Hanower jest obecnie miejscem, w którym zebrała się cała światowa branża Truck. Producenci pojazdów, części i akcesoriów prezentują swoje nowości. Na konferencjach słychać o przyszłościowych trendach, takich jak elektromobilność czy automatyzacja jazdy.
Topowe tematy w branży ciężarowej
Wyzwania, które stoją przed branżą transportową są kluczowym tematem podejmowanym przez producentów pojazdów ciężarowych, a także ich dostawców. Wszystkie badania wskazują, że zapotrzebowanie na usługi transportowe będzie stale rosło. Oznacza to dobrą koniunkturę dla branży, która jednak będzie mieć problemy z realizowaniem stawianych przed nią celów. Według szacunków firmy Bosch (relację z jej konferencji opublikujemy wkrótce), tylko w Niemczech, w ciągu roku dostarczanych jest 3 biliony przesyłek. W 2020 r. ta liczba prawdopodobnie zwiększy się już do aż 3,8 biliona. Firmy transportowe borykają się z brakiem pracowników, natomiast jedną trzecią kosztów całego transportu stanowią obecnie pensje kierowców oraz paliwa. Wzrost pensji będzie zachęcał właścicieli flot do szukania oszczędności w zużyciu paliwa.
W czasach rosnącego zapotrzebowania na transport istotne staje się także utrzymanie pojazdów w ruchu przez maksymalnie długi czas. Właśnie dlatego, na targach w Hanowerze tak dużo uwagi poświęcono nowoczesnym rozwiązaniom, których zadaniem jest przewidywanie potencjalnych usterek, dokładne określanie czasu dokonywania wymian eksploatacyjnych części oraz płynów, a także maksymalnie szybkie i precyzyjne przesyłanie informacji na temat niespodziewanych awarii do menadżera floty.
Problem z brakiem zawodowych kierowców mają w przyszłości rozwiązać pojazdy autonomiczne. W Hanowerze zaprezentowano kilka konceptów, jednak nie ulega wątpliwości, że na w pełni autonomiczne ciężarówki przyjdzie nam jeszcze poczekać. Coraz bardziej realne staje się jednak wykorzystanie niższych stopni automatyzacji, które w znaczący sposób mogą zwiększyć bezpieczeństwo poruszania się ciężarówek po drogach.
Elektryczne ciężarówki czy pojazdy dostawcze postrzegane są póki co przede wszystkim jako rozwiązania dla transportu miejskiego. Mogą one poruszać się cicho (także w nocy) oraz nie emitują szkodliwych substancji. W temacie transportu dalekobieżnego głównym problemem jest zasięg jazdy. Coraz częściej słyszy się zatem o ciężarówkach elektrycznych, zasilanych przez ogniwa wodorowe – takie, z których korzysta m.in. projekt firmy Nikola. Elektryczne mogą być jednak nie tylko ciężarówki. Jeden z najnowszych konceptów zakłada wprowadzenie napędzanej elektrycznie osi do naczep. Mogłaby ona służyć jako dodatkowy hamulec postojowy, ale także umożliwić poruszanie się naczepy bez pojazdu. Przykładowo, pojazd mógłby odpiąć naczepę w miejscu załadunku, gdy nadeszłaby odpowiednia pora ta, w sposób autonomiczny, zaparkowałaby we wskazanym miejscu.
Stoiska wystawców targów IAA 2018
Melodie przyszłości słychać niemal w każdej targowej hali. Tymczasem jednak skupmy się na “tu i teraz” i rzućmy okiem na to, co prezentowali wystawcy targów.
Aspöck
Firma Aspöck jest producentem prefabrykowanych systemów oświetleniowych dla naczep i przyczep, a także innych pojazdów – m.in. rolniczych, motocykli czy przyczep kempingowych. W Hanowerze, producent zdecydował się na zaprezentowanie własnej marki FABRILcar, stanowiącej alternatywę dla produktów premium. Oferta tej marki może szczególnie wpasować się w realia aftermarketowe.
bilstein group
bilstein group zaprezentowała swój asortyment sprzęgieł do pojazdów użytkowych. W ofercie febi znajduje się ponad 400 elementów sprzęgła. Poza sprzęgłami, firma zaprezentowała także m.in termostaty i pompy wodne. Około 21 000 tych ostatnich jest produkowanych każdego roku w zakładzie produkcyjnym bilstein group. W ten sposób zdecydowano się podkreślić, że firma jest nie tylko dostawcą części zamiennych, ale także producentem.
