Korporacja Delphi oraz firma Peterbilt Motors zademonstrowały ogniwo paliwowe z tlenkiem w stanie stałym (SOFC) produkcji Delphi jako pomocnicze źródło energii (APU) zasilające „część mieszkalną” ciężarówki Peterbilt Model 386. Podczas ostatniego testowania w centrali firmy Peterbilt w Teksasie, ogniwo paliwowe SOFC Delphi zasilało układ elektryczny Modelu 386 oraz klimatyzację, zachowując naładowanie akumulatorów tej ciężarówki – a wszystko to w czasie, gdy silnik wysokoprężny Modelu 386 był wyłączony.
Ten przeprowadzony w czerwcu pokaz pozwolił docenić program wdrożeniowy wspierany przez Biuro ds. Wydajności Energetycznej i Odnawialnych Źródeł Energii (EERE) Departamentu Energii USA oraz przez Stowarzyszenie Przetwarzania Energii Ciała Stałego przy Biurze ds. Energii Kopalin.
Technologia SOFC Delphi jest bezpośrednią odpowiedzią na coraz bardziej rygorystyczne uregulowania prawne zabraniające korzystania z biegu jałowego na postoju oraz inne propozycje dotyczące emisji spalin, hałasu i zużycia paliwa przez ciężarówki.
System SOFC Delphi przetwarza energię chemiczną konwencjonalnych paliw bezpośrednio w użytkową energię elektryczną bez procesu spalania. SOFC pracuje bezgłośnie i z większym współczynnikiem sprawności niż tradycyjne silniki o spalaniu wewnętrznym. Przez ograniczenie pracy na biegu jałowym i korzystanie z systemu SOFC zamiast z silnika głównego zredukowana zostaje emisja zanieczyszczeń, hałas jest praktycznie wyeliminowany, a oszczędności paliwa są znaczne.
Nowa technologia Delphi stwarza możliwość korzystania z różnych paliw, w tym z gazu ziemnego, oleju napędowego, biopaliwa, propanu, benzyny, paliw węglopochodnych oraz paliw stosowanych w przemyśle zbrojeniowym. Dodatkowo, oprócz tej „elastyczności” paliwowej, system SOFC będzie miał kompaktowe wymiary.
Test przeprowadzony przez Peterbilt i Delphi symulował typowy dzień pracy ciężarówki, aby można było ocenić użyteczność i wydajność systemu SOFC w świecie rzeczywistym:
Na początku doprowadzono system SOFC APU do jego temperatury pracy przy uruchomionym silniku głównym ciężarówki. To było symulacją uruchamianie SOFC APU w normalnych warunkach, jak przy jeździe na drodze.
Gdy SOFC APU uzyskał odpowiednią temperaturę i mógł zacząć dostarczać energię, wyłączono silnik główny Modelu 386 symulując rozpoczęcie czasu odpoczynku.
W okresie odpoczynku system SOFC APU zasilał układ elektryczny ciężarówki 386, w tym elektryczny klimatyzator, radioodbiornik, radio CB oraz światła. Doładowywał także akumulator ciężarówki.
Po 10 godzinach (reprezentujących odpoczynek nocny) włączono ponownie silnik główny Modelu 386 symulując rozpoczęcie przez kierowcę kolejnego dnia jazdy.
W czasie testu system SOFC APU dostarczył około 800 watów energii elektrycznej do ciężarówki Peterbilt Model 386.
„System Delphi SOFC sprawdził się w tym teście i sprostał wymogom typowego dnia kierowcy ciężarówki” – powiedziała Mary Gustanski, dyrektor ds. konstrukcji układów napędowych Delphi – „Czujemy się zachęceni skutecznością tego pokazu, zwłaszcza jeżeli weźmie się pod uwagę panujące w Teksasie temperatury rzędu 95OF (ok. 35OC). Dziękujemy wszystkim w firmie Peterbilt za udział w tym eksperymencie i za współpracę w zakresie wdrażania rozwiązań przyjaznych dla środowiska”.
„System SOFC, to zaawansowane technologicznie rozwiązanie, spełniające wymóg rezygnacji z biegu jałowego na postoju i równocześnie przewyższające oczekiwania dotyczące redukcji emisji szkodliwych substancji, hałasu i zużycia paliwa” – powiedział Landon Sproull, główny inżynier firmy Peterbilt – „Potencjalnie system może w przyszłości zrewolucjonizować technologię pomocniczych źródeł zasilania (APU) poprzez ustanowienie nowych standardów wydajności oraz łatwości użytkowania bez ryzyka szkodliwego wpływu na środowisko”.
Do testowania systemu SOFC wybrano ciężarówkę Peterbilt Model 386 ze względu na aerodynamikę i wydajność tego modelu. Łączy on w sobie popularną stylistykę Peterbilt z aerodynamicznym kształtem, a w programie EPA SmartWay uznany został za pojazd oszczędzający paliwo i przyjazny dla środowiska.
Komentarze