MAN Nutzfahrzeuge na 62. Targach Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze pojawił się w hali 12 z wieloma innowacjami ukierunkowanymi na podnoszenie wydajności transportowej oraz pełną międzynarodową ofertą swoich samochodów ciężarowych segmentu lekkiego, średniego i ciężkiego.
Gama produktów MAN rozciąga się od wydajnych 7,5-tonowych ciężarówek po nowoczesne ciężkie ciągniki siodłowe. To także innowacyjne silniki Diesla w technologii common-rail i kompleksowe rozwiązania hybrydowych spalinowo-elektrycznych układów napędowych przeznaczonych do autobusów i dystrybucyjnych samochodów ciężarowych. Wraz z wprowadzeniem na rynek we wszystkich produkowanych samochodach nowych silników Euro 5, które działają bez stosowania dodatku AdBlue®, MAN Nutzfahrzeuge zapisuje nowy rozdział w rozwoju silników wysokoprężnych. Ponadto wiele silników MAN spełnia również bardziej wymagające normy toksyczności spalin EEV (EEV = Pojazdy Przyjazne Środowisku).
Euro 5 i EEV bez AdBlue®
Premiera nowych silników Euro 5 i EEV w Hanowerze jest połączona z ich wprowadzeniem na rynek. Nowe silniki MAN zostały oparte na ultra-nowoczesnych ciężkich silnikach z rodzin D20 CR oraz D26 CR, natomiast lekkie i średnie silniki Diesla z rodziny D08 CR zostały gruntownie przekonstruowane. W nowej generacji silników skoncentrowano się na nowoczesnej metodzie recyrkulacji spalin EGR, w której zastosowano sterowanie wykorzystujące sygnał sondy lambda. W połączeniu z systemem common-rail trzeciej generacji, dwustopniowym doładowaniem, chłodzeniem pośrednim i głównym modułem chłodzenia powietrza doładowującego oraz dalszych udoskonaleniami w realizacji procesu spalania, te nowe silniki są całkowicie zgodne ze standardami emisji Euro 5 i w większości przypadków także z dobrowolnymi standardami EEV. Co istotne, cel został osiągnięty bez zależności od skomplikowanego systemu oczyszczania spalin wykorzystującego technologię SCR. Korzyścią dla klienta jest to, że potrzebuje on wyłącznie oleju napędowego, a wymagana czystość spalin jest uzyskiwana bez dodatku AdBlue®. Ponadto, użytkownik pojazdu oszczędza miejsce i uzyskuje większą ładowność, co byłoby niemożliwe w przypadku zainstalowania w pojeździe systemu SCR.
Modernizacja modeli TGL i TGM
Lekkie samochody ciężarowe MAN otrzymają także charakterystyczną „twarz” nowej generacji Trucknology®, która reprezentuje sobą wyższą wartość oferty produktowej MAN. Z zewnątrz ciężarówki MAN zostały udoskonalone aerodynamicznie, otrzymały również bardziej atrakcyjny wygląd, natomiast we wnętrzu kierowcy będą mogli cieszyć się wysokiej klasy fotelami i poprawioną ergonomią obsługi. Pod maską znalazły się nowe, mocne silniki z recyrkulacją spalin EGR i wtryskiem common-rail; wszystkie oferowane typoszeregi mocy dostępne są również w standardzie EEV. W tej klasie wagowej MAN oferuje najnowocześniejsze systemy elektronicznego sterowania hamowaniem EBS, bardziej bezpieczne w porównaniu z samochodami konkurencji. TGL i TGM mogą również zostać zamówione z elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESP.
Mistrz świata w sprawności energetycznej: idealny ciągnik siodłowy firmy MAN
Ekonomika eksploatacji wynikająca z niskiego zużycia paliwa oraz utrzymanie wysokiej wartości przy odsprzedaży – to dwa główne czynniki brane pod uwagę przy opracowywaniu idealnego ciągnika siodłowego MAN. Wyposażony w specjalne rozwiązania techniczne, obszerny zestaw wyposażenia standardowego i specjalnie skomponowane pakiety dodatkowe, ciągnik ten bazując na MAN TGX zapewnia Klientom najwyższą efektywność eksploatacji.
Nowy jednolity wygląd autobusów MAN
Oferta autobusów MAN przedstawionych na Targach Pojazdów Użytkowych IAA po raz pierwszy charakteryzować się będzie jednolitym wyglądem zgodnym ze stylistyką MAN. Nawiązując do odnoszącej sukcesy serii autobusów miejskich MAN Lion’s City, wygląd przodu z subtelnym i jednocześnie tradycyjnym ożebrowaniem osłony chłodnicy został zaadaptowany w pozostałych modelach autobusów miejskich, międzymiastowych i autokarach turystycznych. Autobusy MAN Lion’s City LE (nisko wejściowy) oraz autobusy międzymiastowe otrzymały całkowicie nowy wygląd zewnętrzny. Wraz z modernizacją wszystkich swoich modeli autobusów, Grupa MAN podkreśla swoje zaangażowanie w działanie i przejrzystość strategii działu autobusów i marki MAN. Wszystkie autobusy MAN, również Lion’s City Hybrid, zostaną pokazane na targach IAA wraz z technologią w zakresie silników spalinowych MAN PURE DIESEL®, dzięki której spełniają one dobrowolne poziomy emisji EEV, nawet w odniesieniu do autokarów turystycznych.