BorgWarner
BorgWarner zaprezentował autorskie rozwiązania w segmencie elektryfikacji pojazdów, dostarczane na pierwszy montaż. Przykładem jest układ HVH Motor Technology zastosowany w hybrydowym autobusie Scania, odpowiedzialny za całkowicie elektryczne napędzanie pojazdu przy niskich prędkościach.
Bosch
Bosch w Hanowerze pochwalił się rozwojem sektora Mobility Solutions, a także koncepcją Wizji 0 (zero emisji, zero wypadków i zero stresu). Priorytetem dostawcy gotowych rozwiązań dla producentów pojazdów jest redukcja kosztów transportu, usprawnienie łańcuchów logistycznych i ułatwienie życia kierowcom. Te cele można osiągnąć dzięki technologii automatyzacji, łączeniu pojazdów i elektryfikacji. Wśród konkretnych i bliskich wdrożenia pomysłów zaprezentowano m.in. elektryczną oś naczepy, rozwiązania eCityTruck dla lekkich pojazdów dostawczych i bezkluczykowy dostęp do samochodów ciężarowych. Szczegółowy opis nowych koncepcji Boscha przedstawimy już wkrótce w osobnym artykule.
Brembo
Brembo jest marką doskonale rozpoznawalną w świecie hamulców do samochodów osobowych, ma jednak także duży udział w rynku ciężarowym. W Hanowerze, włoski producent zaprezentował przekrój swojej oferty, czyli tarcze, zaciski, a także hamulce parkingowe. Dla pojazdów o dużej ładowności, Brembo dostarcza wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 432 mm, które są szczególnie odporne na przegrzanie. Elektryczne hamulce parkingowe stosowane w pojazdach o masie do 7,5 t.
Continental
Continental od dłuższego czasu zabiega o to, by nie kojarzyć jego marki wyłącznie z oponami. W Hanowerze zaprezentowano nowe dokonania firmy w zakresie systemów pojazdowych, m.in. rozwiązania wspierające kierowcę, systemy łączności V2X oraz systemów zarządzania flotą. Zaprezentowano także cyfrowe resory pneumatyczne. Na stoisku Continental odwiedzający mogli korzystać z rozwiązań zaprojektowanych dla ruchu miejskiego, transportu dalekobieżnego i biur flotowych.
DAF
Elektryczny koncept DAF CF Electric Innovation był główną atrakcją stoiska marki DAF. Ponadto, szczególną uwagę poświęcono ekspozycji najnowszych modeli LF, CF i XF. Firma DAF obchodzi w tym roku 90. rocznicę powstania. Bogatą historię marki podkreślono m.in. poprzez zaprezentowanie na stoisku zabytkowego modelu DAF A1600 z 1967 r.
DANA
Firma DANA zaprezentowała w Hanowerze ofertę produktów z linii Spicer® Electrified w tym w pełni zintegrowane elektromechaniczne systemy napędowe z przekładniami, silnikami elektrycznymi, falownikami i układem zarządzania temperaturą.
Delphi Technologies
Delphi Technologies zaprezentowało kilka innowacji kierowanych do pojazdów sektora transportowego. Są to m.in. nowe rozwiązania w zakresie wtrysku paliwa oraz nowe metody elektryfikacji pojazdów użytkowych. Celem jest wykorzystanie zaawansowanego oprogramowania i systemów kontroli dla obniżki zużycia paliwa i zmniejszenia emisji spalin. Zaprezentowano także dostępne na rynku wtórnym linie oferujące regenerowane oraz naprawiane części.
Dinex
Dinex zaprezentował wprowadzany na rynek, nowy kompletny system emisji spalin, spełniający wymogi normy EURO VI. To rozwiązanie dostarczane jest na pierwszy montaż dla producentów pojazdów ciężarowych. Oprócz tego na stoisku Dinex można było zapoznać się z ofertą aftermarketową.
Elring
E-xperience mobility to hasło przewodnie firmy Elring, która kojarzy się głównie z produkcją uszczelnień, jednak systematycznie zmienia swoje oblicze, dostarczając rozwiązania dla sektora napędów elektrycznych oraz podzespołów z tworzyw sztucznych. Prezentacja podczas IAA objęła samochód pokazowy, demonstrujący kompetencje firmy. Pokazano, gdzie dokładnie znajdują produkty Elring w pojeździe.
Federal Mogul
Po ubiegłorocznym debiucie powłoki polimerowej IROX® 2 dla lekkich łożysk do silników pojazdów, Federal-Mogul Powertrain wprowadza nowość także na rynek pojazdów ciężkich. IROX 2 zmniejsza tarcie, poprawia wydajność i odporność na zużycie, a także umożliwia stosowanie olejów o niższej lepkości.
