Filtry kabinowe do pojazdów użytkowych

, 20 września 2010, 0:00

Wydajność kierowców zawodowych zależy w dużej mierze od dobrej klimatyzacji, z drugiej zaś strony od jakości powietrza w kabinie. Pociąga to za sobą konieczność regularnej wymiany filtra kabinowego.

Szefowie parków maszynowych zgadzają się z ekspertami co do tego, że czyste klimatyzowane powietrze zwiększa wydajność kierowców. Dzięki polepszeniu koncentracji zdarza się mniej wypadków, a kierowcy rzadziej chorują. Potwierdzają to również odpowiednie badania.

Mniejsze koszty i krótsze przestoje
Układ doprowadzenia świeżego powietrza niczym odkurzacz przenosi do wnętrza ciężarówek i autobusów przez cały dzień roboczy ogromne ilości pyłów, pyłków kwiatowych, sadzy z silników wysokoprężnych, ozonu i benzolu. – Bez zastosowania wydajnego filtra kabinowego i przy niewystarczającej filtracji stężenie substancji szkodliwych w kabinie kierowcy jest wyraźnie wyższe niż w otoczeniu – ostrzega Eugen Koch, dyrektor ds. zarządzania produktami MANN-FILTER, i dodaje: – Niezdrowa mieszanka powietrza obniża u kierowcy zdolność reakcji i koncentracji, zwiększając niebezpieczeństwo wypadku. Sprawna klimatyzacja i wydajne filtry zmniejszają w ostatecznym efekcie okresy przestojów, a tym samym i koszty.

Mocno zanieczyszczone powietrze już po krótkim czasie prowadzi do tworzenia się po wewnętrznej stronie przedniej szyby warstwy zaniec-zyszczonych oparów, która może ograniczać widoczność, a w przypadku światła padającego z naprzeciwka do oślepienia kierowcy.

Ochrona przed pyłem respirabilnym
Od kiedy wiadomo, że cząsteczki pyłów respirabilnych o średnicy poniżej 2,5 mikrometra stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia, coraz większe znaczenie, zwłaszcza w przypadku kierowców zawodowych, odgrywają filtry kabinowe.

Korzystna „atmosfera pracy“ przyczynia się również do zwiększenia zdolności koncentracji, wytrzymałości i motywacji kierowcy. Poprawa „atmosfery“ w kabinie kierowcy jest możliwa dzięki zastosowaniu stacjonarnej klimatyzacji, która uruchamiana jest zwłaszcza podczas przewidzianych przepisami przerw na wypoczynek i postój nocny. Wyższe temperatury oznaczają krótszy sen, a tym samym mniejszą zdolność regeneracji. Chłodniejsze otoczenie pozwala kierowcy na głębszy i bardziej regenerujący sen, co z kolei poprawia jego kondycję psychofizyczną w kolejnym dniu.

Wymiana co pół roku
Poza aspektami zdrowotnymi i bezpieczeństwa za terminową wymianą filtra kabinowego przemawia wg firmy MANN+HUMMEL również kwestia ochrony klimatyzacji przed zabrudzeniami i zanieczyszczeniami odkładającymi się na parowniku. Regularna konserwacja zapobiega tworzeniu się bakterii i trwałemu zapychaniu się wrażliwych elementów parownika. Chroniony jest również układ nawiewowy. Strumień powietrza może dzięki temu przepływać bez przeszkód i równomiernie wentylować kabinę.
W odniesieniu do pojazdów użytkowych o dużych przebiegach Eugen Koch zaleca wymianę filtrów kabinowych co pół roku, jeśli ma być zapewniona oczekiwana skuteczność oczyszczania.

Tendencja do stosowania filtrów zespolonych
Firma MANN+HUMMEL chroni kierowców ciężarówek i autobusów niemal całkowicie przed cząstkami stałymi, szkodliwymi gazami i nieprzyjemnymi zapachami dzięki najnowszej generacji filtrów kabinowych. Firma ta, będąca partnerem rozwojowym i seryjnym poddostawcą międzynarodowego przemysłu motoryzacyjnego, oferuje pod nazwą handlową MANN-FILTER zoptymalizowane filtry o jakości produktów montowanych fabrycznie również na rynku części zamiennych.
MANN+HUMMEL już od kilku lat obserwuje tendencję do stosowania filtrów zespolonych w miejsce odrębnych filtrów cząstek stałych. Podczas gdy filtry cząstek stałych zatrzymują jedynie drobne ciała stałe, takie jak pyły, sadza czy cząstki ze ścierania opon, filtry zespolone dzięki dodatkowej warstwie aktywnego węgla separują również nieprzyjemne zapachy oraz szkodliwe dla zdrowia gazy, takie jak ozon czy benzol.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

89.78.19.*, 28 września 2010, 0:00 0 0

Artykuł bardzo fajny ale które filtry może ktoś polecić zupełnie obiektywnie podchodząc do tematu?

Odpowiedz