Fabryka kabin DAF w miejscowości Oevel, nieopodal Westerlo w Belgii powstała dokładnie 50 lat temu. Dzisiaj jest nowoczesną placówką produkcyjną dokonującą ciągłych inwestycji, z których ok. 600 milionów euro zainwestowała w ciągu ostatnich 15 lat.
Aby sprostać wzrastającemu zapotrzebowaniu na samochody ciężarowe firmy DAF placówki produkcyjne musiały zostać powiększone w połowie lat 60. XX wieku. Firma DAF miała wprawdzie wystarczająco przestrzeni w Eindhoven, ale brakowało tam pracowników. Zainteresowanie regionem Kempen w Belgii było spowodowane bliskością kopalń i fabryk polerowania diamentów, co tworzyło duży potencjał w kwestii siły roboczej.
Firma zakupiła 40 000 m2 terenu wzdłuż autostrady A13 w Oevel za kwotę 90 milionów franków belgijskich. Transakcja została podpisana dzień przed Bożym Narodzeniem 1964 r. Budowa fabryki o powierzchni 12 000 m2 rozpoczęła się niemal natychmiast, aby możliwe było otwarcie jej w pierwszej połowie 1966 r.
Samochody ciężarowe firmy DAF są istotną częścią programu inwestycyjnego „Made in Belgium” od 1966 r., kiedy to 5 maja pierwsze cztery kabiny opuściły linię produkcyjną. Produkcja wzrosła gwałtownie, o czym świadczy fakt, że już 5 lipca tysięczna kabina została przetransportowana z Oevel do Eindhoven. 26 sierpnia firma DAF Vlaanderen ogłosiła z dumą, że może wyprodukować „każdy rodzaj kabiny”. W tym czasie nowa lakiernia pracowała już na pełnych obrotach. Po przemieszczeniu 1 grudnia, po dwóch miesiącach prac, dwóch imponujących pras Müllera z Eindhoven do Belgii fabryka stała się samowystarczalna. Kilka miesięcy później firma DAF postanowiła powiększyć fabrykę kabin, przygotowując się na wprowadzenie w 1968 r. zupełnie nowej generacji samochodów ciężarowych z rewolucyjną na tamte czasy odchylaną kabiną.
Szybko rozwijająca się firma DAF przeniosła fabrykę osi z Eindhoven do Westerlo w 1971 r. Nowa hala produkcyjna o powierzchni 13 000 m2 została dodana do istniejącej linii produkcyjnej, zwiększając długość fasady wzdłuż autostrady do imponujących 380 metrów. Liczba pracowników wzrastała stopniowo do osiągnięcia 1000 zatrudnionych.
W 1985 r. miały miejsce kolejne wielkie inwestycje w DAF Vlaanderen. Do lakierowania kabin utworzono zupełnie nową fabrykę, która była w tym czasie najbardziej ekologiczną fabryką w Europie. Niecałe trzy lata później duże innowacje nastąpiły też w fabryce osi.
Inwestycje w fabrykę osi i kabin firmy DAF w Westerlo pozostały niezmienione w nowym tysiącleciu, zwłaszcza w przypadku nowej generacji pojazdów Euro 6, która miała swoją premierę w 2013 r. Produkcja kabin została w znacznej mierze zmechanizowana, co dodatkowo polepszyło warunki i jakość pracy personelu fabryki. Z tego samego powodu obszar produkcyjny odpowiedzialny za montaż przełomowych kabin Super Space Cab został poddany całkowitej przebudowie.
W ciągu ostatnich 15 lat firma DAF Trucks zainwestowała ok. 600 milionów euro w fabrykę osi i kabin w Westerlo, która wyprodukowała swoją dwumilionową oś w 2011 r. oraz milionową kabinę w 2014 r. W 2015 r. rozpoczęła się budowa całkowicie nowej lakierni kabin. Ma ona być najnowocześniejszą placówką tego typu w Europie i zwiększyć możliwości produkcyjne fabryki kabin o 50%. Nowa lakiernia kabin odegra ważną rolę w dalszym rozwoju firmy DAF w Europie i poza nią.
W zakładzie DAF Vlaanderen ma miejsce sekwencyjna produkcja osi i kabin w zgodzie z zasadą „just-in-time”, która obowiązuje we wszystkich fabrykach firmy DAF. Oznacza to, że kabiny i osie są dostarczane do zakładu montażowego firmy DAF w Eindhoven oraz do Leyland Trucks w Wielkiej Brytanii w idealnym momencie i w odpowiedniej kolejności, zgodnie z zamówieniami klientów. System produkcji PACCAR zakłada, że zawsze jest miejsce na dalsze usprawnienia i że pracownicy wiedzą jak nikt inny, jak wykonywać swoją pracę lepiej, mądrzej i wydajniej.
Dziś w fabryce ponad 2200 pracowników produkuje każdego dnia 200 kabin i 450 osi do popularnych samochodów ciężarowych DAF CF i XF. Fakt, że firma DAF w Westerlo inwestuje obecnie 100 milionów euro w całkowicie nową lakiernię kabin pojazdów ciężarowych świadczy o pewności producenta co do przyszłości placówek produkcyjnych w Belgii.
Komentarze