Ford
Ford jest jednym z największych wygranych tegorocznych targów IAA. Jego ciągnik siodłowy F-MAX (niedostępny na polskim rynku), niespodziewanie odebrał statuetkę dla Międzynarodowej Ciężarówki Roku (International Truck of the Year). Model F-MAX wyposażony jest w kabinę o długości 2,5 metra, która charakteryzuje się nową aerodynamiczną konstrukcją, z wysokością od podłogi do sufitu wynoszącą 2160 mm, przez co oferuje kierowcom więcej miejsca. Kabina umożliwia przechowywanie przedmiotów w schowkach podobnych do tych w samolotach oraz posiada składane górne łóżko o kącie 90 stopni. Nowy ciągnik oferuje silnik o mocy 500 KM i 2500 Nm momentu obrotowego, a zużycie paliwa zostało zoptymalizowane o 6% w stosunku do poprzednich modeli.
Haldex
Haldex zaprezentował m.in. linię ModuLT, czyli lekkie hamulce o dużej wydajności. Hamulec tarczowy Haldex Air Disc charakteryzuje się wyjątkowo niską masą oraz bardzo szerokim zakresem zastosowań. Wersja dla przyczep waży 31 kg razem z klockami hamulcowymi i jest najlżejsza na rynku. Nowe wersje – dla autobusów i ciężarówek charakteryzują się podobnymi walorami.
HELLA
Firma HELLA zaprezentowała inteligentne rozwiązania oświetleniowe i elektroniczne dla ciężarówek, przyczep i autobusów. W centrum prezentacji znalazłysię produkty poprawiające bezpieczeństwo na drodze i rozwiązania zaprojektowanie indywidualnie do konkretnych pojazdów. Pojawiło się także kilka prototypów.
Hengst
Firma Hengst skupiła się nie tylko na prezentacji produktów, ale także na świętowaniu swojego 60-lecia. Na stoisku ekponowano moduły filtracyjne, dostarczane na pierwszy montaż. Jednym z najnowszych rozwiązań jest Blue.maxx – innowacyjny system filtracji paliwa, w którym zintegrowano filtr wstępny i filtr główny. Łącznie pięć stopni filtracji zapewnia znacznie lepszą wydajność filtracji cząstek stałych i separacji wody, a także optymalizuje trwałość filtra. Jednocześnie zmniejsza się przestrzeń potrzebna do jego instalacji.
IVECO
Producent pojazdów skupił się na prezentacji aktualnej oferty pojazdów z napędami alternatywnymi: elektrycznym oraz CNG. Stoisko przygotowano wspólnie z firmą Shell, która również jest przekonana, że ograniczenie emisji związków węgla w sektorze transportowym wymaga wprowadzenia alternatywnych paliw i technologii. Na zewnętrznej ekspozycji promowano nową generację modelu Daily w wersji z napędem 4×4.
JOST
Firma JOST zaprezentowała kilka nowości. Jedną z nich był ultralekki sprzęg siodłowy JSK 34 opracowany specjalnie dla cystern. Producent pokazał także biodegradowalny, wysokowydajny środek smarny do swoich sprzęgów. Wpisał się także w trend elektromobilności, prezentując elektryczne podwozie Modul E-Drive.
KH-KIPPER
Polski producent zabudów-wywrotek postanowił zaprezentować w Hanowerze swoje kompetencje, które skupiają się na produkcji dopasowanej do konkretnych potrzeb i zastosowań. KH-KIPPER zajmuje się nie tylko produkcją, ale także projektowaniem, dystrybucją oraz serwisem swoich wyrobów. Warto nadmienić, że aż 90% produktów firmy trafia na eksport, targi IAA są więc idealnym czasem do spotkań z kontrahentami.
KRONE
Niemiecki producent naczep zaprezentował swoje nowe produkty, a także odebrał nagrodę. Krone Smart Trailer Check to rozwiązanie nagrodzone w konkursie “Trailer Innovation 2019”. Aplikacja służy do wizualnej kontroli naczepy za pomocą rozszerzonej rzeczywistości. Kamery i czujniki podłączone do naczepy rejestrują jej obecny stan i sprawdzają jego dopasowanie do stanu przed rozpoczęciem jazdy.
MAHLE
MAHLE tradycyjnie zaprezentowało swoje kompetencje OE, korzystając z makiety nadwozia pojazdu ciężarowego. Wśród szczególnie promowanych tematów znalazł się system odzysku ciepła e-Waste Heat Recovery (eWHR), dostarczany na pierwszy montaż producentom ciężarówek. Pozwala on generować oszczędności w zużyciu paliwa.
