Telematyka wspiera pracę kierowcy obcojęzycznego

, 16 stycznia 2017, 9:34

O trudnościach w znalezieniu polskich kierowców gotowych do podjęcia pracy w zawodzie słyszy się już od dłuższego czasu. Według najnowszego Raportu „Rynek pracy kierowców w Polsce 2016” wynika, że na rynku brakuje nam około 100-110 tysięcy kierowców.

gbox-postTo duży problem nie tylko samej branży transportowej, ale również dla wszystkich korzystających z jej usług. Jak może wyglądać dobrze działający handel bez płynnych dostaw? Naturalnym następstwem braku pracowników stało się zatrudnianie kierowców obcojęzycznych, głównie zza naszej wschodniej granicy. Tylko w 2016 roku liczba ukraińskich i białoruskich kierowców zatrudnionych w polskich firmach transportowych podwoiła się w stosunku do roku 2015.

Przyjęcie do pracy obcokrajowca stanowi jednak duże wyzwanie dla pracodawcy. Oznacza długotrwałe procedury administracyjne oraz wymóg zalegalizowania pobytu i pracy na terenie Polski.
Wielkim kłopotem jest również bariera językowa oraz nieznajomość polskich przepisów transportowych. Jednak w tym zakresie zamiast liczyć na szybką adaptację pracownika, można sięgnąć po odpowiedni system telematyczny.

Jak to działa?

Elementem systemu telematycznego powinien być komputer pokładowy dla kierowcy z dostępnymi wersjami językowymi. Przykładem takiego rozwiązania jest urządzenie GBOX® Assist montowane w kabinie ciężarówki. Obecnie posiada cztery wersje językowe: polską, rosyjską, ukraińską i angielską. Dzięki GBOX® Assist obcojęzyczny kierowca ma dostęp do:

  • bieżącej analizy czasu pracy kierowcy z uwzględnieniem obwiązujących przepisów
  • komunikacji tekstowej ze spedytorem
  • delegowanych zleceń spedycyjnych
  • nawigacji z uwzględnieniem atrybutów ciężarowych,
  • informacji o niebezpiecznych parkingach, strefach płatnych, dostępnych w pobliżu stacjach flotowych itp.
  • skanowania i przesyłania dokumentów do spedytora

System telematyczny poza ułatwieniem pracy kierowcy pozwala na lokalizowanie pojazdu wraz z jego parametrami, dzięki czemu przedsiębiorca dokładnie wie, co dzieje się z jego pojazdem. Zdalne pobieranie danych z karty kierowcy bądź tachografu, automatyczne rozliczanie delegacji czy raport przekroczenia granic to dodatkowe funkcje systemu. Usprawniają rozliczanie czasu pracy kierowców i dają gwarancję poprawności wyników.

Zatrudnienie pracowników zagranicznych to z jednej strony rozwiązanie kłopotów, z drugiej strony ryzyko. Niedopełnienie procedur administracyjnych, jak i popełnienie przez kierowcę wykroczeń, może wiązać się z nałożeniem na przedsiębiorcę odczuwalnych kar finansowych. Są to kwoty niebagatelne. Potrafią sięgać przeciętnie od 4000 zł do 8000 zł. Inwestycja w odpowiedni system telematyczny znacząco minimalizuje ryzyko poniesienia kar finansowych. Ponadto daje poczucie bezpieczeństwa zarówno kierowcy, jak i właścicielowi firmy transportowej.

Źródło danych: Raport „Rynek pracy kierowców w Polsce 2016”, http://www.pwc.pl/

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!