Nawigacja dla trakerów

, 2 grudnia 2007, 0:00

Producent urządzeń VDO Dayton wprowadził na rynek system nawigacji , umożliwiający kierowcom dużych pojazdów wybór najbardziej korzystnej dla nich trasy. Aby dokonać wyboru trasy, nowy PC5200 TSN analizuje nie tylko takie dane jak: specyficzne cechy pojazdu (wysokość i waga pojazdu), ale także ważne dla jazdy, charakterystyczne cechy dużych samochodów ciężarowych.
Na początku, system będzie dostępny jedynie w wersji wbudowanej. Z końcem 2007 roku pojawi się na rynku także przenośny system nawigacyjny dla samochodów ciężarowych.

W przeszłości, kierowcy samochodów ciężarowych, autobusów i vanów , planując swoje trasy, musieli polegać głównie na systemie nawigacji stworzonym dla samochodów osobowych. VDO Dayton, we współpracy z dostawcą map -firmą Navteq- oferuje obecnie, po raz pierwszy, system nawigacji dla samochodów ciężarowych.
Do przeszłości odejdzie więc wykonywanie uciążliwych dla samochodów ciężarowych manewrów takich jak: skręty- typ „U” lub zawracanie w ślepych uliczkach, na niskich mostach etc., etc.
Software do nowego PC 5200 TSN został tak stworzony, by uwzględniać cechy charakterystyczne pojazdu ( tj. wysokość, szerokość, wytrzymałość osi, przy przeplanowaniu tras). Te, specyficzne cechy pojazdów są uwzględnione w zaproponowanych i pokazanych na mapie trasach i współgrają z akceptowanymi na trasach max. dopuszczalnymi wysokościami pojazdów, limitami wagowymi dotyczącymi mostów, którymi poruszają się pojazdy.

Ponadto, algorytmy dotyczące kalkulacji tras zostały tak zmodyfikowane by uwzględniać specyficzne cechy dużych samochodów ciężarowych.
Specyficzne informacje, dotyczące samochodów ciężarowych zostały dodane do danych wyświetlanych na mapie. W oparciu o ww. dane dostosowano także czas dotarcia pojazdów do miejsca przeznaczenia. Manewry typu” U” są eliminowane, jeśli to możliwe.
Zanim kierowca wyruszy w trasę, musi najpierw zdefiniować i wprowadzić do systemu takie informacje jak: długość, szerokość, wysokość, rozłożenie ciężaru na osiach pojazdu, a także podać klasyfikację towarów dotyczącą ich przewozu- towary bezpieczne lub niebezpieczne – jakie dany pojazd może przewozić.
Bazując na tych danych, system nawigacyjny wybierze tylko takie trasy dla pojazdu , które nie będą powodowały żadnych problemów . Informacje te powinny być wpisane tylko raz. Są one sprawdzane za każdym razem, gdy zostaje uruchomiony system nawigacyjny.

Można łatwo i szybko zmienić klasę pojazdu dotyczącą ciężaru ładunku przewożonego oraz klasę pojazdu analizując towary z punktu widzenia ich bezpieczeństwa w przewozie /(towary bezpieczne i niebezpieczne), w przypadku gdy pojazd wraca do bazy po zdaniu ładunku.
Wprowadzając do systemu dane pojazdu i adres miejsca przeznaczenia, automatycznie włączamy przewodnik, który pomoże ustalić nam optymalna trasę.
Ponieważ VDO Dayton jest zintegrowany z odbiornikiem TMC, co jest cechą charakterystyczną systemu nawigacji dla samochodów ciężarowych, system dostarcza kierowcy informacji dotyczące ruchu, a także podpowiada kierowcy alternatywne trasy, w sytuacji zaistnienia zatorów na drodze. W sytuacji zmiany trasy system jeszcze raz analizuje dane, tak by wskazać kierowcy trasę bez wąskich ulic lub mostów, których przejechanie byłoby problemem dla pojazdu.
Dzisiaj, dostawcy map cyfrowych, uwzględniają w oferowanej bazie danych, specyficzne restrykcje dotyczące samochodów ciężarowych, a także wskazują miejsca postojowe dla ww. pojazdów, restauracje dla kierowców i stacje paliw. Dane te dotyczą na razie części Europy Zachodniej.
Jeśli nie uwzględniono w takich danych informacji na temat nośności mostów lub ciężaru na osiach pojazdów, przewodnik VDO Dayton prowadzi kierowców samochodów ciężarowych do ich miejsca przeznaczenia posługując się standardowym systemem nawigacji dla samochodów osobowych, który jest automatycznie dostępny dla danego obszaru, czy terytorium.

Dwa symbole ukazujące się na ekranie systemu nawigacji pokazują kierowcy czy jego trasa została zdygitalizowana w pełni z danymi pojazdu.

Specyficzną cechą PC 5200 TSN jest to, iż oferuje on moduł dotyczący monitorowania pojazdu w czasie ruchu i w trakcie postoju. Mając te dane, kierowca otrzymuje nie tylko informacje na temat tego, iż czas jego przerwy już wkrótce się skończy, ale może on także sprawdzić przed rozpoczęciem trasy, gdzie się prawdopodobnie znajdzie kiedy będzie musiał się zatrzymać na swoją pierwszą przerwę. Dzięki takim informacjom, uzyskanym z wyprzedzeniem, będzie mógł zaplanować swoje miejsca postoju ( miejscowość, parking ).

Urządzenie zostało opracowane w oparciu o komputer PC 5200 VDO Dayton- system nawigacyjny, który zdobył wiele nagród i w odróżnieniu od czystej nawigacji, oferuje także możliwość podłączenia do niego kamery i tunera DVBT. Dzięki temu, istnieje możliwość uzyskania pełnej gamy różnorodnych obrazów, począwszy od monitora, który może być zainstalowany na lusterku wstecznym, a skończywszy na siedmiocalowym, 16:9 ekranie.
Dzięki systemowi nawigacyjnemu VDO Dayton, zaprojektowanemu dla samochodów ciężarowych, sieć wszystkich dróg i miejsc przeznaczenia w Europie została zebrana na pojedynczej karcie kompaktowej SD. Dzięki możliwości zapisywania danych na konwencjonalnych CD lub DVD, komputer nawigacyjny stał się bardziej kompaktowy i solidny.

VDO Dayton pracuje obecnie nad przenośnym systemem nawigacji dla pojazdów ciężarowych. Urządzenie zostało opracowane na bazie systemu nawigacyjnego PN 3000 i ma być dostępne już niebawem.

Nawigacja w wersji do zabudowy będzie dostępna w Polsce.

Nawigacja dla trakerów będzie dostępna na polskim rynku w ofercie generalnego przedstawiciela producenta – firmy Drabpol z początkiem Nowego Roku. 

 

Komentarze

Brak komentarzy