MAN
Na targach IAA MAN zaprezentował model eTGE, czyli elektryczną wersję dobrze znanego modelu. MAN jest jednym z pierwszych producentów, którzy przedstawili w pełni elektryczne rozwiązania dla całego obszaru pojazdów logistyki miejskiej o masie od 3 do 26 ton. Firma chce być nie tylko producentem, ale także dostawcą różnego typu rozwiązań transportowych. Właśnie dlatego MAN założył cyfrową markę RIO, dostarczającą urządzenia telematyczne. Otwierają one nowe możliwości przed kierowcami oraz manadżerami flot.
MANN+HUMMEL
Wśród rozwiązań przygotowywanych z myslą o rynku OE, MANN+HUMMEL zaprezentował m.in. moduł filtra paliwa oraz rozwiązania w zakresie alternatywnych napędów. Wśród przyszłościowych konceptów, uwagę zwracał specjalny filtr, mający na celu wyłapywanie zanieczyszczeń emitowanych podczas procesu hamowania.
MB Pneumatyka
Jeden z wiodących europejskich producentów złączy do układów pneumatycznych w pojazdach użytkowych, wróci z targów IAA z nominacją do prestiżowego konkursu „Trailer Innovation 2019”, promującego autorskie produkty w branży naczep i nadwozi. W jury zasiadają dziennikarze renomowanych, europejskich pism branżowych. MB Pneumatyka, jako jedyna firma z Polski, otrzymała nominację w kategorii „Komponenty” za blok modułowy z tworzywa. Firma z Sulechowa, oprócz bloku modułowego na targach IAA w Hanowerze pokazała m. in. własne rozwiązanie do układu zawieszenia naczep, bloki rozdzielaczy, Pneumobox (blok złączy kontrolnych stosowany w autobusach) oraz nową rodzinę złączy do pneumatycznych układów hamulcowych oraz zawieszeń.
Mercedes-Benz Trucks
Uwaga zwiedzających stoisko Mercedesa była przykuwana głównie przez nową generację flagowego modelu producenta, Actrosa, która miała swoją premierę zaledwie kilkanaście dni temu. Nowy kokpit multimedialny, system MirrorCam (kamery zamiast lusterek) czy funkcja częściowo zautomatyzowanej jazdy Active Drive Assist to rozwiązania, które mają zapewnić Actrosowi przewagę nad konkurencją w zakresie bezpieczeństwa jazdy. Merdeces zaprezentował także swoją aplikację dla kierowców oraz operatorów flot, na razie dostępną w mniejszych pojazdach.
Meritor
Meritor wprowadził do Europy swoją nową markę Blue Horizon. Będzie ona reprezentować produkty, wykorzystujące rozwiązania elektryczne – w tym elektryczną oś, która była widoczna na stoisku Meritor i ma być gotowa do 2020 roku. Chris Villavarayan, prezes Meritora zapowiedział, że firma pracuje także nad nową odłączalną osią napędową tandemową, która zapewni oszczędność paliwa.
Pirelli
Firma Pirelli odnowiła swoje rozwiązanie Cyber Fleet – cyfrowy system do
monitorowania i zarządzania flotami. Nowe generacje systemów Cyber Fleet Smart oraz Cyber Fleet Gate komunikują się przez bluetooth i ułatwiają monitorowanie stanu opon. Oba rozwiązania są połączone z chmurą Pirelli Cloud, gdzie dane o oponach są
analizowane w celu dostarczenia informacji i prognoz dotyczących zużycia paliwa,
wydajności pojazdu i utrzymania pojazdu.
Renault Trucks
Renault pokazało nową gamę pojazdów o napędzie w 100% elektrycznym Z. E (Master Z.E. i D Wide Z.E.), pojazdy z serii Euro 6 oraz najnowsze wyniki prac badawczo-rozwojowych. Miłośnicy wyścigów mogli podziwiać limitowaną edycję Renault Trucks- T High Renault Sport Racing, której premiera oraz oficjalna sprzedaż zaplanowana jest na wrzesień 2018 roku. Można było przeżyć rajd za kierownicą Renault Trucks K dzięki dwóm nowym symulatorom jazdy, kaskom wirtualnej rzeczywistości i fotelom symulującym jazdę pojazdem rajdowym.
SAF HOLLAND
Specjalista w zakresie osi i siodeł zaprezentował nowe produkty dla pojazdów użytkowych, a przy tym skupił sie na cyfrowych rozwiązaniach dla operatorów flotowych. Podczas pokazów na żywo, zwiedzający mogli przekonać się jak działa system tłumienia drgań, opracowany przez inżynierów SAF. W pobliżu znalazło się stoisko włoskiej firmy V. Orlandi. To nie przypadek, gdyż kilka miesięcy temu, SAF HOLLAND przejął większościowy pakiet udziałów tej firmy.
