Choć 2009 rok przyniósł 61-procentowy spadek sprzedaży ciężarówek o DMC powyżej 6 ton, Mercedes-Benz z nadzieją patrzy w przyszłość. Firmie udało się zwiększyć udział w rynku o 3 proc. (do 16,9 proc.), zaś w rynku ciągników siodłowych wzrost wyniósł 4 proc (do 13,3 proc.). Na 2010 rok planowane są udoskonalenia modeli Atego, Actros i Axor.
W 2009 roku Mercedes-Benz sprzedał w Polsce 7 659 ciężarówek o DMC powyżej 6 ton. Choć to o blisko 12 tys. egzemplarzy mniej niż przed rokiem, to trudna sytuacja konkurencji pozwoliła firmie zwiększyć udział w rynku o 3 proc. Atego sprzedał się w 343 egzemplarzach, co przekłada się na wzrost udziału w segmencie 6-16 t o 6,7 procent, zaś nowy Actros, międzynarodowa i polska ciężarówka roku 2009, zwiększył udział o 4 proc.
Wzrost udziału w rynku to częściowo zasługa poszerzenia oferty pojazdów specjalnych: Mercedes-Benz Zetros, Mercedes-Benz Econic oraz Atego, Axor i Actros w wersjach specjalistycznych.
– „Rok 2009 był rokiem trudnym, ale udanym” – podsumował Sławomir Kwiatkowski, dyrektor działu sprzedaży i marketingu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz.
W 2009 roku uruchomiono cztery serwisy: w Komornikach, Modlniczce, Pyskowicach i Niemcach. Trzy z nich prowadzą również sprzedaż ciężarówek.
– „Nasze plany w 2010 roku to dalszy rozwój sieci dealerskiej w regionach o wysokim potencjale rynkowym i inwestycje w nowe zakłady dealersko-serwisowe” – powiedział Przemysław Rajewski z Mercedes-Benz – „Chcemy zapewnić obecność Mercedesa w zakresie samochodów ciężarowych we wszystkich województwach. Planujemy też uruchomienie nowych inwestycji w regionach: Kalisz, Łódź, Toruń.” – dodał Rajewski.
W marcu zadebiutuje budowlana wersja Actrosa, przeznaczony do ładunków ponadgabarytowych Actros SLT z kabiną MegaSpace i skrzynią Mercedes PowerShift. Mercedes-Benz planuje też wprowadzenie Atego z systemem stop/start w standardzie, a na przełomie 2010 i 2011 roku mają pojawić się odświeżone Atego i Axor, a także wersja Atego BlueTec Eco Hybrid oraz nowa generacja systemów bezpieczeństwa dla Actrosa.
– „W 2010 chcemy umocnić się na osiągniętej w ub. roku pozycji rynkowej. Przewidujemy, iż rynek powoli będzie się odbudowywał, jednakże nie spodziewamy się znaczącego wzrostu. Będziemy nadal kontynuować naszą strategię i bezpośrednio pokazywać zalety naszych produktów naszym klientom, zgodnie z naszą zasadą, że Mercedes-Benz to ciężarówki, którym możesz zaufać (Trucks you can trust)” – powiedział Heiko Schulze, dyrektor sprzedaży i marketingu samochodów użytkowych Mercedes-Benz.
Na jesień 2010 roku planowane jest również uruchomienie ogólnoeuropejskiego programu MobilityTruck umożliwiającego kierowcom zachowanie mobilności w razie awarii na drodze. Planowane jest też wprowadzenie internetowej sprzedaży części.
Sprzedaż Mitsubishi Fuso spadła po raz pierwszy od debiutu na rynku i to aż o 40 proc. (217 egz., w 2008 – 360). Polska awansowała jednak na szóste miejsce w rankingu sprzedaży Fuso w Europie, a polska sieć tych pojazdów została uznana za jedną z najlepszych w Europie. W rankingu koncernu Mitsubishi Fuso Trucks and Bus Corporation pn. "Dystrybutor Roku 2009", w którym badano europejskie organizacje Fuso, Polska zajęła trzecie miejsce. Doceniono głównie poprawę jakości sieci dealerskiej oraz działania sprzedażowe i marketingowe.
W 2009 roku zadebiutował przyjazny dla środowiska Canter Euro 5 z wydajnym silnikiem i skrzynią biegów oraz hybrydowe Fuso Canter Eco Hybrid. W 2010 roku pojawią się jednostki napędowe spełniające rygorystyczne normy EEV.
– „Wspólnie z siecią dealerską udało się nam zdobyć i utrzymać zaufanie klientów. Mamy silną i profesjonalną sieć, która fachowo pomoże w wyborze najlepszego rozwiązania transportowego. Docenione zostało również nasze innowacyjne podejście do marketingu.” – tłumaczył Robert Waligóra, Kierownik Sprzedaży i Marketingu Mitsubishi Fuso w Polsce.
Komentarze