Volvo o jeden krok bliżej

, 2 kwietnia 2007, 0:00

Hybrydowe samochody ciężarowe marki Volvo zużywają mniej paliwa i emitują mniej gazów cieplarnianych (nawet o jedną trzecią w porównaniu z pojazdami wyposażonymi w konwencjonalne silniki wysokoprężne). Powszechne wprowadzenie tych pojazdów na rynek oznaczałoby więc zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne oraz obniżenie kosztów paliwa dla branży transportowej. Obecnie w Szwecji trwają prace związane z testami dwóch pojazdów napędzanych silnikami hybrydowymi. Program rozwoju technologii silników hybrydowych firmy Volvo został przedstawiony politykom i przedstawicielom mediów podczas seminarium odbywającego się w Brukseli.

„Koncern Volvo jest od 20 lat zaangażowany w badania i rozwój technologii silników hybrydowych” -powiedział Staffan Jufors, prezes i dyrektor generalny koncernu Volvo Trucks. „Dzisiejsze testy torują drogę do rozpoczęcia w przyszłości produkcji seryjnej, a naszym celem jest zaoferowanie klientom, w ciągu kilku najbliższych lat, hybrydowych samochodów ciężarowych”.

Testy drogowe w 2008 r.
Szwedzka Agencja ds. energii przyznała koncernowi Volvo dofinansowanie do projektu związanego z opracowaniem i przetestowaniem technologii hybrydowej w dwóch pojazdach na terenie Szwecji. Oczekuje się, że te samochody ciężarowe zostaną wprowadzone do użytku w ciągu roku. Celem wspomnianego projektu jest uzyskanie oszczędności w zużyciu paliwa dochodzących do 30%.

Optymalne rozwiązanie dla transportu lokalnego

Proponowane przez koncern Volvo rozwiązanie hybrydowe łączy cechy silnika wysokoprężnego i elektrycznego. Silnik elektryczny jest używany podczas ruszania z miejsca i przyspieszania do prędkości około 20 km/h. Przy wyższych prędkościach, uruchamiany jest silnik wysokoprężny, który przejmuje zadanie napędzania pojazdu, jednocześnie ponownie ładując akumulatory silnika elektrycznego. Podczas hamowania, wytwarzana w związku z nim energia jest również wykorzystywana do ponownego ładowania akumulatorów. Moc silnika elektrycznego jest wykorzystywana podczas postoju, podczas jazdy w korkach oraz podczas załadunku lub rozładunku.

Ponieważ hybrydowy samochód ciężarowy sprawdza się najlepiej podczas jazdy cechującej się częstym zatrzymywaniem i ruszaniem z miejsca, nadaje się do lokalnej dystrybucji towarów oraz usług w segmencie komunalnym, na przykład wywozu odpadów. Ponieważ silnik wysokoprężny zostaje całkowicie wyłączony, gdy pojazd przestaje się poruszać, nie emituje szkodliwych spalin i jest zupełnie cichy, co stanowi dużą zaletę zwłaszcza podczas pracy w dzielnicach mieszkaniowych.
„Zastosowanie silników hybrydowych na szeroką skalę znacznie poprawi efektywność wykorzystania energii w całej branży transportowej” – dodał Staffan Jufors. „W Europie i w Stanach Zjednoczonych co roku produkuje się 220 tys. samochodów ciężarowych na potrzeby lokalnego transportu dystrybucyjnego oraz wywozu odpadów, rynek zbytu jest więc zapewniony”.

 

Komentarze

Brak komentarzy