Mimo szczególnie trudnej sytuacji w transporcie międzynarodowym, Mercedes-Benz w roku 2008 umocnił swoją pozycję na rynku samochodów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton i zwiększył udziały o 1% – do 14,2%, plasując się na trzecim miejscu (2007 – 5 miejsce). W segmencie ciężkich podwozi ciężarowych powyżej 16 t DMC Mercedes uplasował się na drugim miejscu, zwiększając swoje udziały do ponad 21%. Spadła natomiast sprzedaż – 2755 aut (- 5,7%) w porównaniu do 2007 (2921).
Nowością 2008 był nowy Actros, którego flagowy model został doskonale przyjęty przez rynek. Dzięki wynikowi 19,44 l/100km uzyskanemu w testach w warunkach „laboratoryjnych” znalazł się w „Księdze Rekordów Guinnessa” w kategorii „Najbardziej ekonomiczny 40-tonowy samochód ciężarowy”.
W drugiej połowie roku światową premierę miała budowlana wersja nowego Actrosa, która w Polsce pojawi się w roku 2009. Podobnie jak całkowicie nowy model – Zetros, którego militarna oraz cywilna wersja została zaprezentowana na targach IAA 2008, a na polskim rynku pojawi się w 2009 r. Zetros to nowa rodzina off-roadowych ciężarówek z napędem na wszystkie koła, z silnikiem umieszczonym przed kabiną.
W segmencie aut dystrybucyjnych Mercedes-Benz również postawił na ekonomię i ekologię. Mercedes-Benz Atego z napędem konwencjonalnym wyposażony został w system start-stop, który pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa średnio o 2,8%. Daimler AG pozostaje światowym liderem w kategorii samochodów użytkowych z napędem hybrydowym – na targach IAA 2008 zaprezentował aż 11 „zielonych” ciężkich pojazdów. 3 z nich były pokazane po raz pierwszy: Mercedes-Benz Axor BlueTec Hybrid – pierwszy prototyp ciężarówki przeznaczonej do transportu dalekobieżnego, Mercedes-Benz Econic BlueTec Hybrid z silnikiem wysokoprężnym oraz Econic NGT Hybrid – koncepcyjny samochód hybrydowy zasilany gazem ziemnym. Econic, który w 2008 r. świętował swoje 10-lecie, w 2009 r. pojawi się z Polsce w wersji napędzanej gazem ziemnym.
Od lutego 2009 r. dostępna będzie również fabryczna nawigacja Mercedes-Benz dla samochodów ciężarowych (uwzględniająca masy i wymiary pojazdów) z oprogramowaniem w języku polskim. Również system zarządzania flotą FleetBoard wyposażony jest w nawigację dopasowaną do potrzeb samochodów ciężarowych, a od 2009 r. umożliwi dodatkowo automatyczne przesyłanie danych z pamięci masowej tachografu cyfrowego w trasie, podczas jazdy. Ponadto w 2009 r. zaprezentowany zostanie Mercedes-Benz Axor z kabiną na poduszkach powietrznych oraz skrzynią Mercedes PowerShift (w wyposażeniu od 2008r.).
Nagrody
Mercedes-Benz Actros został „Międzynarodowym Samochodem Ciężarowym Roku 2009” („International Truck of theYear 2009”)
Plany na 2009
„W 2009 roku zakładamy dalsze umocnienie pozycji Mercedes-Benz na rynku samochodów ciężarowych. W centrum naszych działań pozostanie segment ciągników siodłowych, w którym nasza pozycja nie jest jeszcze satysfakcjonująca, mimo że mamy bardzo dobrą ofertę. Uzyskanie tytułu „Samochód Ciężarowy Roku 2009”, poparte rekordowym wynikiem w teście zużycia paliwa potwierdza fakt, iż nowy Actros (trzeciej generacji) jest obecnie jednym z najlepszych ciągników na rynku. W segmencie podwozi rozszerzać będziemy naszą ofertę samochodów specjalnych, bazując nie tylko na znanych naszym klientom produktach, ale także wprowadzając nowe rozwiązania, jak Econic z napędem gazowym oraz nasz najnowszy produkt – Zetros. Naszą bogatą ofertę pojazdów uzupełni szeroka gama usług dodatkowych, takich jak systemy telematyczne Fleetboard, pakiety i kontrakty serwisowe, usługi finansowe oraz wynajem krótko- i długoterminowy. W sieci sprzedaży serwisu wdrażamy program poprawy jakości obsługi i napraw. Zgodnie z naszą zasadą, że Mercedes-Benz to ciężarówki, którym możesz zaufać” – mówi Sławomir Kwiatkowski, szef działu sprzedaży samochodów ciężarowych.
Sprzedaż ogółem: 2755 szt.
Zmiana sprzedaży: – 5,7 % (2007: 2921 pojazdów)
Sprzedaż według modeli:
Model | 2008r. | 2007r. | zmiana |
Atego | 523 | 486 | +7,6% |
Axor podwozia | 128 | 121 | +6,6% |
Axor ciągniki | 216 | 378 | -43% |
Actros podwozia | 1036 | 841 | +23% |
Actros ciągniki | 852 | 1094 | -22,1% |
Econic | 0 | 1 | -100% |
Ogółem | 2755 | 2921 | -5,7% |
Sprzedaż według klas tonażowych:
Klasa tonażowa | 2008r. | 2007r. | zmiana |
Podwozia < 16t | 523 | 486 | +7,6% |
Podwozia > 16t | 1164 | 963 | +20,9% |
Ciągniki siodłowe | 1068 | 1472 | -27,4% |
Ogółem | 2755 | 2921 | -5,7% |
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
83.218.164.*, 21 stycznia 2009, 0:00 0 0
Volvo tez dobrze poszlo
Odpowiedz
83.24.211.*, 21 stycznia 2009, 0:00 0 0
No wyniki MB całkiem niezłe w obecnej sytuacji. Tylko ciekawe jak im pójdzie w roku 2009. Scania też miała stosunkowo dobre wyniki w 2008 ale już wiedzą, że 2009 nie zapowiada się dobrze...
Odpowiedz