Nowości w ofercie zawieszeń TRW Proequip. Końcówka XCap

, 17 marca 2010, 0:00

Firma TRW bazując na swoich długoletnich doświadczeniach produkcji elementów podwozi dla producentów pojazdów ciężarowych wprowadziła na rynek części zamiennych nową końcówkę drążka kierowniczego X-Cap. Rozwiązanie to zostało opatentowane przez firmę TRW na o kres 20 lat.

Na czym polega innowacyjność nowego typu końcówki drążka?

Liczba części składowych w nowej końcówce X-Cap uległa zmniejszeniu w porównaniu z dotychczas stosowanym rozwiązaniem przy jednoczesnym zwiększeniu nośności obudowy. W efekcie mamy do czynienia z produktem mocniejszym, bardziej wytrzymałym i mniejszym od swojego poprzednika.
X-Cap posiada lepsze uszczelnienie oraz wykazuje mniejszy opór wewnętrzny sworznia, a także mniejsze odkształcenia osiowe i poprzeczne (odkształcenie osiowe określane jest przez część sprężynującą i sposób montażu).
Podczas badania pojazdu na stacji diagnostycznej, odkształcenie osiowe nowego rozwiązania X-Cap nie przekracza 0,5 mm w porównaniu do 2 mm obserwowanych w dotychczasowej konstrukcji. Stało się tak dzięki zastosowaniu zupełnie innej konstrukcji łożysk wewnętrznych.
Za istotne korzyści nowego rozwiązania trzeba również uznać optymalizację poziomu hałasu, uzyskaną dzięki minimalizacji elastyczności, oraz możliwość bezpośredniego określenia stopnia zużycia produktu.

Zaletami, potwierdzonymi długotrwałymi testami są także wyższa odporność na zużycie a tym samym wyższa trwałość, lepsze parametry temperaturowe i wyższa odporność na powstawanie pittingu na kuli sworznia.
Pitting to zjawisko występujące na połączeniach współpracujących, smarowanych. Jego przyczyną jest głównie zmęczenie warstwy wierzchniej. Uszkodzenie warstwy wierzchniej powoduje powstanie wyrwy, do której dostaje się smar lub olej. Wyrwa wypełniona smarem zostaje poddana działaniu siły (np. dociśnięcie wyrwy w bieżni kulką w łożysku tocznym czy współpracy kuli sworznia z łożyskiem), co powoduje zwiększenie ciśnienia i powiększanie się uszkodzenia.

Produkt poddano wyczerpującym testom eksploatacyjnym zgodnie z wymaganiami producentów pojazdów. Przeprowadzono wytrzymałościowy test drogowy, jak również testy stanowiskowe wg specyfikacji producentów pojazdów. Przeprowadzono również testy na dystansie kilkuset tysięcy kilometrów w wybranych europejskich flotach samochodowych na pojazdach marki Mercedes (Actros, Axor, Atego). Przeprowadzono także stanowiskowe testy wytrzymałościowe zgodnie z procedurą Scanii TB 1180, a także wodno – błotny test MAN.

Tak zaawansowany program testowy pozwolił na opracowanie nowej konstrukcji która obecnie jest stosowana, jako fabryczne rozwiązanie przez wiodących producentów pojazdów.

Wraz z wprowadzeniem nowego rozwiązania konstrukcyjnego – Xcap na wszystkich opakowaniach końcówek drążków pojawia się naklejka informująca o dopuszczalnym osiowym odchyleniu sworznia w danej grupie konstrukcyjnej – aby tym samym ułatwić pracę w warsztatach.

Obecnie w ramach programu zawieszeń TRW Proequip znajdują się 903 referencje, z czego ponad 400 zostało wprowadzonych w dwóch ostatnich latach. W ofercie jest dostępnych 47 referencji opartych na technologii Xcap.

Firma TRW planuje w roku 2010 wprowadzić na rynek kolejnych 200 elementów układów zawieszeń.
Kompleksowa oferta zawieszeń dostępna jest w katalogu TecDoc jak również w katalogu online na stronie www.trwaftermarket.com .
Firma TRW dla właściwej identyfikacji zamieszcza w katalogu TecDoc informację na temat tego, które elementy mają konstrukcje oparte na technologii Xcap.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!