5000 MAN-ów z napędem HydroDrive

, 7 maja 2010, 0:00

Firma MAN dostarczyła już 5000 pojazdów ciężarowych z dodatkowym hydrostatycznym napędem osi przedniej. System HydroDrive zapewnia mniejsze zużycie paliwa z jednoczesną poprawą właściwości jezdnych poza asfaltem.

Pięć lat temu pojawiły się pierwsze pojazdy ciężarowe MAN z dodatkowym hydraulicznym napędem przedniej osi. Już pięć tysięcy aut korzysta z HydroDrive. Spółka MAN Nutzfahrzeuge jest jedynym na świecie producentem pojazdów ciężarowych wyposażonych w to pośrednie rozwiązanie między typowym napędem stosowanym przy jeździe po drogach a klasycznym napędem na wszystkie koła. Technologia oferowana jest w pojazdach typoszeregu TGX i TGS – w sześciu wersjach układu kół, w systemach dwu- do czteroosiowych. Technologia dostępna jest w całej Europie, szczególną popularność zyskała w Austrii, Szwajcarii, Niemczech i Skandynawii.

System MAN HydroDrive to dobre rozwiązanie dla pojazdów, które oprócz zwykłego poruszania się po drogach, wymagają niekiedy skorzystania z dodatkowego napędu, np. w przypadku samochodów straży pożarnej. Na drogach rozmoczonych od deszczu, napęd na tylne koła może się okazać niewystarczający. Utrudnione jest również manewrowanie całkowicie załadowanym pojazdem ciężarowym bez napędu na oś przednią.

Firma MAN opracowała ekonomiczny system napędu MAN HydroDrive, który zapewnia użytkownikom lepszą trakcję oraz bezpieczeństwo i nie wymaga zastosowania skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego osi przedniej i przedniego wału pędnego. Ponadto, takie rozwiązanie gwarantuje niższe zużycie paliwa.

Ciężarówka z dodatkowo zainstalowanym systemem HydroDrive ma niewiele większą masę od analogicznego pojazdu z napędem na oś tylną, ale jest o kilkaset kilogramów lżejszy od pojazdu z klasycznym napędem na wszystkie koła, co oznacza, że pojazdy z tym systemem dysponują zdecydowanie większym obciążeniem użytkowym.

System MAN HydroDrive jest jedynym rozwiązaniem napędu na wszystkie koła, umożliwiającym napęd na przednią oś także w pojazdach ciężarowych o normalnej wysokości. Dzięki takiemu rozwiązaniu niektóre typy pojazdów mogą być dostępne w wersji z napędem na wszystkie koła. Na przykład dotyczy to pojazdów z zabudową kontenerową z wymagalną wysokością pozwalającą na zachowanie przez człowieka pozycji stojącej, tak jak w pojazdach z odłączalną skrzynią ładunkową straży pożarnej lub służb ratowniczych. Pojazd o normalnej wysokości oznacza też dla użytkownika większy komfort przy wsiadaniu do pojazdu oraz niższe położenie punktu ciężkości pojazdu, co zapewnia mu optymalną stabilność. Dodatkowym atutem HydroDrive jest taka sama szerokość skrętu w porównaniu z analogicznymi pojazdami z napędem na oś tylną.

System MAN HydroDrive napędza przednie koła pojazdu przy pomocy silników hydrostatycznych zasilanych przez pompę hydrauliczną o ciśnieniu do 420 bar. Napęd można też wygodnie uruchomić podczas jazdy i przy obciążeniu pojazdu przekręcając odpowiedni przełącznik. Dzięki temu, bez konieczności wcześniejszego zatrzymania pojazdu, kierowca może bezpiecznie pokonywać wzniesienia. Dodatkowy napęd dostępny jest także podczas jazdy wstecz i w trybie ciągnienia.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!