Samochody ciężarowe Mercedes-Benz – podsumowanie i plany na przyszłość

, 18 stycznia 2009, 0:00

Mimo szczególnie trudnej sytuacji w transporcie międzynarodowym, Mercedes-Benz w roku 2008 umocnił swoją pozycję na rynku samochodów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton  i zwiększył udziały o 1% – do 14,2%, plasując się na trzecim miejscu (2007 – 5 miejsce). W segmencie ciężkich podwozi ciężarowych powyżej 16 t DMC Mercedes uplasował się na drugim miejscu, zwiększając swoje udziały do ponad 21%. Spadła natomiast sprzedaż – 2755 aut (- 5,7%) w porównaniu do 2007 (2921).

Nowością 2008 był nowy Actros, którego flagowy model został doskonale przyjęty przez rynek. Dzięki wynikowi 19,44 l/100km uzyskanemu w testach w warunkach „laboratoryjnych” znalazł się w „Księdze Rekordów Guinnessa” w kategorii „Najbardziej ekonomiczny 40-tonowy samochód ciężarowy”.

W drugiej połowie roku światową premierę miała budowlana wersja nowego Actrosa, która w Polsce pojawi się w roku 2009. Podobnie jak całkowicie nowy model – Zetros, którego militarna oraz cywilna wersja została zaprezentowana na targach IAA 2008, a na polskim rynku pojawi się w 2009 r. Zetros to nowa rodzina off-roadowych ciężarówek z napędem na wszystkie koła, z silnikiem umieszczonym przed kabiną.

W segmencie aut dystrybucyjnych Mercedes-Benz również postawił na ekonomię i ekologię. Mercedes-Benz Atego z napędem konwencjonalnym wyposażony został w system start-stop, który pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa średnio o 2,8%. Daimler AG pozostaje światowym liderem w kategorii samochodów użytkowych z napędem hybrydowym – na targach IAA 2008 zaprezentował aż 11 „zielonych” ciężkich pojazdów. 3 z nich były pokazane po raz pierwszy: Mercedes-Benz Axor BlueTec Hybrid – pierwszy prototyp ciężarówki przeznaczonej do transportu dalekobieżnego, Mercedes-Benz Econic BlueTec Hybrid z silnikiem wysokoprężnym oraz Econic NGT Hybrid – koncepcyjny samochód hybrydowy zasilany gazem ziemnym. Econic, który w 2008 r. świętował swoje 10-lecie, w 2009 r. pojawi się z Polsce w wersji napędzanej gazem ziemnym.

Od lutego 2009 r. dostępna będzie również fabryczna nawigacja Mercedes-Benz dla samochodów ciężarowych (uwzględniająca masy i wymiary pojazdów) z oprogramowaniem w języku polskim. Również system zarządzania flotą FleetBoard wyposażony jest w nawigację dopasowaną do potrzeb samochodów ciężarowych, a od 2009 r. umożliwi dodatkowo automatyczne przesyłanie danych z pamięci masowej tachografu cyfrowego w trasie, podczas jazdy. Ponadto w 2009 r. zaprezentowany zostanie Mercedes-Benz Axor z kabiną na poduszkach powietrznych oraz skrzynią Mercedes PowerShift (w wyposażeniu od 2008r.).

Nagrody
Mercedes-Benz Actros został „Międzynarodowym Samochodem Ciężarowym Roku 2009” („International Truck of theYear 2009”)

Plany na 2009
„W 2009 roku zakładamy dalsze umocnienie pozycji Mercedes-Benz na rynku samochodów ciężarowych. W centrum naszych działań pozostanie segment ciągników siodłowych, w którym nasza pozycja nie jest jeszcze satysfakcjonująca, mimo że mamy bardzo dobrą ofertę. Uzyskanie tytułu „Samochód Ciężarowy Roku 2009”, poparte rekordowym wynikiem w teście zużycia paliwa potwierdza fakt, iż nowy Actros (trzeciej generacji) jest obecnie jednym z najlepszych ciągników na rynku. W segmencie podwozi rozszerzać będziemy naszą ofertę samochodów specjalnych, bazując nie tylko na znanych naszym klientom produktach, ale także wprowadzając nowe rozwiązania, jak Econic z napędem gazowym oraz nasz najnowszy produkt – Zetros. Naszą bogatą ofertę pojazdów uzupełni szeroka gama usług dodatkowych, takich jak systemy telematyczne Fleetboard, pakiety i kontrakty serwisowe, usługi finansowe oraz wynajem krótko- i długoterminowy. W sieci sprzedaży serwisu wdrażamy program poprawy jakości obsługi i napraw. Zgodnie z naszą zasadą, że Mercedes-Benz to ciężarówki, którym możesz zaufać” – mówi Sławomir Kwiatkowski, szef działu sprzedaży samochodów ciężarowych.

Sprzedaż ogółem: 2755 szt.
Zmiana sprzedaży: – 5,7 % (2007: 2921 pojazdów)
Sprzedaż według modeli:

Model 2008r. 2007r. zmiana
Atego 523 486 +7,6%
Axor podwozia 128 121 +6,6%
Axor ciągniki 216 378 -43%
Actros podwozia 1036 841 +23%
Actros ciągniki 852 1094 -22,1%
Econic 0 1 -100%
Ogółem 2755 2921 -5,7%

Sprzedaż według klas tonażowych:

Klasa tonażowa 2008r. 2007r. zmiana
Podwozia < 16t 523 486 +7,6%
Podwozia > 16t 1164 963 +20,9%
Ciągniki siodłowe 1068 1472 -27,4%
Ogółem 2755 2921 -5,7%

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

83.218.164.*, 21 stycznia 2009, 0:00 0 0

Volvo tez dobrze poszlo

Odpowiedz

83.24.211.*, 21 stycznia 2009, 0:00 0 0

No wyniki MB całkiem niezłe w obecnej sytuacji. Tylko ciekawe jak im pójdzie w roku 2009. Scania też miała stosunkowo dobre wyniki w 2008 ale już wiedzą, że 2009 nie zapowiada się dobrze...

Odpowiedz