Nowy silnik w autobusach turystycznych Volvo

8 lutego 2010, 0:00

Volvo Buses wprowadza 13-litrową jednostkę napędową do wyposażenia swoich autobusów turystycznych Volvo 9700 i Volvo 9900. Nowy silnik o oznaczeniu D13C, nie tylko rozwija większą moc, ale także zużywa mniej paliwa od swojego 12-litrowego poprzednika. Dodatkowo pomimo większej pojemności, jest od niego o 80kg lżejszy.
Zastąpienie dotychczas stosowanego silnika, jednostką D13C było zmotywowane wejściem w życie w Europie nowej, bardziej rygorystycznej normy emisji spalin Euro V.

Silnik D13C to jeden z najpopularniejszych na świecie silników wysokoprężnych o dużej pojemności skokowej, który przez Volvo Trucks oferowany jest już od kilku lat. Przez ten czas D13C zdobył miano bardzo solidnej i wyjątkowo niezawodnej jednostki napędowej. Dodatkowo jego kilkuletnia obecność na rynku oznacza, że mechanicy są dobrze przygotowani do obsługi technicznej.

Moc od 420 do 460KM

Nowe źródło napędu w ofercie Volvo Buses to sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny, z turbosprężarką i chłodnicą powietrza doładowującego. Posiada jednoczęściową głowicę cylindrów z górnym wałkiem rozrządu, czterema zaworami na cylinder i elektronicznie sterowanymi pompowtryskiwaczami.

Silnik jest dostępny w wersjach o mocy maksymalnej 420 lub 460 KM i udostępnia większy od swojego poprzednika maksymalny moment obrotowy, odpowiednio: 2100 Nm przy 1100-1400 obr/min i 2300 Nm przy 1050-1400 obr/min.

Mimo zwiększenia pojemności skokowej, inżynierom udało się zredukować masę silnika o około 80 kg, w porównaniu do jednostki 12-litrowej. Mniejszy ciężar w połączeniu z wyższym momentem obrotowym sprzyjają osiąganiu większych prędkości średnich, zapewniając tym samym większą opłacalność eksploatacji pojazdu.

Nowy silnik współpracuje z popularną skrzynią biegów I-Shift o odpowiednio dostosowanej strategii zmiany biegów. Rezultatem jest możliwość jazdy z niższą prędkością obrotową silnika, co ma bezpośredni, pozytywny wpływ na zużycie paliwa.

Niskie zużycie paliwa jest dla naszych klientów jednym z decydujących czynników. To był główny powód, dla którego Volvo Buses wybrało technologię oczyszczania spalin w procesie selektywnej redukcji katalitycznej SCR dla silników Volvo zgodnych z normą Euro IV.

Decyzja ta okazała się trafna i umożliwiła Volvo Buses znaczne polepszenie ekonomiki paliwowej. Autobusy wyposażone w 12-litrowy silnik Volvo i skrzynię biegów I-Shift należą obecnie do najoszczędniejszych pojazdów na rynku. Wprowadzając nowoczesny silnik 13-litrowy, Volvo Buses poszło o krok dalej pod względem redukcji zużycia paliwa. Wyniki przeprowadzonych przez Volvo testów eksploatacyjnych wskazują na dodatkową oszczędność rzędu 5 procent.

Detmar Kampmann, Prezes Volvo Polska Centrum Przemysłowe, powiedział: „Wysokie osiągi jednostki napędowej nowej generacji przyczyniają się do obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin, co czyni autobus Volvo bardziej przyjaznym dla środowiska. W nowej konstrukcji silnika Volvo D13C zwrócono szczególną uwagę na trwałość i niezawodność. Silnik ten, w połączeniu ze skrzynią biegów Volvo I-Shift i tylną osią napędową o starannie dobranym przełożeniu, gwarantuje też doskonałe właściwości jezdne. Natomiast redukcja hałasu w dużym stopniu przyczynia się do zwiększenia komfortu pasażerów”.

Silnik reaguje błyskawicznie, zarówno przy wysokich, jak i niskich prędkościach obrotowych. W rezultacie zapewnia większe przyspieszenie i lepsze właściwości jezdne przy mniejszej liczbie koniecznych zmian biegów. Większy moment obrotowy pozwala Volvo Buses stosować niższe („szybsze”) przełożenia przekładni głównej w celu obniżenia zakresu roboczych prędkości obrotowych silnika, co z kolei powoduje zmniejszenie poziomu hałasu i zużycia oleju napędowego.

Władysław Smyk, Dyrektor ds. Sprzedaży Volvo Polska Autobusy, powiedział: „Wiodący na rynku układ napędowy Volvo z nowym 13-litrowym silnikiem i nowoczesną skrzynią biegów I-Shift został zastosowany w autobusach turystycznych Volvo 9900 i Volvo 9700, cieszących się dużym uznaniem wśród naszych klientów. Zastosowanie nowego rozwiązania, w którym położono nacisk na niskie zużycie paliwa, zwiększa opłacalność użytkowania pojazdu, a tym samym w jeszcze większym stopniu spełnia oczekiwania naszych klientów”.

Nowy 13-litrowy silnik jest zamontowany pionowo. Wiele wysiłku podczas projektowania zabudowy silnika włożono w zapewnienie łatwego dostępu serwisowego, z myślą o dalszym ograniczeniu kosztów eksploatacji.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!