Ile jest mechanika w kierowcy? Wyniki ankiety.

, 8 lutego 2019, 12:49

Czy zawodowy kierowca powinien posiadać kompetencje w zakresie napraw pojazdów ciężarowych? Nasi Czytelnicy w zdecydowanej większości uważają, że tak. Inną kwestią jest jednak posiadanie umiejętności, a inną chęć ich wykorzystania…

W polskich szkołach zawodowych od ponad dwóch lat ponownie istnieją klasy o profilu „Kierowca-mechanik”. Przywrócenie tego popularnego niegdyś kierunku wywołało falę dyskusji. Przeciwnicy twierdzili, że łączenie fachu kierowcy z fachem mechanika jest w dzisiejszych czasach anachronizmem, a te dwa zawody powinny funkcjonować niezależnie. O zdanie w tej sprawie postanowiliśmy zapytać naszych Czytelników.

Ankietowani nie mieli wątpliwości, że zawodowy kierowca powinien posiadać kompetencje w zakresie, przynajmniej podstawowych, napraw pojazdów ciężarowych. Taką odpowiedź wskazało 74% z nich.

Wyniki naszej ankiety wskazują również, że absolwenci kierunków zawodowych związanych z mechaniką pojazdową stanowią znaczną część obecnie aktywnych kierowców. Przyznało to aż 42% badanych.

Jak kierowcy rozumieją termin „podstawowe naprawy pojazdów”? Weryfikację tej kwestii przyniosło kolejne pytanie w naszej ankiecie. Okazuje się, że większość ankietowanych, którzy przyznali się do posiadania kompetencji w zakresie napraw potrafi wykonać przynajmniej takie naprawy jak wymiana klocków hamulcowych czy elementów zawieszenia. Aż jednej czwartej badanych nie sprawiają problemów także poważniejsze naprawy, jak wymiana sprzęgła.

Czy opisywane umiejętności są potrzebne? Okazuje się, że większość pracodawców nie wymaga, by zatrudniani kierowcy je posiadali. Może być to związane z brakami kadrowymi w zawodzie. Zbyt wysokie kryteria zatrudnienia nie są obecnie dobrym rozwiązaniem w branży transportowej.

Z komentarzy kierowców pozostawianych pod naszą ankietą oraz na Facebooku wywnioskować można, że choć posiadanie zdolności w zakresie napraw jest potrzebne, niekoniecznie dobrym rozwiązaniem jest informowanie o nich pracodawcy. Ma to związek z często spotykanym w naszym kraju poglądem, według którego „jeśli pokażesz raz, że coś umiesz, będziesz musiał to robić już zawsze”. Właśnie na tej zasadzie część pracodawców w branży transportowej wymaga od swoich kierowców wykonywania podstawowych napraw pojazdów. Zdarza się jednak, że te „dodatkowe usługi” nie wiążą się z otrzymaniem dodatkowego wynagrodzenia. Z drugiej strony, w przypadku awarii pojazdu w trasie, dużej części kierowców przydają się umiejętności wykonywania podstawowych napraw, takich jak np. wymiana zerwanego paska klinowego. Czekanie na pomoc serwisu to przecież także duża strata czasu dla kierowcy, pomijając koszty ponoszone przez firmę.

Wartym odnotowania jest słusznie podniesiony przez naszych komentujących temat naprawy pojazdu na poboczu autostrady. Oczywiście, ze względów bezpieczeństwa, takie działania nie powinny mieć miejsca. Jeżeli pojazd zostanie unieruchomiony na poboczu trasy szybkiego ruchu, należy bez wahania wezwać pomoc, a samemu oddalić się w bezpieczne miejsce.

Jakie jest Wasze zdanie na temat przyszłości kierunku kształcenia Kierowca-Mechanik oraz kompetencji kierowców w zakresie napraw samochodów? Do komentowania pod artykułem zachęcamy nie tylko kierowców, ale także zawodowych mechaników.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!