Scania na najbliższą dekadę zakłada osiągnięcie sprzedaży na poziomie 150.000 pojazdów rocznie około roku 2015. Wzrost sprzedaży będzie rezultatem wzmocnienia obecności na rynkach i w sektorach charakteryzujących się dużym potencjalnym popytem na pojazdy i usługi. Droga do sprzedaży 150.000 pojazdów prowadzi również poprzez efektywny rozwój oraz wykorzystanie zasobów kapitałowych i produkcyjnych.
Podczas konferencji Capital Markets Day (tradycyjne spotkanie kierownictwa koncernu z przedstawicielami rynku kapitałowego, udziałowcami i akcjonariuszami) zorganizowanej w siedzibie firmy w Södertälje, Leif Östling, prezes i dyrektor generalny Scania, wraz z innymi członkami zarządu przedstawił sposób osiągnięcia planowanego poziomu sprzedaży.
Stały wzrost popytu na samochody ciężarowe stymulują sprzyjające czynniki makroekonomiczne. W ciągu kilku następnych lat dojrzałe gospodarki będą rozwijać się w tempie ok. 2% rocznie. W tym samym czasie wzrost w rozwijających się krajach Europy, osiągnie poziom 6%. Scania oczekuje, że trend ten będzie stabilny i że znaczenie szybko rozwijających się rynków będzie dla niej coraz większe.
Kierownictwo Skania ocenia, że w 2015 r. najważniejszym rynkiem pozostanie Europa. Przewiduje się, że w Europie roczny popyt na pojazdy Scania osiągnie poziom 95.000 sztuk (samochodów ciężarowych i autobusów), podczas gdy cały rynek wchłonie 575.000 pojazdów. Największy wzrost wystąpi w Europie środkowej i wschodniej, łącznie z Rosją, gdzie głównym impulsem dla trwałego, wysokiego popytu będą inwestycje infrastrukturalne i koniunktura gospodarcza.
W 2015 r. liczba pojazdów Scania znajdujących się w eksploatacji na całym świecie przekroczy milion.
– To dwa razy więcej niż obecnie. Zatroszczenie się o ich dobry stan techniczny będzie dużym wyzwaniem dla naszej organizacji serwisowej – powiedział Urban Erdtman, szef działu Sales and Services Management.
Równie ważne jest spełnienie wymagań klientów oczekujących wyższej dyspozycyjności. Dlatego rozwija się koncepcję „One-Stop-Shopping”, oferując dodatkowo serwis ogumienia, przyczep i zabudów oraz usługi towarzyszące, takie jak np. finansowanie, planowanie transportu i szkolenie kierowców.
– Aby spełnić wymagania klientów i obsłużyć dwukrotnie większą liczbę pojazdów, zamierzamy co roku inwestować miliard koron we własną sieć handlową i serwisową. Oczekujemy podobnej skali inwestycji ze strony naszych partnerów – stwierdził Erdtman.
– Chcąc zwiększyć sprzedaż do 150.000 pojazdów rocznie, musimy również rozszerzyć możliwość dostosowywania pojazdów do indywidualnych wymagań klientów – zapowiedział Hasse Johansson, szef działu badań i rozwoju.
Scania rozwija swoją koncepcję ReadyBuilt, która polega na bliskiej współpracy z wybranymi firmami zabudowującymi w celu oferowania klientom kompletnych, zabudowanych pojazdów – np. budowlanych – z krótkim terminem dostawy.
Komentarze