Jeśli jesteś przedstawicielem polskiego producenta części, nie boisz się wyzwań i poszukujesz możliwości rozwoju poza granicami Polski, z całą pewnością zainteresuje cię kolejny projekt realizowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Celem jest ekspansja na rynek … chiński!
Chiny największą potęgą motoryzacyjną na świecie
Chiny to dzisiaj największy rynek motoryzacyjny świata. Co roku z chińskich fabryk wyjeżdża około 25 mln nowych aut. Chiny to także główny gracz na rynku pojazdów elektrycznych – od stycznia 2011 do grudnia 2017 roku w Chinach sprzedano 1,7 mln aut o osobowych i użytkowych o napędzie elektrycznym i hybrydowym. Trend ten dynamicznie się tam rozwija, tylko w pierwszej połowie 2018 r. w Państwie Środka sprzedano ok. 412 tys. pojazdów elektrycznych z czego 313 tys. stanowiły pojazdy całkowicie elektryczne, zaś 99 tys. hybrydy typu plug-in. Dla porównania w tym czasie w całej Europie w 2017 r. sprzedano 150 tysięcy aut elektrycznych.
Pomimo tego polska obecność na tym rynku jest znikoma. W 2017 r. wyeksportowaliśmy do Chin części zamienne o wartości jedynie 95 mln EUR. Deficyt w wymianie handlowej w tym obszarze sięga 250 mln EUR.
Nowy projekt, w który włącza się SDCM ma za zadanie zmienić tą sytuację – włączyć polskie firmy w łańcuchy dostaw chińskich producentów samochodów. Drugim założeniem jest zwiększenie polskiej obecność na rynku aftermarket, który wraz z rozwojem motoryzacji w Chinach gwałtownie wzrasta. W 2017 r. sprzedaż aut używanych wzrosła o ponad 20 procent w stosunku do poziomu z 2016 roku.
Jest to więc szansa dla obu grup producentów – tych którzy już teraz dostarczają swoje produkty producentom pojazdów jako TIER 1, TIER2 czy też tych którzy swoją ofertę kierują na aftermarket.
Dzięki współpracy SDCM z Partnerem Instytucjonalnym, który ułatwi poruszanie się po trudnym rynku chińskim i przy wsparciu finansowym ze strony Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii jest to projekt, który zapewni polskim producentom realne szanse rozwoju.
O Projekcie:
W ramach przygotowywanego projektu dla wyselekcjonowanych polskich producentów organizowane będą misje handlowe do wybranych chińskich producentów samochodów.
Podejmowane będą również działania mające na celu zwiększenie obecności polskich firm na chińskim aftermarkecie.
– Warto pamiętać, że w Chinach zarejestrowanych jest prawie 300 milionów pojazdów. Nawet przyjmując, że połowa to motocykle i motorowery zostaje nam 150 milionów pojazdów, a w każdym części ulegające zużyciu, a więc wymagające wymiany. Zakładamy, że dzięki projektowi polscy producenci części motoryzacyjnych będą mieli możliwość wzrostu sprzedaży oraz otrzymają impuls do skoku innowacyjnego i realizacji inwestycji zwiększających moce produkcyjne, wskazuje Alfred Franke Prezes SDCM.
Jeżeli Twoja firma jest zainteresowana udziałem w tym projekcie, więcej informacji na ten temat otrzymacie Państwo pisząc pod adres email tomasz.beben@sdcm.pl
Komentarze