Rząd Szwecji wydał specjalną zgodę na jazdy próbne ze zmęczonymi kierowcami po drogach publicznych. Decyzja ta oznacza, że prace Volvo Trucks nad systemami bezpieczeństwa ostrzegającymi o zmęczeniu kierowcy mogą wejść w swoją końcową fazę. Zmęczenie i dekoncentracja, podobnie jak alkohol, są najczęstszymi przyczynami wypadków drogowych.
Z badań wynika, że zmęczenie kierowcy jest przyczyną co najmniej 20% wypadków. Dlatego właśnie Volvo Trucks postanowiło zająć się tym problemem przy opracowywaniu nowych systemów bezpieczeństwa do samochodów ciężarowych.
– Wniosek o udzielnie specjalnego zezwolenia na odstępstwo od przepisów kodeksu drogowego złożyliśmy w ramach naszego programu badawczego dotyczącego systemów, które wykrywają zmęczenie i dekoncentrację kierowcy, a następnie generują odpowiednie ostrzeżenie. Docelowo chcemy, aby systemy te były dostępne w naszych samochodach ciężarowych – mówi Lars-Göran Löwenadler, Dyrektor ds. Bezpieczeństwa w Volvo Trucks.
Systemem, który obecnie Volvo Trucks zamierza przetestować jest system monitorujący sposób kierowania pojazdem. Jeżeli kierowca jest zdekoncentrowany, tor ruchu pojazdu ulega zmianie. System wykrywa ten fakt, a następnie ostrzega kierowcę.
– Doszliśmy to takiego etapu, że pozostała nam już tylko ostateczna kontrola działania systemu. Chodzi o to, żeby ostrzeżenie następowało we właściwym momencie i wtedy, gdy jest rzeczywiście potrzebne. Aby zapewnić maksymalną wiarygodność i realizm testów, chcemy wykonywać jazdy próbne po drogach publicznych. Tory testowe, które nadawałyby się do tego celu po prostu nie istnieją – kontynuuje Lars-Göran Löwenadler.
Jeden z warunków specjalnego zezwolenia zakłada, że testy muszą być planowane i przeprowadzane z zachowaniem rygorystycznych środków bezpieczeństwa. Jazdy testowe odbędą się na specjalnie wybranych odcinkach dróg dwupasmowych, a w każdym pojeździe będzie obecnych dwóch kierowców.
– Zmęczonego kierowcę będzie ubezpieczał drugi, wypoczęty i skoncentrowany kierowca, który szybko może przejąć kontrolę nad pojazdem. Ponadto, w kabinie obecny będzie także szef badań, obserwujący przebieg jazdy próbnej. Samochód ciężarowy będzie wyraźnie oznakowany obrotowymi lampami ostrzegawczymi, a za nim będzie jechał pojazd informujący innych użytkowników drogi o odbywającym się teście.
Zezwolenie dotyczy wybranych odcinków autostrady E6 i drogi krajowej nr 40. Końcowy odcinek drogi będzie za każdym razem wybierany w porozumieniu z regionalnym biurem Szwedzkiej Dyrekcji Dróg i lokalnym komisariatem policji.
Komentarze