Dane techniczne nowego IVECO Eurocargo

, 17 września 2015, 14:55

IVECO pracuje nad redukcją zużycia paliwa w przypadku tradycyjnych silników diesla oraz promuje paliwa alternatywne. Realizacją tej strategii jest nowy Eurocargo.

IVECO może pochwalić się najszerszą ofertą pojazdów użytkowych napędzanych gazem sprężonym (CNG) i gazem skroplonym (LNG) oraz największą liczbą czynnych pojazdów w Europie – 5500 autobusów IVECO oraz 8500 samochodów dostawczych i ciężarowych.

Design i komfort jazdy

Inspirowany lekkimi pojazdami użytkowymi, a szczególnie stylistyką modelu Daily, nowy Eurocargo charakteryzuje się nowoczesnym wyglądem. Koncepcja stylistyczna bazuje na najnowszych produktach z oferty IVECO i tworzy nowoczesny samochód ciężarowy dostosowany do środowiska miejskiego. Wyrazisty profil przedni w kształcie litery „V” podkreśla dynamikę typową dla tej serii pojazdów, a ciągłość konturów, bez podziałów, oraz akcent położony na poziome linie dają wrażenie solidnego, szerokiego auta. Elementy zewnętrzne, które zostały zmienione, obejmują przednią atrapę, owiewki boczne, zderzak z radarem zaawansowanego systemu hamowania awaryjnego AEBS (Advanced Emergency Braking System), światła przednie z wbudowanymi lampami LED DRL i ksenonowe światła przednie. Logo firmowe IVECO znajduje się z przodu pojazdu, a nazwa „Eurocargo” została przeniesiona na drzwi. Oznakowanie boczne podąża za nową stylistyką, wskazując całkowitą dopuszczalną masę (kg) i moc silnika (KM).

Dzięki tym wszystkim zmianom możliwa była poprawa współczynnika oporu powietrza Cx o 2%, co z kolei pozwala na obniżenie zużycia paliwa podczas jazdy poza obszarami miejskimi i na autostradzie.

W środku pojazd jest przestronny i zapewnia swobodę ruchów: przejście z fotela kierowcy na fotel pasażera zostało ułatwione dzięki płaskiej, kompaktowej konsoli i ograniczonym wymiarom tunelu silnika, co pozwala na swobodne przemieszczanie się w kabinie. Ponadto kierowca może z łatwością wyjść z pojazdu zarówno po lewej, jak i po prawej stronie.
Nowa kierownica jest niezwykle ergonomiczna i stylowa. Obłożono ją miękkim w dotyku materiałem a na desce rozdzielczej zastosowano nowe kontrolki klimatyzacji, świateł oraz przekładni automatycznej i zautomatyzowanej. Dużą nowością jest również podniesienie poziomu bezpieczeństwa dzięki poduszce powietrznej umieszczonej w kierownicy. Przyciski na kierownicy sterujące urządzeniami audio i podłączonymi urządzeniami Bluetooth wspomagają bezpieczeństwo podczas jazdy i pozwalają kierowcy skupić się na drodze. Pojazd wyposażono także w nowe elementy zaprojektowane tak aby ułatwić życie kierowcy. Kształt deski rozdzielczej odpowiada potrzebom łączności i zapewnia teraz unikatowe i wszechstronne rozwiązanie: w obszarze środkowej części szyby przedniej obok kamery kontroli pasa ruchu (LDWS) można umieścić uchwyt na smartfon. Znajdują się tam również porty USB do ładowania telefonu. Jedną z opcji dostępnych w nowym modelu Eurocargo jest możliwość zamontowania odczepianego ekranu systemu telematyki.

W kabinie znajdują się liczne schowki i kieszenie na przedmioty i dokumenty, centralna konsola jest wyposażona w dwa uchwyty na półlitrowe butelki, gniazdo 12 V oraz (na zamówienie) wyjście sprężonego powietrza – wszystko to jako dodatek do specjalnych schowków na drobiazgi i wieszaka. Pokrycia foteli wykonano z nowego materiału. Na zamówienie dostępny jest niezwykle wygodny fotel kierowcy z zawieszeniem pneumatycznym, regulowanym oparciem, regulowaną wysokością pasa bezpieczeństwa, ogrzewaniem i wentylacją.

