Pociągi drogowe na zielonych autostradach

4 czerwca 2010, 0:00

Długie zestawy drogowe sterowane autopilotem, upakowane jeden za drugim w konwojach, jeżdżące non stop po zielonych autostradach łączących kontynenty – taką wizję 2020 roku kreśli Volvo Truck Corporation.

Pojazdy mają poruszać się w konwojach, pokonujących międzykontynentalne trasy z prędkością 90 km/h. Ma to być połączone z wizją zielonych korytarzy transportowych, które odseparują ciężarówki od pozostałych uczestników ruchu, niczym pociągi. Poza poprawą aerodynamiki (zmniejszającej zużycie paliwa i emisję CO2) i bezpieczeństwa, ma to przynieść oszczędność miejsca na drodze i redukcję tempa degradacji nawierzchni. Kierowca wypoczywałby za kierownicą ciężarówki sterowanej automatycznie. Wyeliminowałoby to przerwy w jeździe i skróciło czasy dostaw i przebywania kierowcy poza domem

Koncepcyjny pojazd Concept Truck 2020, ma wyglądać zupełnie inaczej, niż dzisiejsze ciężarówki: zamiast tradycyjnej deski rozdzielczej, dotykowy panel ciekłokrystaliczny, na którym wyświetlane są potrzebne informacje. Wentylowany fotel, strefowe oświetlenie wnętrza, sterowane elektronicznie zasłony i stopień zaciemnienia szyb oraz kamery zastępujące lusterka wsteczne – to tylko niektóre z rozwiązań, które mają spopularyzować się za 10 lat.

W dolnej przedniej sekcji pojazdu wbudowano system antykolizyjny, wysunięty do przodu o około pół metra. Ten specyficzny „dziób" pojazdu „łagodniej obchodzi się" z samochodami osobowymi podczas zderzenia czołowego, a także poprawia aerodynamikę.

– „Ponieważ wysunięty dziób pełni funkcję elementu bezpieczeństwa, wyszliśmy z założenia, że nie należy go brać pod uwagę przy określaniu maksymalnej dopuszczalnej długości pojazdu, podobnie jak ma to miejsce obecnie w przypadku lusterek zewnętrznych, których nie uwzględnia się w maksymalnej dopuszczalnej szerokości samochodu” – podkreśla Rikard Orell.

– „Nasze dotychczasowe działania, polegające na dopracowaniu kształtu przedniej części pojazdu, miały niewielki wpływ na poprawę właściwości aerodynamicznych. Jednak wiele się zmieni pod tym względem, gdy zaczniemy pracować nad tyłem pojazdu. Tkwi tam ogromny, niewykorzystany dotąd potencjał. ” – tłumaczy Rikard Orell.

– „Postęp dokonuje się coraz szybciej. Dlatego nasza wizja przyszłości nie jest aż tak odległa. Wiele technologii potrzebnych do budowy Volvo Concept Truck 2020 jest już dostępnych, inne należy opracować. Trzeba mieć odwagę zdecydowanie wejść do gry, pokazując, co można zrobić i co chce się osiągnąć. Samoograniczenie się pociąga za sobą ryzyko pozostania w tyle”. – mówi Rikard Orell, dyrektor działu wzornictwa w Volvo Trucks.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!