Wszystkie firmy dążą do zwiększenia dochodowości. Jedną z inwestycji, które to umożliwiają jest pokładowy system ważenia amerykańskiej firmy Air-Weigh. Nie wydłuża on trasy, eliminując konieczność wjazdu na wagę, a dodatkowo upraszcza kalkulację maksymalnego dozwolonego ładunku, zwiększając zyski. Precyzyjna kalkulacja ładunku chroni również przed grzywnami za przeładowanie.
Wraz z zastosowaniem pneumatycznych systemów zawieszenia w samochodach ciężarowych została otwarta możliwość używania mobilnego urządzenia zarządzającego ładunkiem. Do tej pory istniały tylko czujniki tensometryczne, które były drogie, delikatne i skomplikowane w instalowaniu na podwoziu ciężarówki, a zatem były mało używane.
Pierwsza generacja systemów zarządzania ładunku używała manometrów, znanych jako ciśnieniomierze do obliczania wartości ciśnienia powietrza w obwodzie systemu amortyzacji. To była pierwotna oznaka dalszego zarządzania ładunkiem. Różnica w ciśnieniu między pełnym pojazdem, a nienaładowanym wynosiła tylko dwa albo trzy bary i niełatwo było wykonać precyzyjny pomiar. Obecnie nie wystarczy mieć pomiar z tolerancją do kilku ton, a więc stare systemy stały się mało przydatne.
Druga generacja systemów kontroli ładunku oparta była na analogowej elektronice i składała się z urządzeń, które wymagały zwiększania ilości przewodów powietrza w obiegu zamkniętym dla miernika odczytowego. Pomiar był mniej precyzyjny, zajmował więcej czasu i nie był tak stabilny jak system Air-Weigh.
Nowy system korzysta z cyfrowej techniki, dzięki której nie ma potrzeby instalacji przewodów powietrza w ciężarówce, gdyż rejestracja danych odbywa się przez czujnik ciśnienia. Dane o ładunku, jak obciążenie grupy osi, ładunek brutto i netto, mogą być eksportowane do flotowego systemu zarządzania.
Tolerancja pomiaru to 0,2 proc. brutto z ładunku, a więc znacznie mniej niż w drugiej generacji urządzeń, których precyzja wynosiła 2-3 proc., co przekładało się na błąd rzędu 1200 kg, w porównaniu do ok. 90 kg w nowych Air-Weigh. Wielomodułowe systemy mogą być stosowane praktycznie w każdym rodzaju pojazdu z pneumatycznym i mieszanym zawieszeniem.
W załączniku znajduje się przykładowe wyliczenie rentowności systemu przy pięciu ważeniach w tygodniu.
Wyłącznym przedstawicielem na Polskę jest firma DNT Leszek Caputa, tel. 602-371-301.
Komentarze