IAA 2018: Bosch inwestuje w własną wizję przyszłości

28 września 2018, 13:32

Bosch, podczas targów IAA w Hanowerze, przedstawił własną, kompleksową wizję przyszłości motoryzacji oraz transportu. Firma zwiększy inwestycje w dział pojazdów użytkowych, a także wprowadzi kilka innowacyjnych rozwiązań.

Konferencja prasowa Bosch podczas targów IAA 2018

Więcej środków na rozwój pojazdów

Bosch dostarcza swoje rozwiązania techniczne producentom pojazdów użytkowych oraz naczep. W najbliższym czasie firma zamierza bardziej skupić się na tym segmencie, widząc perspektywy jego dynamicznego wzrostu, związanego z przyszłościowymi trendami na rynku transportowym. Sektor nazywany Bosch Mobility Solutions ma zwiększyć obroty o 4%, co zapewni mu dwukrotnie wyższy wzrost w porównaniu do produkcji przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie jedna czwarta obrotów Bosch pochodzi ze sprzedaży technologii do samochodów użytkowych – od vanów po 40-tonowe samochody ciężarowe. W ostatnich latach, sprzedaż nowych pojazdów ciężarowych na świecie rośnie gwałtownie, co przekłada się także na wyniki niemieckiego producenta.

Ile osób pracuje nad innowacjami? Sektor Bosch Mobility Solutions pod koniec roku będzie liczył 54 500 pracowników. 5 000 z nich to osoby zatrudnione w tym roku. Nad koncepcjami napędowymi dla przyszłych samochodów ciężarowych pracuje obecnie 2 600 inżynierów.

Nad czym pracują inżynierowie Boscha?

Według badań firmy Shell, do 2040 roku, nastąpi zwiększenie natężenia transportu drogowego na świecie o kolejne 50%. Priorytetem według Boscha nie jest zatrzymanie tego trendu, ale sprawienie, by transport generował jak najmniejszy wpływ na środowisko, ludzi i sieć drogową. Ma być bezwypadkowy, a także wolny od emisji spalin i stresu.

Co ciekawe, firma nie skupia się na wyłącznie jednym rodzaju napędu. Rozwija koncepcje dotyczące pojazdów elektrycznych, ale jednocześnie wciąż opracowuje rozwiązania oparte na silniku Diesla. Według Boscha, zmiany w sposobie napędzania ciężarówek będą zachodziły stopniowo. Ok. 2030 roku, 25% nowych pojazdów ciężarowych będzie, zdaniem firmy, wyposażonych w napęd elektryczny.

Koncepcją, którą Bosch zdaje się wspierać najbardziej efektywnie w ostatnim czasie są ogniwa paliwowe, wykorzystujące wodór. Jak wiemy, ciężarówki całkowicie elektryczne mają problem ze stosunkowo krótkim zasięgiem. Ogniwa wodorowe, przekształcające gaz w energię elektryczną mogą być rozwiązaniem tego problemu. Firma Bosch nawiązała niedawno współpracę z amerykańskim producentem – Nikola Motors. Bosch proponuje zmodernizowane rozwiązanie technologiczne polegające na elektryfikacji osi napędowej i jej zintegrowaniu z naczepą. Dzięki temu naczepy będą mogły wytwarzać energię elektryczną w czasie hamowania i zasilać nią zespoły mocy naczepy.

Elektryfikacja i autonomizacja

Nowe rodzaje napędów to niejedyny trend, który w najbliższych latach będzie zmieniał rynek transportowy. Równie intensywnie Bosch pracuje nad rozwiązaniami, umożliwiającymi automatyzację jazdy. Asystent skrętu, czujnik martwego pola i system hamowania awaryjnego pomagają zapobiegać wypadkom z udziałem samochodów ciężarowych – Bosch ma w swojej ofercie m.in. czujniki radarowe stosowane w tych rozwiązaniach. Nim pojazdy staną się całkowicie autonomiczne, obserwować będziemy ich częściową automatyzację. Na targach IAA Bosch przedstawił własną wizję nowoczesnego kokpitu kierowcy, korzystającego z wielu udogodnień ułatwiających pracę, a przede wszystkim zwiększających bezpieczeństwo uczestników ruchu.