Autokary NEOPLAN po raz pierwszy z silnikami EEV
Na targach IAA autokary NEOPLAN klasy premium: Starliner, Cityliner oraz Tourliner – zostaną pokazane po raz pierwszy ze zmodernizowanymi silnikami MAN common-rail, spełniającymi normę czystości spalin EEV. Jak zwykle, klienci firm MAN i NEOPLAN nie muszą stosować żadnych dodatków aby spełnić najwyższe normy i standardy – jest to możliwe dzięki wykorzystaniu technologii silnikowej MAN PURE DIESEL®. Na targach zaprezentowany będzie również nowe, 3-osiowe autokary Cityliner C, Cityliner L oraz Starliner L; od swojej premiery w 2004 r., Starliner L na trwałe ulokował się w awangardzie sektora autokarów turystycznych.
W ramach linii produktów NEOPLAN “Individual”, indywidualne życzenia Klienta będą nadal spełniane, w oparciu o własne linie produkcyjne MAN, lub w ramach partnerskiej współpracy z certyfikowanymi firmami wykańczającymi lub wykonującymi zabudowy. Na IAA będzie to zaprezentowane na przykładzie autokaru Starliner w wykończeniu najwyższej klasy, z drewnianą podłogą i ekskluzywnymi fotelami rozmieszczonymi po 3 w rzędzie. Niejako stała wartość w mieszance produktowej NEOPLANA – niezwykle udany dwupokładowy autokar Skyliner, znany jest już na drogach Europy od 40 lat. Obecnie dopełnia on gamę produktów, wspólnie z nowym modelem NEOPLAN Tourliner, który został pokazany na spotkaniu prasowym poprzedzającym targi. Skyliner zostanie pokazany na IAA w wariancie o długości 13,26 m. Po raz pierwszy pokazany zostanie również dwupokładowy autobus przygotowany dla Dubaju – ich dostawy trwają od wiosny 2008 r. Także i ten autobus potwierdza wieloletnie doświadczenie Grupy MAN w konstruowaniu autobusów dwupokładowych.
Aktywne i pasywne systemy wspomagające bezpieczeństwo
MAN prezentując pojazdy Trucknology® Generation oferuje gamę samochodów ciężarowych o wysokim poziomie bezpieczeństwa. MAN wyposaża swoje samochody ciężarowe i autobusy w system zapobiegający poślizgom i chroniący przed wywróceniem ESP (elektroniczna stabilizacja toru jazdy). Na żądanie możliwy jest montaż adaptacyjnego systemu kontroli prędkości ACC (Adaptive Cruise Control), który reguluje odległość od samochodu poprzedzającego. Najnowsza generacja tych systemów może uaktywnić układy hamulcowe pojazdu do 30% ich maksymalnej wydajności. System monitoringu pasa ruchu LGS (Lane Guard System) śledzi, czy pojazd utrzymuje się na wybranym pasie ruchu i ostrzega o niesygnalizowanym zboczeniu z kursu. Asystent zmiany pasa ruchu to z kolei system który będzie oferowany jako opcja od 2009 r. Jest on wyposażony w czujniki ultradźwiękowe, a jego zadaniem jest ostrzeganie kierowcy o możliwości kolizji z rowerzystami lub pieszymi na skrzyżowaniach. Za ten system MAN Nutzfahrzeuge otrzymało ostatnio Nagrodę Mobilności ADAC.
Efektywność transportowa w przyszłości
Na Targach Pojazdów Użytkowych IAA MAN zaprezentuje publiczności swoje spojrzenie w przyszłość transportu drogowego. W ten właśnie sposób, goście odwiedzający „FutureLab” (Laboratorium Przyszłości) na stanowisku MAN B04 w hali 12 będą mogli mieć przedsmak produktów i usług, za pomocą których MAN zamiesza zmierzyć się z wyzwaniami przyszłości. Konkretną wizję przyszłości można zobaczyć w nowym samochodzie dystrybucyjnym MAN TGL, który został wyposażony w hybrydowy napęd spalinowo-elektryczny, a jego premierowy pokaz odbędzie się właśnie na IAA. Innym zwiastunem jest autobus MAN Lion’s City Hybrid, który będzie gotowy do produkcji seryjnej z początkiem roku 2010.
Komentarze