Eurocargo jest wyposażony w zaawansowany system telematyczny zapewniający narzędzia konieczne do zintegrowanej kontroli wszystkich operacji. Informacje są gromadzone i analizowane zdalnie. Dostęp do intuicyjnego portalu pozwala kierownikowi floty monitorować wiele czynników np. właściwe wykorzystanie pojazdu, nadzorowanie stylu jazdy kierowcy, a przy tym umożliwia planowanie optymalnych tras a także pozwala zarządzać ich pracą.
Każdy aspekt jest oceniany na podstawie wskaźników wydajności, które są kluczowe dla obniżenia kosztów i zwiększenia wydajności we wszystkich obszarach. Paliwo i ograniczenia nałożone przez przepisy to główne czynniki kosztowe, które można zredukować poprzez profesjonalne zarządzanie pojazdami i kierowcami. Ci ostatni mają istotny wpływ na wydajność samochodu.

Jeśli chodzi o urządzenia osobiste, nowy Eurocargo jest wstępnie skonfigurowany na potrzeby płynnej integracji z większością smartfonów, tabletów i systemów nawigacyjnych GPS. Co do usług profesjonalnych, nowa telematyka ma strukturę modułową i można ją poszerzać i aktualizować na różnych poziomach: poprzez opcjonalny IVECO UTP Telematics Box pozwalający na zdalne gromadzenie danych i raportowanie na potrzeby podstawowych usług zarządzania flotą oraz poprzez zaawansowane usługi świadczone przez IVECO we współpracy z międzynarodowym liderem w branży.

Aby wesprzeć klienta w podnoszeniu wydajności, firma IVECO opracowała rozwiązanie telematyczne, które oferuję pełen zakres usług. Po instalacji wyświetlacza IVECO DriverLinc usługi zarządzania flotą zostają maksymalnie rozszerzone. DriverLinc umożliwia uporządkowany przepływ komunikacji między kierowcą i biurem spedycji, zapewniając informacje w odpowiednim czasie i gwarantując szybką reakcję. DriverLinc dostarcza również narzędzi podnoszących poziom oszczędności paliwa, jak np. Driver Coach, i wspierających kierowcę w poprawie stylu jazdy w czasie rzeczywistym.

Usługi zaawansowane obejmują najnowocześniejsze elementy wspomagające kierowcę w czasie jazdy oraz w innych sytuacjach. Należy do nich np. odczepiany tablet, który pozwala na zarządzenie funkcjami nawigacji, zamówień i składania podpisów.

Bezpieczeństwo

Funkcja „Driver Coach” pomaga zmniejszyć zużycie paliwa poprzez przekazywanie porad o zmianie sposobu jazdy. Odbywa się to na zasadzie porównywania wyników z przypisanymi celami oraz dostarczania informacji zwrotnej w czasie rzeczywistym w oparciu o 13 różnych wskaźników stylu jazdy. Platforma Android gwarantuje szybsze aktualizacje i łatwą personalizację, szczególnie w zakresie przydzielanych zadań.

Podstawą modernizacji Eurocargo jest bezpieczeństwo, ponieważ od listopada 2015 roku niektóre nowe istotne elektroniczne elementy wyposażenia pojazdu będą obowiązkowe. Dzięki najbardziej zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym na rynku – opracowanym w ramach kompleksowych testów – nowy Eurocargo oferuje wyższy poziom bezpieczeństwa na drodze dla pojazdu, ładunku i kierowcy. Po raz pierwszy w historii modelu nowy Eurocargo jest wyposażony w poduszkę powietrzną w kierownicy, jednak na szczególną uwagę zasługują elektroniczne systemy wspomagające kierowcę. Oprócz poduszki powietrznej nowy Eurocargo oferuje także wszystkie podstawowe systemy wspomagające prowadzenie pojazdu.

