Firma WLS Spedition z siedzibą w Steinhagen przeprowadziła porównanie opon Premium z tańszymi oponami produkcji chińskiej. Próby podyktowane były rosnącymi cenami oleju napędowego – tym bardziej, że obecnie nie da się przewidzieć, kiedy osiągną one maksymalną wartość. Wydaje się, że coraz ważniejszym zadaniem dla firm przewozowych staje się zapanowanie nad podstawowym czynnikiem kosztów, (czyli zużyciem paliwa przez ich pojazdy). W przypadku pojazdów ciężarowych zużycie paliwa zależy nie tylko od trasy, silnika i stylu prowadzenia pojazdu, ale także od opon, a ściślej – od ich oporu toczenia. Powstaje pytanie: kiedy warto zainwestować w opony o optymalnym oporze toczenia? Okazuje się, że w przyszłości ich ceny mogą być znacznie wyższe…
Na takie pytanie musiała sobie odpowiedzieć firma WLS Spedition ze Steinhagen (koło Bielefeld w Niemczech). „Jakiś czas temu postanowiliśmy wyposażyć nasze zestawy naczepowe w opony Aeolus. Czynnikiem decydującym była niska cena zakupu. Była to decyzja czysto ekonomiczna, nieuwzględniająca technicznych cech wyrobu.” – objaśnia kierownik Thomas Leimkuhl. Podczas gdy za markową oponę do przyczep trzeba byłoby zapłacić około 400€, jej odpowiednik produkcji Aeolus kosztuje jedynie 160€. Na tym etapie cena wydaje się przemawiać na korzyść tańszej opcji.
W związku ze stałym wzrostem cen paliwa wiosną bieżącego roku Leimkuhl musiał podjąć decyzję, jakie opony stosować, tzn. o ile opony o zoptymalizowanym oporze toczenia przyczynią się do niższego zużycia paliwa. „Nie wierzymy bezgranicznie zapewnieniom reklamowym producenta” – wyjaśnia.
Leimkuhl może natomiast liczyć na pomoc ze strony współpracującego z firmą warsztatu z dużym doświadczeniem technicznym, wspólnie, z którym opracowano test porównawczy mający przynieść możliwie najbardziej obiektywne wyniki. Test polegał na wyposażeniu całego zestawu naczepowego wyłącznie w opony Aeolus, a takiego samego zestawu porównawczego – w opony firmy Continental (por. „Pojazdy testowe”). Obydwa pojazdy otrzymały identyczne ładunki: aluminiowe rolety okienne i osprzęt o ciężarze całkowitym w każdym przypadku 25 ton oraz odbyły na wstępie jazdę „na rozgrzewkę”.
Następnie zestawy przejechały ze Steinhagen do skrzyżowania Schüttdorfer Kreuz – trasa tam i z powrotem wynosiła 208 kilometrów, z czego około 170 na autostradach (A30 i A33), a reszta na zwykłych drogach.
Warunki ogólne
Pierwszy wyruszył pojazd wyposażony w opony Aeolus, za nim ten drugi. Ogranicznik prędkości zapewniał w znacznej mierze jednostajną jazdę i zapobiegał przekroczeniu przez kierowców limitu prędkości 85 km/godz. Zużycie paliwa podczas jazdy monitorowano za pomocą miernika natężenia przepływu. Ciężarówki prowadzone były przez zawodowych kierowców, znających od podszewki swoje pojazdy Volvo FH; kierowcy starali się jechać tak, by zużycie paliwa było jak najniższe. Pojazdy wyposażone były w automatyczną skrzynię biegów I-Shift, dzięki której podróż była paliwooszczędna. Po powrocie serwisanci zamienili opony, to znaczy przenieśli każdą z nich na tę samą pozycję w drugim pojeździe. Następnie pojazdy odbyły jeszcze jedną jazdę testową, tyle tylko, że tym razem pojazd na oponach Conti wyjechał pierwszy.
Wynik po 416 kilometrach
Opony Conti o zoptymalizowanym oporze toczenia pozwoliły zaoszczędzić przeciętnie 3% oleju napędowego. W czasie jazdy na oponach Premium pojazdy zużywały średnio 29,3 l paliwa na 100 km, natomiast w przypadku opon Aeolus wynik wynosił 30,4 l. Stanowi to różnicę mniej więcej 1, 1 l (por. „Wyniki testu”).
