Ubiegłoroczny boom na samochody ciężarowe, który dał się zauważyć szczególnie w segmencie ciągników siodłowych doprowadził do przepowiadanego przez fachowców “przegrzania” branży. Nic więc dziwnego, że producenci i importerzy ciężarówek z dużą nadzieją patrzą teraz w trochę innym kierunku.
Ten obszar, w którym upatrywane są nowe możliwości zwiększenia sprzedaży, to pojazdy ciężarowe z zabudowami specjalistycznymi. Nie są to nadzieje bezpodstawne. Ostatnie lata wskazują, że klienci coraz częściej decydują się na zakup pojazdów, które jeszcze nie tak dawno spotkać można było raczej na zachodzie Europy. Dla nas były one zbyt specjalistyczne i zbyt kosztowne.
To się jednak dość szybko zaczęło zmieniać. Największy rozwój sprzedaży pojazdów specjalistycznych następuje w dwóch sektorach: gospodarce komunalnej i budownictwie. O ile ten wzrost w tym drugim sektorze jest bardzo mocno nagłośniony, ponieważ cała branża inwestycyjna przeżywa rozkwit, to zmiany w dziedzinie usług komunalne dzieją się może nieco w mniej widowiskowy sposób to jednak równie dynamicznie. Każdy z nas może to jednak łatwo zauważyć, choćby wtedy gdy pod jego dom przyjeżdża nowoczesna i cicha śmieciarka.
Jedną z firm, która bardzo wyraźnie odczuła wzrost zainteresowania pojazdami z zabudowami specjalistycznymi jest TB Truck & Trailer Serwis Sp. z o.o., firma która jest autoryzowanym dealerem ciężarówek DAF i serwisem obejmującym województwa: Mazowieckie, Łódzkie i Podlaskie.
Aby rozszerzyć zasięg swojej działalności i być bliżej klienta, TB TTS otworzył ostatnio swoją nową siedzibę w Rzgowie koło Łodzi. Właśnie to, że placówka ta znajduje się zarówno w centrum Polski, jak i w okolicy w której działa wielu producentów specjalistycznych zabudów, ma ogromne znaczenie właśnie dla odbiorców poszukujących pojazdów komunalnych, budowlanych , cystern, chłodni, wozów strażackich itp. W planie jest także rozwój sieci stacji serwisowych na obszarze działania TB TTS.
— Jeśli chodzi o pojazdy pod zabudowę nadwoziami komunalnymi, takimi jak śmieciarki, zamiatarki, hakowce i bramowce to ponad 80 procent naszych klientów wybiera podwozia serii LF, mówi Jacek Jacko, regionalny szef sprzedaży w TB TTS. W przypadku śmieciarek większość klientów decyduje się na podwozia o DMC 18 ton, ponieważ w Polsce pojazdy te muszą często zabierać cięższe ładunki niż ich odpowiedniki np. w Holandii, kontynuuje pan Jacek. Wiele podmiotów zajmujących się zbieraniem, segregacją i utylizacją odpadów komunalnych i przemysłowych otrzymuje na zakup nowoczesnego sprzętu dużą pomoc ze środków unijnych. Dzięki temu mogą one sobie pozwolić na wybranie naprawdę dobrych i nowoczesnych produktów. — Ostatnio obserwujemy także wzmożone zainteresowanie klientów najcięższymi pojazdami przeznaczonymi do przewozów ponadnormatywnych. O ile do tej pory sprzedawano w naszym kraju śladowe ilości takich ciężarówek, to w tym roku dostarczyliśmy już firmie Gastel z Warszawy pierwszy w Polsce ciągnik siodłowy DAF FTM XF 105.510 8×4, a kolejne dwie maszyny trafią do klienta już w kwietniu i lipcu, mówi pan Jacek.
Autor: Grzegorz Rutka
Więcej w TRAILER Magazine Nr 05/2008
Komentarze