System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS), należący do wyposażenia standardowego, ostrzega kierowcę w przypadku wykrycia takiej sytuacji. Dzięki kamerze zamontowanej na szybie przedniej system rozpoznaje oznakowanie poziome na jezdni i uruchamia sygnał dźwiękowy, jeżeli pojazd zmienia pas ruchu, a kierowca nie włączył kierunkowskazu.
Oprócz rozszerzonego systemu kontroli stabilności (EVSC) w standardowym wyposażeniu wszystkich wersji o dopuszczalnej masie całkowitej od 12 do 19 ton w nowym Eurocargo zastosowano również zaawansowany system wspomagania hamowania awaryjnego (AEBS), który od listopada 2015 roku będzie stanowił obowiązkowe wyposażenie. Jego działanie polega na mierzeniu odległości od pojazdu poprzedzającego, obliczaniu czasu do ewentualnej kolizji i włączaniu dwustopniowego alarmu przed rozpoczęciem automatycznego hamowania.

Dzięki wprowadzeniu rozszerzonego systemu kontroli stabilności i zaawansowanego systemu wspomagania awaryjnego w nowym Eurocargo dostępny jest także adaptacyjny tempomat (ACC). System ten to kolejna funkcja zwiększająca bezpieczeństwo i komfort jazdy. Adaptacyjny tempomat automatycznie utrzymuje odległość od pojazdu poprzedzającego, dostosowując prędkość na podstawie danych z różnych podzespołów pojazdu (radaru, położenia przepustnicy, hamulca silnikowego i hamulców). W celu poprawy bezpieczeństwa i widoczności standardowo zastosowano również światła do jazdy dziennej LED. Reflektory ksenonowe dostępne są jako opcja.

Układ HI-SCR

Technologia oczyszczania spalin HI-SCR to nowość, dzięki której IVECO pozbawione jest układu recyrkulacji spalin (EGR). Oferuje wiele zalet, takich jak obniżone zużycie paliwa oraz wydłużona i bezpieczniejsza eksploatacja filtra cząstek stałych (DPF). HI-SCR jest jedynym systemem kontroli emisji, który nie zmienia procesu spalania, ponieważ jest on oparty na pobieraniu do komory spalania świeżego powietrza, a nie na recyrkulacji spalin. Oznacza to, że temperatura spalania jest wyższa, a ilość cząstek stałych jest na tyle niska, że aktywny DPF jest zbędny.

Nowy Eurocargo jest jedynym pojazdem w segmencie średnich samochodów ciężarowych, w którym zastosowano tę innowacyjną technologię. W żadnej wersji Eurocargo z silnikami Iveco Tector 5 i Tector 7 Euro VI nie ma układu recyrkulacji spalin. Proces spalania jest w nich zoptymalizowany przy maksymalnej efektywności energetycznej.
Oprócz obniżenia zużycia paliwa czysty proces spalania minimalizuje tworzenie się cząstek stałych, natomiast emisja tlenków azotu (NOx) jest ograniczana w nowatorskim procesie selektywnej redukcji katalitycznej, którego efektywność konwersji tych związków wynosi około 97% (Hi-SCR).

Wśród licznych zalet tej technologii należy wskazać przede wszystkim bezpieczeństwo kierowcy: układ nie wymaga żadnej ingerencji z jego strony ani okresowych przerw na wymuszoną regenerację filtra cząstek stałych, co przekłada się na obniżenie całkowitego kosztu posiadania. Cząstki stałe osadzające się w filtrze DPF mogą spowodować jego zablokowanie, a wówczas konieczna jest regeneracja filtra polegająca na zwiększeniu temperatury spalin poprzez wtrysk dodatkowej dawki paliwa w celu wypalenia osadów i związków węgla. Przegrzanie filtra DPF w trakcie aktywnej regeneracji może stanowić zagrożenie dla ludzi i przedmiotów znajdujących się w jego najbliższym otoczeniu. W układzie Hi-SCR w nowym Eurocargo zastosowano tylko pasywny filtr DPF, który stale oczyszcza się w niższej temperaturze, bez konieczności dostarczania mu dodatkowej porcji energii w trakcie normalnej eksploatacji.

