda współpraca z producentem opon. Firma Samat ma podpisaną z Continentalem umowę fix budget. Jak przyznaje Tomasz Wódz, dzięki niej firmy dzielą się zarówno ryzykiem, jak i zyskami.

Program Conti360

Continental współpracuje ze swoimi klientami także poprzez usługę Conti360 Fleet Services, która obchodzi w tym roku 5 urodziny. O Conti360 mówił Łukasz Puchała, Conti 360 Network Manager w Continental Opony Polska.

W ramach Conti360 Fleet Services dostępne jest pięć modułów zapewniających efektywne zarządzanie ogumieniem:

  • ContiFitmentService oferuje doradztwo zakupowe oraz montaż opon,
  • ContiFleetCheck zapewnia okresowe przeglądy ogumienia,
  • ContiCasingManagement umożliwia zarządzanie zużytymi oponami,
  • ContiBreakdownService zapewnia obsługę i pomoc w przypadku awarii,
  • ContiFleetReporting oferuje dostęp do kompleksowej analizy danych dotyczących zakupionych opon oraz wszystkich kosztów związanych z ich serwisem.
     

Największą popularnością wśród klientów Conti360 Fleet Services cieszy się moduł ContiFitmentService, ponieważ firmy transportowe cenią doradztwo w zakresie doboru opon.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!