Podobnie jak na rynku samochodów osobowych, duże wzrosty sprzedaży panowały w ubiegłym roku także w segmencie ciężkim. Samochody użytkowe o masie pow. 3,5t. sprzedawały się lepiej niż w całym ostatnim dziesięcioleciu.
Duże wzrosty w segmencie ciężkim
Ogółem w ubiegłym roku z salonów sprzedaży wyjechało 28 615 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. (dane PZPM). Rezultat jest o aż 18,4% większy niż ten odnotowany w 2015 r. Przypomnijmy, że wówczas także mówiliśmy o rekordzie (sprzedaż wyniosła 24 178 sztuk).
Lwia część wszystkich sprzedanych w ubiegłym roku pojazdów ciężkich to samochody ciężarowe (26 628 szt.). Tradycyjnie najlepiej sprzedawały się ciągniki siodłowe o masie przekraczającej 16 t. Stanowiły one niemal cztery piąte całego segmentu średnich i ciężkich pojazdów, odpowiadając w głównej mierze za końcowy wynik. Sprzedano 24 431 najcięższych ciężarówek, czyli o ponad 20% więcej niż przed rokiem. Dla porównania segment ciężarówek o masie poniżej 16 t. osiągnął wzrost o zaledwie ułamek procenta. W porównaniu do minionego roku sprzedało się tylko 6 sztuk więcej takich samochodów.
Pierwsze rejestracje pojazdów użytkowych DMC powyżej 3,5 t. (dane PZPM)
Sztuk | Zm. r./r. | |
samochody ciężarowe ogółem | 26 628 | 18,7% |
samochody ciężarowe o DMC>3,5t* | 4 944 | 6,3% |
samochody specjalne o DMC>3,5t | 642 | -16,8% |
ciągniki samochodowe* | 21 042 | 23,7% |
autobusy ogółem | 1 987 | 14,3% |
autobusy o DMC>3,5t | 1 987 | 14,3% |
pojazdy użytkowe ogółem | 28 615 | 18,4% |
*/ Nie uwzględniono rejestracji własnych marek krajowych producentów |
Warto wspomnieć także o dobrej sprzedaży autobusów. Właścicieli znalazło w minionych 12 miesiącach 1 987 nowych autobusów, co oznacza wzrost rok do roku na poziomie ponad 14%.
Na jakich zasadach kupuje się ciężarówki w Polsce?
Zdecydowana większość pojazdów ciężarowych jest w naszym kraju odbierana za pośrednictwem firm świadczących usługi leasingowe lub wynajem długoterminowy. Tego typu przedsiębiorstwa odpowiadają za zakup 75,5% nowo zarejestrowanych pojazdów. Tylko niespełna 10% aut ciężarowych została w ubiegłym roku nabyta inaczej niż za pośrednictwem podmiotów instytucjonalnych.
Ciasno na finiszu
Liderem sprzedaży na polskim rynku ciężarowym w 2016 r. został DAF. Sprzedał 4807 pojazdów wzrastając o ponad 23%. Drugi w rankingu jest MAN, który sprzedał niewiele mniej, bo 4691 pojazdów. W przypadku tej marki wzrost wyniósł “tylko” 12,1%. Niespodzianką jest trzecie miejsce Volvo Trucks. Szwedzki koncern przesunął się na podium po znakomitych wynikach sprzedaży w grudniu, kiedy to był najlepszy spośród wszystkich marek. 4526 sprzedanych pojazdów oznacza wzrost rok do roku na poziomie aż 36,9%.
Poza pierwszą trójkę wypchnięta została Scania, która sprzedała 4439 pojazdów, również notując duży skok (ponad 25%), co jednak nie wystarczyło. Piątkę zamyka Mercedes-Benz (4 tys. sztuk), który zanotował 8,5% wzrost.
Tabela sprzedaży dla największego segmentu, czyli ciężarówek o masie powyżej 16 t. nie różni się zasadniczo od tej dla całego rynku. Różnicą jest niższe miejsce MANa, który uplasował się na czwartej lokacie, dając się wyprzedzić Volvo i Scanii.
Duże wzrosty także u dostawczych
Rok 2016 przyniósł wiele radości także importerom oferującym samochody dostawcze o masie poniżej 3,5 t. Sprzedano ich 59 812, czyli o ponad 12% więcej niż przed rokiem. W klasyfikacji marek wygrał Fiat (11 729 szt.), mimo że zanotował minimalnie gorszy rezultat niż przed rokiem. Bardzo duży wzrost (prawie 12%) odnotowało za to Renault, któremu 8 559 sprzedanych pojazdów zapewniło drugą lokatę z dużą przewagą nad Fordem, Peugeotem i Iveco, które może pochwalić się znakomitym wzrostem sprzedaży (r./r. 58,6%). Najpopularniejszym samochodem dostawczym w Polsce pozostał Fiat Ducato, choć jego przewaga nad drugim – Renault Masterem topnieje. Podium uzupełniło Iveco Daily.
Na podstawie danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego
Komentarze