Korzyści dla klienta obejmują także wyższą efektywność i niższe zużycie paliwa dzięki optymalizacji procesu spalania bez EGR, przy wyjątkowo wysokim wskaźniku konwersji w układzie SCR na poziomie 97%. Nie ma potrzeby wtryskiwania dodatkowej dawki paliwa w celu wypalenia cząstek stałych. Dzięki temu zmniejsza się zarówno zużycie paliwa, jak i obciążenie cieplne układu oczyszczania spalin. Pojedynczy, kompaktowy system zamiast dwóch systemów to także mniej podzespołów, mniejsza złożoność, a także niższa masa, co oznacza możliwość przewozu cięższego ładunku użytecznego.

Wyeliminowanie układu EGR przekłada się także na poprawę osiągów silników o mniejszej pojemności w porównaniu z jednostkami napędowymi w konkurencyjnych modelach. Cały system Hi-SCR jest optymalnie ulokowany na podwoziu, tak aby zapewnić maksymalną elastyczność w zakresie jego zabudowy. W nowym Eurocargo można stosować większość rodzajów zabudowy, takich jak kontener, skrzynia z plandeką, chłodnia, cysterna i wiele innych. Zalety te dotyczą wszystkich wersji IVECO Eurocargo, jak i Stralis i Trakker.

Układ oczyszczania spalin towarzyszący silnikom IVECO Cursor i Tector Euro VI składa się z katalizatora oksydacyjnego (DOC) oraz filtra cząstek stałych (DPF) bez funkcji aktywnej regeneracji. Za filtrem cząstek stałych znajdują się kolejno: urządzenie dozujące AdBlue, mieszalnik i katalizator SCR. Ostatni katalizator (tzw. oczyszczający, CUC) eliminuje resztki amoniaku ze spalin. W celu wdrożenia tej technologicznej innowacji firma IVECO wykorzystała unikatowe doświadczenie CNH Industrial – branżowego sektora, który wyprodukował 500 000 układów SCR do pojazdów drogowych i terenowych, sprzedawanych pod markami należącymi do tego przedsiębiorstwa od 1996 roku.

Nowe silniki

IVECO opracowała dwa nowe silniki do nowego Eurocargo. 4-cylindrowe jednostki o mocy 160 i 190 KM zostały zaprojektowane specjalnie do jazdy miejskiej. Dzięki zastosowaniu nowych tłoków i wtryskiwaczy oraz zwiększeniu elastyczności nowej turbosprężarki stopień sprężania wzrósł z 17:1 do 18:1, co podniosło moment obrotowy o około 8% w zakresie obrotów typowych dla jazdy miejskiej, czyli nieco powyżej 1200 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy w przypadku obu silników wynosi teraz odpowiednio 680 i 700 Nm, a maksymalna moc jest osiągana już przy 2200, a nie przy 2500 obr./min. Kierowca może lepiej wykorzystać wyższy moment obrotowy przy niższej prędkości obrotowej, co przekłada się na większą dynamikę przy przyspieszaniu i ruszaniu z miejsca. Oznacza to poprawę komfortu prowadzenia oraz niższe zużycie paliwa i ograniczenie emisji CO2.
Ponadto nowy Eurocargo oferuje pakiet obniżający zużycie paliwa. W nowych silnikach IVECO Tector 5 pakiet ten obejmuje odpowiednie „eko-strategie” zespołu napędowego obniżające zużycie paliwa o prawie pół litra na 100 kilometrów – „inteligentny wentylator” ze sprzęgłem elektromagnetycznym, które odłącza go, kiedy chłodzenie nie jest potrzebne, oraz obniżające tarcie oleje silnikowe i przekładniowe o niższej klasie lepkości.
Olej zalecany do silników w nowym Eurocargo to PETRONAS Urania FE LS 5W-30. Jest to jeden z najlepszych produktów marki URANIA, ponieważ jako produkt w pełni syntetyczny, o niskiej zawartości popiołów siarczanowych, fosforu i siarki pozwala spełnić rygorystyczne normy emisji określone w normach Euro VI przy zapewnieniu maksymalnej ochrony silnika. Inne istotne cechy oleju URANIA FE LS 5W-30 to właściwości obniżające zużycie paliwa, co ma znaczący wpływ na zmniejszenie całkowitego kosztu posiadania nowego Eurocargo.