Choć różnica na pierwszy rzut oka nie wydaje się zbyt imponująca, szybko się kumuluje w zastosowaniu do całej floty pojazdów WLS, składającej się ze 100 zestawów naczepowych o przebiegu 120.000 kilometrów każdy. Ciężarówka WLS wyposażona w opony Aeolus pochłania rocznie o 132.000 litrów oleju napędowego więcej, stąd przyjmując cenę netto oleju 1,09 €, generuje dodatkowe koszty w wysokości 143.880 €. Jednak ceny paliw gwałtownie idą w górę i obecnie kształtują się na poziomie1,20 € netto, więc na dzień dzisiejszy koszt ten byłby właściwie wyższy o 158.400 €. Większe zużycie paliwa niesie też konsekwencje dla środowiska – dodatkowa emisja CO2 wynosiła 2,9 gramów na kilometr. Przy rocznym przebiegu 120.000 kilometrów daje to dodatkowo do 348 kilogramów na jeden pojazd, a w przypadku floty 100 ciężarówek przekłada się na dodatkową emisję 34,8 ton gazów cieplarnianych.
„Każda firma przewozowa winna wykonać taki test na swoje potrzeby. My przyjęliśmy parametry odpowiadające dokładnie naszym warunkom eksploatacji” – twierdzi Leimkuhl. WLS przewozi głównie ładunki objętościowe, lecz lekkie. W wielu przypadkach ciężar całkowity pojazdu nie przekracza 25 ton. Przy ciężarze całkowitym 40 ton różnice będą prawdopodobnie jeszcze większe, (co przemawia na korzyść opon Premium). Każda dodatkowa tona ładunku oznacza odpowiednio większe zużycie paliwa. Trudne warunki na trasie również mają wpływ na zużycie.
Decyzja na korzyść Premium
Thomas Leimkuhl uważa, że dodatkowy koszt opon Premium szybko się zwraca. Dlatego firma będzie korzystać z opon Continental, godząc się na wyższe ceny zakupu „głównie ze względów ekonomicznych” – podkreśla szef WLS.
Mimo to Leimkuhl nie kazał jeszcze wymienić opon Aeolus. Chce sprawdzić, jak duże przebiegi będą miały importowane chińskie produkty, by móc uwzględnić ten czynnik w swoich kalkulacjach, czego dotąd nie robił. Organizuje też dla swoich kierowców szkolenia na temat oszczędnej jazdy i wyposaża ich na drogę w mierniki ciśnienia opon, by zapewnić prawidłowe ciśnienie w oponach i jak najmniejsze zużycie paliwa. „Wszystko po to, by utrzymać konkurencyjność firmy” – mówi Leimkuhl.
Opór toczenia a zużycie paliwa
Pojazdy testowe, ciągniki:
Volvo FH (4×2), 400 HP, Midiliner, automatyczna skrzynia biegów I-Shift, Odczyt licznika kilometrów: 120.789 km Volvo FH (4×2), 400 HP, Midiliner, automatyczna skrzynia biegów I-Shift, Odczyt licznika kilometrów: 109.097 km
Naczepy:
Obydwie ze Stern, Steinhagen; 3-osiowe z plandeką kurtynową
Opony:
WLS używa opon nisko profilowych w pojazdach Midiliner, wymagających bocznej wysokości ładowania 2.700 mm. W przyszłości firma zamierza wyposażać przyczepy w opony Continental 385/65 R 22.5 nowej serii HTR2. Ponadto WLS zamierza stosować w oponach ciśnienie nieco wyższe od przewidzianego przez producenta, ponieważ ciężar ciągniony jest często poniżej 25 ton.
Opór toczenia
Opór toczenia zmienia się w zależności od odkształcenia opon i jakości nawierzchni. Im większy opór toczenia, tym więcej energii zużywa silnik do napędzania pojazdu. Zwiększa się zużycie paliwa. Odkształcenie przyczynia się do rozgrzewania opon i uwalnia pewną ilość energii wytwarzanej przez silnik. Według danych firmy Continental o 10% niższy opór toczenia powoduje o 4% niższe zużycie paliwa. Przeciętny 40-tonowy zestaw naczepowy podczas jazdy na dalekiej trasie oszczędza więc około 1,3 l oleju napędowego na 100 km. Continental podaje, że całkowity opór toczenia ciągnika z naczepą rozkłada się w następujący sposób: 15% przypada na oś kierowaną ciągnika, 35% na oś napędzaną, a 55% na osie naczepy.
Wyniki testu:
*Aktualne dane z kwietnia. Źródło: WLS Spedition
Firma przewozowa
WLS Spedition z siedzibą w Steinhagen (Westfalia) specjalizuje się w transporcie towarów nietypowych. Stąd wszystkie zestawy naczepowe firmy wyposażone są w specjalne urządzenia mocujące i wózki widłowe. Głównymi klientami firmy są: oddział spożywczy firmy Dr. Oetker oraz Hörmann, producent drzwi garażowych i wewnętrznych drzwi hal. Wyroby tej drugiej firmy przewożone są przez WLS bezpośrednio na plac budowy. WLS była od momentu powstania w 1903 roku firmą rodzinną, a obecnie zatrudnia 250 pracowników. Posiada też oddział logistyczny (działający na rynku międzynarodowym), wspomagający firmę w zakresie importu, testów jakościowych i zamówień spedycyjnych.
Komentarze