Scania
Scania chciała wyróżnić się na tle innych producentów, prezentując pojazdy hybrydowe. W pojazdach miejskich, Scania stosuje podwójnie ekologiczne rozwiązanie, czyli silnik elektryczny oraz spalinowy zasilany HVO (olej roślinny). Ponadto w ofercie Scania pojawia się AiCC Plus, nowa funkcja w adaptacyjnym tempomacie. Pozwala ona na obliczenie optymalnej odległości miedzy dwoma pojazdami, uwzględniając bieżące warunki na drodze.
Schmitz Cargobull
Schmitz Cargobull pokazał naczepę chłodniczą S.KO COOL w nowej formie, z nowym klimatyzatorem, a także korzystającą z telematyki. Zaprezentowana została także nowa generacja agregatów chłodniczych, która takie same osiągi chłodzenia i precyzyjne zarządzanie temperaturą jak poprzednia, ale zużywa do 10% mniej paliwa. Atrakcjami stoiska były: gra, oparta na rozszerzonej rzeczywistości, a także… koncerty fortepianowe.
Valeo
Valeo zaprezentowało przekrój swoich rozwiązań dla pojazdów użytkowych. Na ekspozycji znalazły się m.in. systemy elektryczne 48 V oraz klimatyzatory do autobusów, które ograniczają emisję CO2. Valeo dokłada także swoją cegiełkę do rozwoju jazdy autonomicznej narzędziem Solid State LiDAR, służącym do automatyzacji zadań związanych z prowadzeniem samochodów ciężarowych. Valeo przedstawiło także kilka pokładowych systemów bezpieczeństwa, w tym Valeo Driver Monitoring, który monitoruje zachowania oraz koncentrację kierowcy.
WABCO
WABCO przedstawiło w Hanowerze wiele rozwiązań, wykorzystywanych przez producentów pojazdów. Szczególny nacisk położono na produkty, które wykorzystują łączność na pokładzie oraz między pojazdami użytkowymi. Te pokładowe systemy zapewniają producentom pojazdów użytkowych i operatorom flot dostęp do większych możliwości w dziedzinie automatyzacji pojazdów, a także tworzenia inteligentnych aplikacji, które mogą wykorzystać bogate strumienie danych na temat wydajności jazdy.
VANSTAR
Firma zaprezentowała prototypy nierdzewnych, polerowanych rur ozdobnych na halogeny, które cieszyły się dużym zainteresowaniem. W najbliższym czasie, pojawią się one w ofercie. Odwiedzający, mogli także przyjrzeć się i fizycznie ocenić produkty układu wydechowego (katalizatory, rury, tłumiki, rury elastyczne, izolacja termiczna, akcesoria) przeznaczone zarówno na rynek wtórny (AEM) oraz na pierwszy montaż (OE).
Wielton
Polski producent naczep Wielton zaprezentował w Hanowerze aż dwa stoiska. Zewnętrzne było wspólne z przejętą niedawno marką Langendorf. W międzyczasie, portfolio firmy znów się rozrosło, gdyż tuż przed targami ogłoszono przejęcie większościowego pakietu brytyjskiego producenta naczep, firmy Lawrence David (więcej informacji).
ZF
ZF wspiera trend automatyzacji jazdy. W Hanowerze firma przedstawiła swoje inwestycje i koncepcje w tym zakresie. Rozwiązania ZF już teraz są w stanie nadać pojazdom autonomiczne funkcje jazdy. Firma skupia się głównie na samochodach dostarczających przesyłki. Autonomiczna jazda oraz E-mobilność są strategicznie bardzo ważne dla ZF, a firma zamierza zainwestować ponad 12 miliardów euro w tych obszarach w ciągu najbliższych pięciu lat.
Telematyka
Jednym z popularnych tematów na targach IAA były rozwiązania telematyczne. Swoje propozycje w tym zakresie przedstawiło kilka firm, wśród nich Jaltest, TomTom oraz WABCO.
Targi IAA w Hanowerze trwają od 20 do 27 września 2018 r.
Zachęcamy firmy, których ekspozycje nie znalazły się w naszym podsumowaniu do kontaktu i przesłania zdjęcia oraz krótkiego opisu stoiska. Zachęcamy także wszystkie firmy do przesyłania większej ilości informacji na temat swoich ekspozycji, które wykorzystamy w tej lub kolejnych publikacjach.
Komentarze