Dynamiczny rozwój parków handlowych w Europie

11 lutego 2008, 0:00

Raport European Retail Warehousing 2008, przygotowany przez Cushman & Wakefield, firmę doradczą w zakresie nieruchomości, przedstawia etapy długo oczekiwanego rozwoju europejskiego rynku parków magazynów handlowych od pojedynczych obiektów handlowych do pojawienia się bardziej złożonej formy parków handlowych, oferujących lepsze warunki wykorzystania powierzchni dla najemców i klientów, jak również klasę aktywów o wyższej stopie zwrotu dla inwestorów.

Rynek w Wielkiej Brytanii jest najbardziej dojrzałym rynkiem w Europie. Udział zintegrowanych parków handlowych w rynku parków magazynów handlowych stanowi 55% powierzchni dostarczanej na rynek. Jednak udział łącznej powierzchni użytkowej parków handlowych w rynku europejskim spadł z poziomu 80% odnotowanym pięć lat temu do obecnego poziomu 43 procent w związku z budową kolejnych parków na terenie całej Europy.

Obecnie jedynym krajem, gdzie parki handlowe stanowią ponad połowę obecnej całkowitej powierzchni parków magazynów handlowych jest Hiszpania.

Raport European Retail Warehousing 2008 analizuje rynek w 15 krajach Europy, biorąc pod uwagę takie czynniki jak istniejące zasoby, poziom czynszów, wzrost stawek czynszowych i stóp kapitalizacji.

Francja posiada więcej powierzchni parków magazynów handlowych, niż jakikolwiek inny kraj w Europie. Jej zasoby wynoszą 23 mln mkw. Jednak format zintegrowanych parków handlowych w przeciwieństwie do formatu pojedynczych obiektów stanowi jedynie 5% łącznej powierzchni. Na następne dwa lata planuje się wybudowanie 4,4 mln mkw. powierzchni, przy czym część powierzchni nie uzyskała jeszcze wszystkich stosownych pozwoleń.

Biorąc pod uwagę wielkość powierzchni handlowej przypadającej na jednego mieszkańca Polska i Włochy mają najniższy wskaźnik. We Włoszech w najbliższych dwóch latach planuje się oddanie do użytku jedynie 800.000 mkw. obejmujących 30 projektów zlokalizowanych w większości na północy kraju, ale również z kilkoma znaczącymi obiektami w centralnej i południowej części kraju. W Polsce niekwestionowanym liderem w budowie celowych, zintegrowanych parków handlowych jest IKEA.

Powierzchnia parków magazynów handlowych przypadająca na 1.000 mieszkańców: 

 
* Dane z grudnia 2007 r. z wyłączeniem sklepów spożywczych.
Źródło: Cushman & Wakefield.

Zgodnie z raportem grupa najemców powierzchni parków magazynów handlowych wciąż się powiększa. Dominującą grupę stanowią handlowcy z sektora artykułów budowlanych DIY i meblowego oraz z sektora dyskontów spożywczych. Do grupy tej należą także tradycyjne sieci centrów handlowych i sklepów miejskich szukających możliwości rozszerzenia swojej działalności na rejony poza miastem, jak to miało miejsce w Wielkiej Brytanii w ostatniej dekadzie. 

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!