Anwa-Tech przeprowadził badanie prototypowej klatki do opon

, 23 października 2017, 13:34

Klatka do opon ma chronić przed niekontrolowanym rozsadzeniem koła pracowników i otoczenie, w którym koło będzie przechowywane bądź transportowane.

W czwartek, 26 października firma Anwa-Tech razem z Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej sprawdzili wytrzymałość konstrukcji kosza na niekontrolowane rozsadzenie koła. W tym wypadku była to używana opona od białoruskiego Biełaza.

Badanie zostało przeprowadzone wieloetapowo na terenie poligonu wojskowego w Warszawskim Sulejówku. Przy pomocy wojskowej Fadromy, koło zostało umiejscowione w koszu. Następnie saper na całym okręgu felgi umieścił ładunek wybuchowy powodujący rozcięcie stalowej obręczy. 10mm stal została nacięta do głębokości 8mm, aby zasymulować pęknięcie. Do rozsadzenia opony miało dojść pod wpływem zwiększonego ciśnienia w oponie wynoszącego 15 barów. Ponad 2 razy większe ciśnienie od stosowanego przy normalnym użytkowaniu, miało zasymulować rozerwanie uszkodzonej felgi.

Przewidywania zakładały maksymalnie 2 próby, jednak potrzeba było aż 3 aby odnieść zamierzony rezultat. Przy pierwszym starciu, materiał okazał się wytrzymalszy niż sądzono. Po zdetonowaniu ładunku na obręczy, koło dalej stało w praktycznie nienaruszonym stanie. Zmniejszono wtedy ciśnienie, saper założył drugi ładunek wybuchowy w tym samym miejscu po czym dopompowano koło do ustalonego ciśnienia i nastąpił drugi wybuch.

Przysłowie głosi, że do trzech razy sztuka. Tak też było w tym przypadku. Wojskowy ekspert postanowił zmienić rodzaj ładunku, którego siła pozostawała taka sama. Umieszczony materiał wybuchowy dopełnił dzieła i spowodował rozerwanie felgi, opona eksplodowała uszkadzając klatkę.

Kosz na opony przetrwał tą ekstremalną próbę. Siatka przyspawana do ramy zaabsorbowała część energii uderzenia. Pęknięcia kosza widać na spawach konstrukcji stalowej, jednak wg. zamierzeń firmy produkt ma być stosowany jednorazowo, czyli do momentu ewentualnej eksplozji opony. Czujniki porozstawiane przy obiekcie badania, a także kamera poklatkowa pozwolą na dokładne przeanalizowanie sił działających na kosz, a tym samym udoskonalenie produktu przed rozpoczęciem seryjnej produkcji.

Informacje na temat rozwoju projektu będą podawane na naszej stronie na bieżąco.

Film kręcony z odległości 200m od wybuchu za mobilnym bunkrem. Taka odległość jest wymagana względami bezpieczeństwa.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Krakus, 24 października 2017, 17:22 0 -5

Też mi "rewelacja". Sprawa znana od 100 lat :( Z tym, że wtedy chodziło o ew. wystrzał pierścienia osadczego w feldze. W oponach bezdętkowych stosuje się już felgi jednolite a nie dzielone. Ciekawe kto i ile kasy - z budżetu MON - wziął za ten "eksperyment"...

Odpowiedz

Lukasz, 25 października 2017, 8:48 1 0

Współczesne koła bezdętkowe i ich obręcze (np. wyprodukowane w 2017 roku) również posiadają pierścienie. Zdaje się, że na zdjęciach widać obręcz 5 częściową, w której doliczysz się 4 "pierścieni". Niżej odnośnik do schematu budowy nowoczesnej obręczy 5 częściowej:
http://keithheeres.com/wp-content/uploads/2016/12/Five-Piece-Rim-Design-illustration.jpg

Odpowiedz

Anwa-Tech sp. z o.o., 25 października 2017, 14:45 1 0

Jako producent uważamy, że badania dotyczące bezpieczeństwa w czasie obsługi kół jak najbardziej powinny być prowadzone. Trudno stwierdzić jednoznacznie, że każdy pracownik serwisu wie co mu grozi przebywając w pobliżu koła.

Odpowiedz

Przem, 27 października 2017, 20:34 1 0

Całkowicie popieram pomysł przeprowadzenia takiego badania. Co do tego kto ile wziął za badanie jest dość zaskakujące. Wg mnie bezpieczeństwo ceny raczej nie ma więc takich badań powinno być więcej. Szczególnie że ludzie faktycznie nie mają pojęcia co im grozi bo jakoś w serwisach takich klatek specjalnie nie widać :/ Dobry pomysł Anwa Tech!!

Odpowiedz