Poprawa efektywności standardowego Eurocargo Euro VI (średnio około 5%) sięga nawet 8% w jeździe miejskiej z częstym zatrzymywaniem się w celu zrealizowania dostawy, co oznacza zarówno niższy całkowity kosz posiadania, jak i bardziej ekologiczną eksploatację. Podobny pakiet oszczędzający paliwo opracowano także z myślą o 6-cylindrowych silnikach IVECO Tector 7. Jego zalety ujawniają się szczególnie w jeździe miejskiej, ale niższe spalanie da się zauważyć również poza miastem i na autostradzie.

W wersjach z przekładniami zautomatyzowanymi firma IVECO zastosowała nowe systemy obniżające zużycie paliwa: przycisk EcoSwitch, który przedłuża użycie 6. biegu i ogranicza redukcję do 4. biegu (zamiast do 3., jak w standardowej konfiguracji), oraz (w wersjach 12-biegowych) funkcję EcoRoll, która wykorzystuje bezwładność pojazdu przy zjeździe ze wzniesienia. W rezultacie nowy Eurocargo w pełni realizuje ncele imponująco niskiego zużycia paliwa podczas dystrybucji towaru w mieście.

Eurocargo Natural Power

Nowy Eurocargo będzie oferowany także w ponad 200-konnej wersji „super-eco” z 6-litrowym silnikiem Tector przystosowanym do zasilania sprężonym gazem ziemnym (CNG). Dzięki przeprojektowaniu cewek zapłonowych, zaworu upustowego, tłoków i pierścieni udało się uzyskać znaczną poprawę pod względem sprawności silnika, emisji oraz zapotrzebowania na przeglądy. Pojazd ma także lepsze osiągi – rozwija moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy wynosi 750 Nm.

Zgodność z wymaganiami etapu C normy Euro VI pozwala na wjazd do stref ograniczonego ruchu w centrach miast, co stanowi kluczową zaletę przy wykonywaniu częstych dostaw do zlokalizowanych tam odbiorców.
Liczne zalety gazu ziemnego jako paliwa mają wymiar zarówno ekologiczny, jak i ekonomiczny. Pod względem ochrony środowiska napęd metanowy – stanowiący jedyną prawdziwą alternatywę dla benzyny i oleju napędowego – jest najbardziej wydajnym rozwiązaniem technicznym, które w najbliższej przyszłości pozwoli rozwiązać problemy związane z zanieczyszczeniem w miastach.

Jeśli chodzi o emisję, gaz ziemny jest paliwem czystym, ponieważ w porównaniu z olejem napędowym emisja CO2 jest niższa o 10%, emisja NOx — o 35%, a emisja cząstek stałych — nawet o 95%.

Oferta części zamiennych i usług

Aby zapewnić wsparcie nabywcom nowego Eurocargo, dział części i usług IVECO przygotował pełny internetowy katalog oryginalnych części zamiennych ze stuprocentową gwarancją ich dostępności od chwili premiery rynkowej nowego Eurocargo. Nowa generacja pojazdu ma więc zapewniony kompleksowy serwis od pierwszego dnia.

Linia akcesoriów do Eurocargo została zaprojektowana pod kątem potrzeb kierowcy, a poszczególne produkty są wykonane z materiałów najwyższej jakości, w sprawdzonym procesie technologicznym. Eurocargo można spersonalizować za pomocą produktów Iveco podnoszących atrakcyjność pojazdu pod względem estetyki, komfortu, bezpieczeństwa i technologii. W nowym Eurocargo można nawet zainstalować opcjonalny, kompaktowy i uniwersalny ekspres do kawy Lavazza. Dla użytkowników, którzy potrzebują stałego dostępu do Internetu, przygotowano instalację zapewniającą łączność 3G. System jest wyposażony w gniazdo na kartę SIM i baterię zapewniającą 10 godzin pracy, którą można ładować przez złącze USB.

Miejsce produkcji Eurocargo to włoskie miasto Brescia.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!