Jak wspomnieliśmy, całkowicie autonomiczne pojazdy ciężarowe poruszające się po wszystkich drogach to na razie wybieganie w przyszłość. Już teraz jednak, wiele firm boryka się z permanentnym brakiem kierowców zawodowych. Tylko w Polsce ten brak szacuje się nawet na 100 tys. osób. Propozycją Boscha jest wprowadzanie automatyzacji jazdy wszędzie tam, gdzie jest to możliwe już teraz. Bosch widzi duży potencjał np. w automatyzacji ruchu w systemie hub-to-hub, czyli autonomicznych samochodach ciężarowych kursujących pomiędzy magazynami. Platooning, czyli autonomiczne samochody ciężarowe jadące w kolumnie za pojazdem prowadzonym przez kierowcę, byłby z perspektywy Boscha następnym logicznym krokiem w procesie automatyzacji. Problemem we wprowadzaniu powyższych rozwiązań jest jednak ustawodawstwo. Firma stara się zabiegać o to, by przepisy dotyczące ruchu drogowego nadążały za dostępnymi rozwiązaniami technicznymi.

Co ciekawe, coraz większa część użytkowników dróg nie traktuje autonomicznych pojazdów jako zagrożenie. Z ankiety przeprowadzonej przez firmy Bosch i Innofact AG w ramach przygotowań do targów pojazdów użytkowych IAA 2018 wynika, że Niemcy czuliby się bezpieczniej na drogach po których poruszałyby się zautomatyzowane ciężarówkami. 40 procent respondentów wolałaby, aby w autonomicznych ciężarówkach znajdował się kierowcę w kabinie, ale już dla co trzeciego badanego – nie jest to konieczne. W rzeczywistości jeden na czterech respondentów miałby więcej zaufania do autonomicznej ciężarówki niż do człowieka za kierownicą. Z ankiety wynika również, że niewiele osób jest gotowych zrobić wszystko, aby odciążyć transport dostaw. Na przykład 73 procent Niemców stwierdziło, że nie chce kupować mniej w internecie. 49 procent badanych jest chętnych na kompromis, akceptując dłuższe czasy oczekiwania na dostawy paczek jako sposób na zmniejszenie natężenia ruchu – przyjmując kuriera tylko raz w tygodniu, a nie codziennie.

Komunikacja pojazdów

Kolejnym ważnym aspektem, definiującym przyszłość transportu jest połączenie pojazdów z Internetem i korzystanie z niego przez kierowców, operatorów flot, a także warsztaty. Dziś niemal każdy nowy samochód ciężarowy w Europie i USA jest już częścią Internetu. Bosch dostarcza producentom samochodów ciężarowych platformy telematyczne, które umożliwiają aktualizacje oprogramowania oraz zdalną diagnozę, co z kolei pozwala na rozwój nowych gałęzi działalności w obszarze zintegrowanych usług. Bosch wykorzystuje Internet rzeczy także do automatyzacji śledzenia dostaw – czujniki umieszczone na towarach i kontenerach przesyłają do chmury obliczeniowej informacje dotyczące lokalizacji, temperatury i wibracji.

Nowości dla transportu

Podczas targów IAA w Hanowerze Bosch przedstawił nie tylko swoje koncepcje, ale także realne rozwiązania, wprowadzane na rynek. Diagnostyka prognostyczna, elektroniczny horyzont czy predyktywne hamowanie awaryjne to tylko niektóre pojęcia, które już wkrótce na stałe rozpowszechnią się w branży ciężarowej. Z wszystkimi nowościami Bosch, zaprezentowanymi w Hanowerze można zapoznać się tutaj.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!