Program realizowany prze Renault Trucks Polska przy wsparciu Michelin dotarł właśnie do połowy tegorocznej edycji. Przed Optifuelem 2008 jeszcze kilka spotkań, ale zgromadzone do tej pory informacje pozwalają na poczynienie kilku ciekawych obserwacji.
Dla przypomnienia. Optifuel to nazwa programu proponowanego przez Renault Trucks firmom transportowym a mającego na celu obniżenie kosztów eksploatacji pojazdów. Główny nacisk skierowany jest na oszczędność paliwa ale niejako przy okazji można zaoszczędzić także na takich elementach jak układ hamulcowy czy sprzęgło. Nie bez znaczenia jest także fakt, że kierowca, który zdecyduje się zasady ekonomicznej jazdy promowane przez Optifuel Training wprowadzić w życie, uprości i ułatwi swoja pracę a finalnie podniesie średnią prędkość przejazdów.
Cykl spotkań prowadzonych od września ma na celu pokazanie jak wiele zyskać mogą firmy transportowe poprzez szkolenia kierowców. W trakcie spotkania zaproszeni kierowcy starają się dogonić lub prześcignąć kierowców Renault Trucks pod względem zużycia paliwa i średniej prędkości przejazdu. Żeby jednak na krótkim odcinku jazdy móc sprawdzić jakość pracy kierowców wybierane są trasy tak aby były jak najbardziej skomplikowane, z dużą ilością skrzyżowań, przejazdów kolejowych, rond itp. O ile to możliwe trasa przebiega też po pofałdowanym, górzystym terenie.
Po przebadaniu około 80 kierowców, średnia różnica w zużyciu paliwa sięgała nawet 18% na korzyść kierowców Renault Trucks stosujących zasady jazdy Optifuel. A ponieważ wszyscy jeździli tymi samymi samochodami po tych samych drogach należy się spodziewać że zbliżone wartości można osiągnąć także w trakcie codziennej eksploatacji. Co więcej stosowanie reguł Optifuel zaowocowało podniesieniem średniej prędkości przejazdów.
Główne zaobserwowane „grzechy” kierowców to: jazda poza ekonomicznym zakresem obrotów, brak przewidywania sytuacji na drodze, zbyt częste, nieuzasadnione korzystanie z hamulca zasadniczego, nieumiejętność korzystania z hamulców pomocniczych i tempomatu.
W załączniku znajdują się przykładowe trasy przejazdu
Ze względu na pogarszające się warunki drogowe pozostałe spotkania Optifuel odbędą się na wiosnę. Ogólnopolski finał dla kierowców Optifuel odbędzie się w kwietniu 2009. Poza tytułem Mistrza Optifuel do wygrania jest 6 opon Michelin SaverGreen oraz urządzenie Infomax Optifuel v 5.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
83.24.203.*, 8 grudnia 2008, 0:00 0 0
w czasach kiedy kryzys każdemu zagląda w oczy przyda się każda kropla paliwa
Odpowiedz
83.24.203.*, 8 grudnia 2008, 0:00 0 0
Bardzo fajna inicjatywa. Jak widać, nawet doświadczeni driverzy mogą się wiele nauczyć na takich kursach.
Odpowiedz