Najmocniejszy na świecie samochod ciężarowy

, 11 stycznia 2009, 0:00

7 stycznia Volvo Trucks przedstawiło najmocniejszy na świecie samochód ciężarowy, produkowany seryjnie. To Volvo FH16, z silnikiem o mocy 700 KM i momencie obrotowym 3150 Nm. Volvo Trucks jako pierwsza firma na świecie zdołała pokonać barierę 700 KM. Volvo FH16, które dotychczas było napędzane silnikiem o mocy maksymalnej 660 KM, jest flagowym modelem firmy.

Zwiększyć moc silnika, zredukować emisję spalin i utrzymać zużycie paliwa na dotychczasowym poziomie. Takie zadania postawiono przed inżynierami Volvo Trucks wiosną 2006 r. W ciągu trzech lat musieli skonstruować najmocniejszy na świecie samochód ciężarowy, bez pogarszania czystości spalin i zużycia paliwa. 

Dzięki mocy 700 KM i momentowi obrotowemu 3150 Nm, Volvo FH16 jest najmocniejszym na świecie samochodem ciężarowym, produkowanym seryjnie. Napędzający go silnik D16G powstał na bazie poprzedniej 16-litrowej jednostki napędowej, o mocy 660 KM. Wskutek zwiększenia mocy o 40 KM Volvo Trucks jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych, który przekroczył barierę 700 KM.

Moc i moment obrotowy są bardzo wysokie, ale naprawdę dużym osiągnięciem jest połączenie tych parametrów z niższą emisją spalin i utrzymaniem zużycia paliwa na dotychczasowym poziomie.
Proste zwiększenie mocy to jedno, ale o wiele trudniejsze jest osiągnięcie tego celu bez pogarszania czystości spali i ekonomiki paliwowej – mówi Henrik Lindeberg, Główny Menedżer Projektu ds. nowego silnika D16G.

Klasyczny dylemat
Warunkiem koniecznym było spełnienie przez nowy silnik normy emisji spalin Euro 5, wchodzącej w życie 1 października 2009 r. Oznaczało to konieczność zredukowania emisji tlenków azotu o ponad 40 procent.

W związku z tym, eksperci Volvo musieli rozwiązać klasyczny dylemat: żeby zredukować zużycie paliwa, trzeba maksymalnie zwiększyć sprawność procesu spalania. Jednak działanie takie pociąga za sobą wzrost poziomu emisji tlenków azotu. „Dylemat” rozwiązano poprzez zwiększenie pojemności układu oczyszczania spalin. Projektowanie i doskonalenie konstrukcji silnika w dużej mierze polega na stworzeniu optymalnego rozwiązania, obejmującego wszystkie elementy, począwszy od układu wtryskowego, a skończywszy na rurze wydechowej, poprzez staranne dopracowanie wszystkich szczegółów.

Wymagające testy
Konstruktorzy nowego silnika poświęcili trzy lata na projektowanie, testowanie oraz ocenę różnych rozwiązań. Od koncepcji do prototypów, badań stanowiskowych i eksploatacyjnych. Ponieważ Volvo FH16 jest przeznaczone do najcięższych i najbardziej wymagających zastosowań transportowych, badania eksploatacyjne prowadzono w ekstremalnych warunkach.

– Nowe Volvo FH16 przemierzało, jako pociąg drogowy, australijskie pustynie, woziło dłużycę drzewną w północnej Szwecji oraz zmagało się z mrozem i rozrzedzonym powietrzem na wysokości 3600 m.n.p.m w Górach Skalistych – relacjonuje Henrik Lindeberg.

Cel został osiągnięty
A więc jak poszło? Rezultaty mówią same za siebie. Zespół projektowy doskonale wykonał zadanie. Nowe Volvo FH16 nie tylko jest najmocniejszym na świecie samochodem ciężarowym, ale także spełnia normę emisji spalin Europ 5. A przede wszystkim oferuje wysoce konkurencyjne zużycie paliwa. 

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

83.31.142.*, 22 stycznia 2009, 0:00 0 0

Ciekawy czy jest klasa ciężarówek w wyścigach na 1/4 mili

Odpowiedz

83.31.142.*, 22 stycznia 2009, 0:00 0 0

Dunlop o ile pamięć mnie nie myli miała ciężarówkę o mocy ponad 1500 koni!!. Została zbudowana tylko po to by testować wytrzymałość opon

Odpowiedz