W okresie spowolnienia gospodarczego przedsiębiorcy szukają wszelkich sposobów ograniczenia kosztów działalności. Wśród nich są również przewoźnicy drogowi. Jednym ze sposobów na cięcie wydatków jest prawidłowe zaplanowanie przejazdu ciężarówek, na przykład wyznaczanie takich tras, by omijały one obszary górskie i mocno pagórkowate. Każdy podjazd oznacza bowiem znacznie zwiększone zużycie paliwa i emisję spalin. Lepiej więc wybrać dłuższą drogę, ale oszczędniejszą, bo po płaskim. Pomocnym narzędziem w obliczaniu zużycia paliwa i emisji spalin na podjazdach jest uphill drivingmap&guide professional, firmy Planung Transport Verkehr z niemieckiego Karlsruhe.
Powszechnie wiadomo, że na podjazdach silniki samochodowe emitują więcej spalin. Również zużycie paliwa jest znacznie większe, niż na płaskim terenie lub podczas zjazdu. Dlatego znane wielu przewoźnikom oprogramowanie map&guide professional zostało wzbogacone o wysokości nad poziomem morza poszczególnych punktów na trasie. Dane te są dostępne dla wszystkich krajów Europy. Pozwalają one na dokładniejsze, niż miało to miejsce dotychczas, skalkulowanie kosztów przewozu. W niedalekiej przyszłości potrzebne będzie również dokładne wyliczanie emisji dwutlenku węgla, do kalkulowania wartości planowanych przez Komisję Europejską opłat za korzystanie ze środowiska naturalnego.
Uphill drivingmap&guide – nowe narzędzie w ramach oprogramowania map&guide professional – bardzo dokładnie wylicza zużycie paliwa i emisję na podstawie kąta nachylenia drogi. Tym sposobem można skierować pojazd na najoszczędniejszą i najbardziej ekologiczną trasę.
Oprogramowanie posiada sieć punktów wysokościowych o zagęszczeniu zaledwie co 50 metrów, co pozwala z dużą precyzją obliczyć stromiznę trasy. Zawiera również wartości emisji dwutlenku węgla dla poszczególnych stromizn (najmniejsza – pół procenta). Dane te zostały dostarczone przez HBEFA (Handbook Emission Factors for Road Transport).
Nowe narzędzie informatyczne jest już w sprzedaży w ramach oprogramowania map&guide professional (service pack 2).
Komentarze