Niemiecki koncern MAN otworzył w czwartek 4 października 2007 nową fabrykę samochodów ciężarowych w Niepołomicach koło Krakowa.
Zakład wybudowano od podstaw w ciągu ponad roku kosztem około 100 mln euro. Zatrudnienie znajdzie w nim docelowo około 650 osób.
Jak poinformował podczas konferencji prasowej prezes zarządu MAN Nutzfahrzeuge AG Anton Weinmann, zdolności produkcyjne fabryki wynoszą w trybie jednozmianowym ponad 15 tysięcy sztuk pojazdów rocznie. Do końca tego roku z jego taśm ma zjechać 4 tysiące ciężarówek.
Zakład w Niepołomicach to końcowa montownia, produkującą głównie pojazdy ciężarowe TGA WorldWide o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 16 ton, przeznaczone na rynki Europy środkowo- wschodniej oraz Federacji Rosyjskiej.
Jak podkreślają przedstawiciele MAN, Polska jest dla koncernu najważniejszym rynkiem w naszej części Europy, gdzie ma udział w sprzedaży samochodów ciężarowych, który wynosi ponad 20 proc. Prognozują, że w ciągu roku Polska pod względem liczby sprzedanych pojazdów MAN przesunie się z 5. na 3. miejsce w Europie, wyprzedzając takie kraje jak Wielka Brytania i Hiszpania.
„Polska stała się ważnym filarem w strategii międzynarodowego rozwoju spółki MAN Nutzfahrzeuge. Autobusy niskopodłogowe produkujemy w Starachowicach, autobusy miejskie w Poznaniu, a teraz w Niepołomicach będą powstawać ciężkie samochody ciężarowe” – powiedział Weinmann.
Do tej pory w fabryce zatrudniono 400 osób, które wcześniej przeszły trzy miesięczne szkolenia w Niemczech. W ciągu najbliższych trzech lat zatrudnienie wzrośnie do poziomu docelowego około 650 osób.
Fabryka ciężarówek w Niepołomicach powstała na terenie o powierzchni 80 hektarów, a dalsze 60 hektarów przeznaczono na obiekty pomocnicze oraz inwestycje kilku poddostawców firmy MAN. Cały obszar inwestycji został włączony do krakowskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE), dającej inwestorom zwolnienia podatkowe. Przedsięwzięcie niemieckiego koncernu uzyskało ponad 50 mln zł wsparcia ze strony polskiego rządu.
W fabryce odbywa się końcowy montaż pojazdów. Podzespoły – osie, kabiny i silniki – sprowadzane są tam w ramach skojarzonego systemu produkcji bezpośrednio z zakładów MAN-a w Niemczech i Austrii.
Źródło: PAP
Komentarze