Polska marka autobusów pozostała liderem sprzedaży na rodzimym rynku, a także zdobyła silną pozycję na arenie międzynarodowej… by następnie zostać sprzedaną. Solaris wpadnie w ręce zagranicznych inwestorów?
Solaris Bus & Coach jest rodzinną firmą państwa Solange i Krzysztofa Olszewskich. Od momentu uruchomienia produkcji w 1996 roku fabrykę w Bolechowie pod Poznaniem opuściło już blisko 15 000 pojazdów. Jeżdżą one po drogach 32 krajów.
W 2017 roku firma odnotowała najwyższą sprzedaż w swojej dotychczasowej historii pojazdów – 1397 sztuk autobusów i trolejbusów. Obroty firmy wyniosły ponad 1,8 mld złotych. Solaris 15. rok z rzędu został liderem polskiego rynku autobusów miejskich z udziałem przekraczającym 50%. Największe zainteresowanie produktami tej marki wykazują Włochy, do których wyeksportowano 225 sztuk pojazdów w 2017 roku.
Podsumowanie i wyniki sprzedaży marki Solaris
– Firma Solaris w roku 2017 zanotowała rekord sprzedanej liczby pojazdów i osiągniętych przychodów. Równie optymistycznie wygląda portfolio zamówień spółki na rok 2018. Już w tej chwili liczba zamówionych autobusów i trolejbusów przekracza ponad 1400 pojazdów i zapewnia pełne obłożenie produkcji do końca października tego roku. Z tego bardzo dużą część stanowią kontrakty na dostawę pojazdów z napędem elektrycznym. – mówi Mateusz Figaszewski, Pełnomocnik Zarządu ds. Rozwoju E-mobilności i PR.
Z racji dobrych wyników, producent autobusów z Bolechowa staje się jedną z niewielu firm-wizytówek naszego kraju. Niedawno media obiegły informacje o planowanej sprzedaży Solarisa. Markę mogą przejąć zagraniczni inwestorzy (nieoficjalnie z Turcji bądź Chin). Istnieje również możliwość kupna akcji firmy przez Polski Fundusz Rozwoju ze wsparciem partnera biznesowego, który został zaangażowany w rozmowy. Jak podaje dziennik.pl, PFR miałby objąć część udziałów (najprawdopodobniej pakiet mniejszościowy), a pozostałe akcje znalazłyby się w rękach inwestora prywatnego.
Tak dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa, którego właścicielami w 100% są Państwo Solange i Krzysztof Olszewscy, wymaga dużych nakładów inwestycyjnych na badania i rozwój oraz inwestycji w zasoby produkcyjne, sieć sprzedaży i serwisu. – komentuje Mateusz Figaszewski, Pełnomocnik Zarządu ds. Rozwoju E-mobilności i PR.
Byłby to interesujący scenariusz, zważywszy na fakt, że Fundusz w 2016 roku zawarł umowę z firmą PESA Bydgoszcz. Także stworzyłaby się możliwość do podjęcia wspólnych działań obu firm w zakresie wielopłaszczyznowego rozwoju transportu publicznego.
Przez ostatnich dwadzieścia lat firma Solaris finansowała swój rozwój zarówno ze środków własnych, jak i kapitału dłużnego. Wielokrotnie też na przestrzeni dwóch dekad właściciele Spółki otrzymywali propozycje wsparcia rozwoju firmy od partnerów polskich i zagranicznych. Takie propozycje są zawsze sprawdzane pod kątem potencjalnych korzyści dla rozwoju polskiej marki Solaris. – mówi Mateusz Figaszewski, Pełnomocnik Zarządu ds. Rozwoju E-mobilności i PR.
Polska światowym potentatem autobusów elektrycznych
Niedawno odbyła się konferencja Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Przedstawiono na niej obszerny raport „Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej”, który potwierdza stopniowy rozwój elektromobilności w Polsce. 3,5 tys. nowych autobusów zasilane paliwami alternatywnymi, ma wyjechać na ulice polskich miast w okresie najbliższych 10 lat. Obecnie w kraju eksploatowanych jest ok. 90 autobusów elektrycznych, a także 350 na gaz CNG. Kolejne ok. 180 pojazdów z napędem alternatywnym zostało zamówionych.
Obiecujące dane płynące z raportu wskazują na nieprzerwany trend rozwoju ekologicznego transportu, zwłaszcza w komunikacji miejskiej. Solaris dobrze wykorzystuje owy trend patrząc na wyniki sprzedaży marki oraz ogólne zainteresowanie pojazdami niskoemisyjnymi, które nie będzie słabnąć, ze względu chociażby na poszerzający się problem smogu zarówno w Polsce jak i innych krajach Europy.
Wizytówka naszego kraju na arenie międzynarodowej już niedługo może przestać nią być. Wszystko zależy od przyszłego inwestora, któremu zostanie przekazana marka Solaris. Jeżeli będzie to inwestor zagraniczny, Polska może stracić jedną z ważnych firm w branży motoryzacyjnej, która przyczyniła się do rozwoju elektromobilności oraz jest jednym ze źródeł nowych technologii.
Komentarze