Scania przedstawiła 5-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 9 litrów i mocy 280 KM napędzany bioetanolem ED95 (gatunek bioetanolu z dodatkiem ułatwiającym zapłon).
Jest to silnik z zapłonem samoczynnym, jak diesel. Zapewnia maksymalny moment obrotowy 1250 Nm i osiągi porównywalne z dieslem. Etanol jest używany od ponad 100 lat, dostępny na całym świecie i może być wytwarzany lokalnie. 90% paliw odnawialnych wykorzystuje etanol.
Nowa Scania P280 należy do czwartej generacji pojazdów na etanol i jest zarazem pierwszą, która spełnia wymagania normy Euro 6. Z pomocą modelu napędzanego etanolem ED95 Scania umacnia swoją pozycję jako producent najszerszej gamy pojazdów z alternatywnymi układami napędowymi.
Dziewięciolitrowy silnik wysokoprężny Scania stał się podstawą do stworzenia nowej jednostki. Ponieważ w odmianie zasilanej etanolem ED95 zachował zapłon samoczynny, modyfikacje w stosunku do bazowej wersji na olej napędowy są stosunkowo małe.
Poważniejszej ingerencji wymagał układ wtryskowy. Konieczne było również zwiększenie stopnia sprężania. W układzie utylizacji spalin znajduje się katalizator SCR, który Scania powszechnie wykorzystuje w silnikach Euro 6. 2 (3)
Różnice w stosunku do diesla są minimalne również z punktu widzenia klientów. Bioetanol jest wygodnym paliwem, które zapewnia dobre osiągi. Pokazują to wyniki testów praktycznych prowadzonych przez szwedzkiego klienta w ramach interdyscyplinarnego projektu badawczego „Clean Trucks” sponsorowanego przez władze Sztokholmu.
Komentarze