Do końca tego tygodnia nastąpi wprowadzenie surowców na wybudowaną w ramach Programu 10+ instalację hydro-odsiarczania olejów napędowych (HDS). W przyszłym tygodniu czyli do końca lipca 2009 HDS wejdzie w fazę produkcyjną.
Docelowo dzięki nowo budowanym instalacjom, w tym HDS, LOTOS podniesie produkcję deficytowego na europejskim i krajowym rynku paliwa o dodatkowe 2,5 mln ton rocznie. W sumie, w samym tylko 2011 r. (po zakończeniu Programu 10+) gdańska rafineria będzie w stanie dostarczyć ok. 5,5 mln ton wysokiej jakości, wysoko marżowego oleju napędowego, zgodnego z wymogami jakościowymi UE (zawartości siarki do 0,001%, znacznie lepsze własności niskotemperaturowe paliwa). Również w przyszły roku wolumen produkowanego przez LOTOS diesla wzrośnie.
Po okresie rozruchu mechanicznego, który trwał od marca do 26 czerwca br., HDS jest teraz w fazie rozruchu technologicznego. Instalacja przeszła już próby szczelności, a obecnie trwa sprawdzanie, czy nowe urządzenia spełniają wszystkie założone parametry technologiczne.
Równocześnie z uruchomieniem HDS pracę rozpocznie instalacja pomocnicza – kompleks aminowo-siarkowy (KAS). Do końca wakacji LOTOS planuje ponadto oddać do użytku pierwsze zbiorniki magazynowe budowane w ramach 10+, rurociąg przesyłowy do Naftoportu oraz zakończyć modernizację oczyszczalni ścieków. Do końca tego roku gdańska rafineria wzbogaci się o nową, zintegrowaną instalację destylacji ropy naftowej – CDU/VDU i instalację produkcji wodoru HGU.
W ramach realizowanego Programu 10+ (wartość nakładów inwestycyjnych przekracza 1,4 mld euro) na terenie rafinerii GL S.A. w Gdańsku powstaje szereg nowych, zaawansowanych technologicznie instalacji, które pozwolą przede wszystkim na zwiększenie zdolności przerobu ropy naftowej o 75% (z poziomu 6 do 10,5 mln ton rocznie). Po rozbudowie, konfiguracja gdańskiej rafinerii będzie oparta na zaawansowanych technologiach, zapewniających wysoki poziom odsiarczania produktów ropopochodnych oraz minimalizujących wpływ rafinerii na środowisko.
Program 10+ realizowany jest we współpracy z renomowanymi firmami inżynieryjnymi, takimi jak m.in. Shell, Technip, KTI, Uhde, Fluor czy Lurgi, co gwarantuje Grupie LOTOS uzyskanie wytyczonych celów związanych ze stabilną produkcją paliw i innych produktów naftowych spełniających surowe wymagania jakościowe obowiązujące w UE. Na koniec czerwca br. stan realizacji Programu 10+ osiągnął poziom 82%.
Komentarze