Konwój autonomicznych ciężarówek przejechał Europę

, 12 kwietnia 2016, 13:46

Untitled-1
Konwój ciężarówek największych producentów, właśnie przejechał wzdłuż Europy. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że za kierownicą ciężarówek nie było nikogo, kto by je prowadził.

We współpracy ponad podziałami uczestniczyli najwięksi producenci pojazdów ciężarowych, tacy jak: DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania i Volvo. Pojazdy wyjechały z garaży swoich producentów w Szwecji, Niemczech albo Belgii, by spotkać się na trasie do Rotterdam. Ciężarówki na autostradzie utworzyły samodzielnie zwarty szyk. Kolumny ciężarówek składały się od dwóch do trzech pojazdów, które utrzymywał pomiędzy sobą stałą odległość i stworzyły swoisty konwój.

Test autonomicznych aut ciężarowych, podczas którego pojazdy sześciu znanych marek pokonały łącznie dwa tysiące kilometrów, miał za zadanie udowodnić, że branża jest praktycznie gotowa na kolejny kamień milowy w historii motoryzacji i transportu. W ramach European Truck Platooning Challenge ciężarówki dotarły bezpieczne do Rotterdamu, bezwypadkowo, jednocześnie osiągając lepsze ekonomikę jazdy od zwykłego kierowcy. European Truck Platooning Challenge jest inicjatywą Duńskiego rządu, który chce zbadać czy obecny rozwój technologii pozwala na bezpieczne podróżowanie bezzałogowych ciężarówek.

Platooning
Podróżowanie w tak utworzonym konwoju nosi nazwę „platooning” (od ang. plutonu) i charakteryzuje się bardzo małymi odległościami pozostawionymi pomiędzy poszczególnymi zestawami. Wszystko dzięki komunikacji ciężarówek w technologii wi-fi, na skutek wzajemnej wymiany informacji komputer potrzebuje mniej czasu na reakcję (np. hamowanie) aniżeli zwykły człowiek. Platooning może zredukować zużycie paliwa do 15% (poprzez eliminację części oporów powietrza), zminimalizować liczbę wypadków, a także zmniejszyć zagęszczenie ruchu na drogach. Oszczędności w zużyciu paliwa w ciężarówkach podróżujących w ten sposób, można liczyć w tysiącach dolarów na samym paliwie. Oszczędności dla całej branży mogłyby być niewyobrażalne.

Kolejny etap
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ciężarówki odbiorą towar w rotterdamskim porcie i rozwiozą go po terenie całej Europie do mniejszych centrów logistycznych. Cały eksperyment miał sprawdzić na jakim etapie rozwoju jest technologia autonomicznych ciężarówek. Jak się okazuje, być może stoi u progu kolejnej rewolucji.
European Truck Platooning Challenge miał zwrócić również uwagę, że skoro branża jest gotowa, to teraz kolej na rządzących, aby wydali odpowiednie decyzje zezwalające na przemieszczanie się bezzałogowych ciężarówek. Wyniki testów zostaną przekazane urzędnikom z Europejskiej Rady Transportu. Mają być one pomocne w tworzeniu odpowiednich regulacji prawnych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!