Nazwa AdBlue jest powszechnie znaną marką prawnie chronioną przez Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA). Pod tym pojęciem kryje się roztwór składający się w 32,5 % z czystego mocznika i w 67,5 % z wody demineralizowanej. Mieszanka ta pozwala w silnikach wysokoprężnych zredukować emisję tlenków azotu o 90 %. Pozytywnym efektem ubocznym jest zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 7 %.
Przy pomocy pompki dozującej, roztwór mocznika jest wtryskiwany do układu wydechowego i razem ze spalinami trafia do katalizatora. W wyniku działania wysokiej temperatury mocznik przekształcany jest w amoniak, który następnie w katalizatorze SCR reaguje ze szkodliwymi dla środowiska tlenkami azotu. W wyniku reakcji powstaje para wodna oraz wydziela się czysty składnik powietrza – azot.
Jeżeli poziom roztworu mocznika spada do zera, nowoczesne silniki wysokoprężne przełączane są w tryb awaryjny. W takim przypadku maksymalna prędkość ograniczana jest do 20 km/h. Jest to wymóg prawny, ponieważ w przeciwnym razie znacząco rośnie emisja tlenków azotu i nie jest spełniana norma emisji spalin.
Febi bilstein oferuje 10-litrowy pojemnik z precyzyjną mieszankę mocznika, zgodną z normą ISO 22241.
Komentarze