Są chętni na zakup Solarisa, w grze miliard złotych

5 czerwca 2018, 10:46

Według informacji podanych przez Dziennik Gazetę Prawną, kilka podmiotów jest poważnie zainteresowanych zakupem, wystawionej na sprzedaż firmy Solaris – polskiego producenta autobusów.

Solaris za miliard

Co istotne, przedmiotem negocjacji właścicieli firmy z kontrahentami nie są wyłącznie pieniądze. Każdy z zainteresowanych jest w stanie wyłożyć kwotę rzędu 1 miliarda złotych. Obecnym właścicielom, będącym także założycielami firmy, zależy na przetrwaniu marki. Chcą mieć gwarancję, że Solaris nadal będzie produkował autobusy w Polsce.

Nieoficjalnie mówi się o kilkunastu podmiotach zainteresowanych kupnem Solarisa, jednak na plan pierwszy wysuwa się pięć przedsiębiorstw. Prawdopodobnie są wśród nich duże konsorcja autobusowe, takie jak chiński BYD czy turecki Otokar. Obecnie składane oferty nie mają jeszcze rangi wiążacych, postępowanie transakcyjne jest póki co na wczesnym etapie.

Moment sprzedaży Solarisa wielu obserwatorom wydaje się nietypowy. Producent ma za sobą rekordowy w swojej historii rok, zarówno pod względem sprzedanej liczby pojazdów jak i osiągniętych przychodów. Założyciele, Solange i Krzysztof Olszewscy, od dłuższego czasu zdradzali jednak plany przekazania firmy komuś innemu. Obecnie Solaris uchodzi za przedsiębiorstwo z wizją stabilnego rozwoju, co stawia właścicieli w uprzywilejowanej pozycji w negocjacjach sprzedaży. Dobrym posunięciem okazały się inwestycje w badania i rozwój w zakresie produkcji autobusów elektrycznych. Solaris optymalnie wykorzystał ten rodzący się trend i obecnie notuje imponujące wyniki sprzedaży oraz rosnące zainteresowanie swoimi pojazdami niskoemisyjnymi. Z pewnością nie będzie ono słabnąć, ze względu chociażby na poszerzający się problem smogu zarówno w Polsce jak i innych krajach Europy. Dalszy rozwój technologii wymaga jednak sporych nakładów inwestycyjnych, czego są świadomi potencjalni kontrahenci firmy. Ze względu na ten fakt, na uprzywilejowanej pozycji w negocjacjach pozostają największe autobusowe koncerny.

W obce ręce?

Część udziałów Solarisa może pozostać w polskich rękach. Na liście potencjalnych kontrahentów znajduje się Polski Fundusz Rozwoju, któremu wiedza posiadana przez firmę Solaris mogłaby pomóc w realizacji zadań związanych z polskim planem elektromobilności. Fundusz nie dysponuje jednak środkami, pozwalającymi na odkup całości firmy, musiałby znaleźć kontrahenta, chętnego do współpracy.

O dalszych etapach negocjacji związanych ze sprzedażą Solarisa, będziemy informować na bieżąco.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Magda, 6 czerwca 2018, 12:33 0 0

A co to za firma Otocar? Turecka firma to Otokar!

Odpowiedz

Krakus, 12 czerwca 2018, 12:58 0 0

Otokar - produkowała w latach 90-tych autobusy Otoyol, korzystając z podwozi Iveco. Była to MASAKRA! Instalacja elektryczna podwozi na złączach konektorowych jakie się stosuje w kabinach, prawie wszystkie przewody w jednym kolorze. W Polskich warunkach (zima + sól) złącza korodowały i co 2-3 dni trzeba było je naprawiać.

Odpowiedz

NorbS, 13 czerwca 2018, 12:46 0 0

Pisze się KONTRAHENCI przez samo H a nie przez CH

Odpowiedz