Jeszcze osiem lat temu firma DAF miała najmniejsze obroty wśród europejskich producentów samochodów ciężarowych w segmencie ciężkim. W 2009 roku osiągnęła udział w rynku samochodów ciężarowych powyżej 15 ton w Unii Europejskiej (wraz z Norwegią i Szwajcarią) na poziomie 14,8 proc. Rok temu było to 14,2 proc.
Pomimo trudnego okresu w branży pojazdów ciężarowych i transportu drogowego, DAF osiągnął trzecie miejsce wśród europejskich producentów ciężarówek. W segmencie ciągników siodłowych DAF jest numerem 1 w Unii, dzięki udziałowi w rynku rzędu 19,8 proc. W 27 krajach UE oraz Norwegii i Szwajcarii w kasie powyżej 15 ton zarejestrowano około 168 000 pojazdów ciężarowych, o niemal 50 proc. mniej niż przed rokiem (330 000). Ciągniki siodłowe stanowiły ponad 56 proc. zarejestrowanych pojazdów ciężarowych, zaś w 2009 – 48 proc.
W Holandii, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Polsce i na Węgrzech DAF jest rynkowym liderem, zaś w Niemczech, największym rynku samochodów ciężarowych w Europie, firma zwiększyła swój udział w rynku do 10,6 proc, stanowiąc najsilniejszą z marek importowych. W segmencie ciągników siodłowych firma DAF jest liderem na rynkach Holandii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Polski i Republiki Czeskiej. We Francji, Hiszpanii, Włoszech, Niemczech, Finlandii oraz na Węgrzech firma uzyskała rekordowe wartości udziału w rynku tego segmentu. DAF osiągnął niemal 20-procentowy udział w rynku ciągników siodłowych, co dało mu pozycję lidera na terenie UE.
– „Nasz sukces jest wynikiem nowoczesnej oferty produktów, najwyższej klasy usług oraz niezwykle profesjonalnej sieci dealerów” – mówi Ron Bonsen, członek zarządu DAF Trucks N.V., odpowiedzialny również za dział marketingu i sprzedaży – „Przy udziale w rynku europejskim rzędu niemal 15 proc. w segmencie ciężkim jesteśmy na dobrej drodze do uzyskania śródokresowego celu wynoszącego 20 proc. Oczywiście planujemy dalsze wzmocnienie naszej pozycji w segmencie ciągników siodłowych. Szacujemy jednak osiągnięcie zysku również w sektorach rynku maszyn nieprzegubowych, w którym świetnie sprawdza się nasza oferta dwu-, trzy- i czteroosiowych podwozi pod zabudowę, zapewniająca właściwy pojazd do każdego zastosowania transportowego.” – dodał Bonsen.
Na polskim rynku w 2009 roku dostarczono klientom prawie 6 500 nowych pojazdów segmentu powyżej 16 ton DMC, wobec 16 000 w 2008 roku, co jest wynikiem plasującym się pomiędzy wynikami z 2002 i 2003 roku. 1239 dostarczonych polskim klientom najcięższych pojazdów dało firmie udział w rynku na poziomie 19,5 proc. 931 ciężkich ciągników siodłowych dostarczonych polskim klientom dało DAF-owi ponad 24 proc. udział w rynku.
DAF został wyróżniony tytułem Złoty Laur Klienta 2009 w kategorii „Samochody ciężarowe”. W 2009 roku oddano do użytku 4 nowe obiekty serwisowe.
Komentarze