W rozpoczynającym się właśnie roku szkolnym, edukację w szkołach zawodowych rozpocznie około stu klas o profilu kierowca-mechanik.
Kierunek kierowca-mechanik został wprowadzony do szkół zawodowych w ubiegłym roku. Zainteresowanie nim wzrasta. Według szacunków przedstawionych przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, uczniowie chcący w przyszłości pracować w transporcie wypełnią ponad sto klas.
Kształcenie w zawodzie kierowcy przywrócono po ponad 30 latach przerwy. Ministerstwo Edukacji Narodowej wysłuchało próśb branżowych organizacji transportowych, wskazujących na powiększające się zapotrzebowanie na kierowców w polskich firmach transportowych. Według niektórych szacunków (raport PwC: “Rynek pracy kierowców w Polsce”) w Polsce obecnie może brakować nawet 100 tys. kierowców. Tymczasem gwałtownie rośnie liczba kierowców zza wschodniej granicy, zatrudnianych w polskich firmach transportowych. Generalna Inspekcja Transportu Drogowego wydała w tym roku już ponad 40 tys. świadectw kierowcy osobom spoza Unii Europejskiej. To więcej niż przez cały ubiegły rok oraz dwukrotnie więcej niż w 2015 r.
– Polski transport drogowy to potęga, 25 proc. międzynarodowych przewozów drogowych w Europie wykonują samochody z polską rejestracją. Niestety, staliśmy się zakładnikami własnego sukcesu. Branża dotkliwie odczuwa braki kadrowe – stwierdził prezes ZMPD Jan Buczek.
Komentarze