Od czasu wprowadzenia na rynek napędu MAN HydroDrive jego efektywność i zalety w zakresie bezpieczeństwa przekonały ponad 11 000 klientów. MAN oferuje największą na rynku paletę pojazdów z napędem HydroDrive, dostępną w sześciu konfiguracjach osi i w dwóch wysokościach konstrukcyjnych, w wersjach dwu- do czteroosiowych, typach TGS i TGX. Z tego napędu korzysta najwięcej klientów w Austrii i Szwajcarii oraz w Niemczech i w Skandynawii.
Układ osi: 4 x 4H, 6 x 4H-2, 6 x 6H, 6 x 4H-4, 8 x 4H-6, 8 x 6H.
Napęd ten najczęściej stosowany jest w pojazdach straży pożarnej, śmieciarkach, pojazdach pracujących na budowie i pojazdach-cysternach, które nawet w niesprzyjających warunkach atmosferycznych i w górzystym terenie muszą bezpiecznie dotrzeć do celu, a także w pojazdach pracujących na nieutwardzonych drogach leśnych przy transporcie drewna.
Na rozmoczonych od deszczu drogach w wielu przypadkach napęd tylny okazuje się niewystarczający, zwłaszcza gdy pojazd nie jest załadowany i tylna oś nie jest w stanie osiągnąć pełnej trakcji. Dotyczy to na przykład wjazdu lub wyjazdu na nieutwardzonym terenie placu budowy, po którym poruszają się pojazdy przywożące materiały budowlane, wywrotki lub pojazdy-betoniarki. Pojazd z napędem HydroDrive, który w takich sytuacjach nie ugrzęźnie w żwirowni, stanowi gwarancję terminowości dostaw.
Na śliskim podłożu kierowanie pojazdem z pełnym ładunkiem, który nie ma napędu na przednią oś, jest utrudnione. Potrzebny byłby zatem klasyczny załączany napęd na wszystkie koła. Jednak napęd HydroDrive zapewnia większą trakcję i lepsze bezpieczeństwo, nie wymagając jednocześnie montażu skrzyni rozdzielczej, mechanizmu różnicowego i przedniego wału napędowego. W ten sposób ograniczone zostaje zużycie paliwa i emisja CO2.
Masa ciężarówki z napędem HydroDrive jest o ponad 400 kg mniejsza niż masa analogicznego pojazdu ciężarowego wyposażonego w klasyczny napęd na wszystkie koła. Pojazdy z napędem HydroDrive mają w związku z tym większą ładowność, a więc zapewniają także szerszy zakres eksploatacji w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami szosowymi. Dzięki temu niektóre przedsiębiorstwa nie muszą kupować dodatkowo pojazdu z napędem na wszystkie koła.
Kolejną zaletą pojazdu wyposażonego w napęd HydroDrive jest mniejszy promień skrętu w porównaniu z analogicznym pojazdem z mechanicznym napędem na oś przednią.
Napęd osi przedniej przy wykorzystaniu systemu MAN HydroDrive realizowany jest przez hydrostatyczne silniki znajdujące się w każdym z kół, zasilane pompą hydrauliczną o ciśnieniu do 420 bar. Napęd na oś przednią można włączać za pomocą przełącznika obrotowego również podczas jazdy oraz pod obciążeniem.
Dodatkowa trakcja dostępna jest także podczas jazdy wstecz i na luzie. Zwiększa to moc hamowania systemów zwalniacza, w szczególności systemu MAN PriTarder. Poza tym pojazd jest lepiej sterowny na śliskim podłożu, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
Komentarze