Jeszcze nie tak dawno kierowcy nie zaprzątali sobie głowy koniecznością dokonywania sezonowych zmian ogumienia. Te na których jeździli były dobre do wszystkiego. Dopiero pojawienie się na dobre opon zimowych pokazało jak wiele można zyskać stosując ogumienie dopasowane do warunków drogowych.
Dzisiaj już chyba żaden szanujący się kierowca nie porusza się w zimie samochodem „obutym“ w letnie opony. Opony zimowe, w których zarówno kształt bieżnika jak i mieszanka użyta do ich budowy, zostały specjalnie dobrane do pokonywania nawierzchni o zmniejszonej przyczepności w warunkach niskich temperatur, w niebywały sposób podnoszą bezpieczeństwo jazdy.
O ile jednak „zimówki“ stały się już obowiązującym ogumieniem w samochodach osobowych i w mniejszym stopniu dostawczych, to jeśli chodzi o ciężarówki i autobusy to na razie jeszcze przecierają sobie szlaki, stanowiąc pewne rodzaju ciekawostkę. Czy słusznie?
Temu zagadnieniu postanowiła bliżej przyjrzeć się firma Continental. Aby uzmysłowić użytkownikom ciężarówek i autobusów jak wiele można zyskać stosując odpowiednie do warunków ogumienie, zorganizowała w leżącym w alpejskiej dolinie miasteczku Saalfelden warsztaty prasowe.
Areną zmagań ciężkich pojazdów z białą nawierzchnią stał się tor testowy austriackiego automobilklubu ŐAMTC. Warsztaty rozpoczęło spotkanie z teorią. W ustawionym na torze pokaźnych rozmiarów namiocie specjaliści z Continentala przybliżyli zawiłości konstrukcji ogumienia oraz różnice jakie występują pomiędzy tradycyjnie stosowanymi oponami uniwersalnymi a zimowymi.
Jak do tej pory opony zimowe w ciężarówkach i autobusach najlepiej przyjęły się w krajach skandynawskich Norwegia, Szwecja i Finlandia. Przepisy drogowe zezwalają tam na używanie w miesiącach zimowych opon z kolcami nawet w ciężkich pojazdach, co powoduje że ich użytkownicy często dysponują dwoma kompletami ogumienia. W pozostałych europejskich krajach przepisy najczęściej normują minimalną głębokość bieżnika lub określają zasady dotyczące stosowania i posiadania łańcuchów.
Aby udowodnić wyższość opon zimowych nad uniwersalnymi na ośnieżonej nawierzchni fachowcy z Continentala przygotowali dwa komplety pojazdów (zestaw z naczepą, ciągnik siodłowy i autokar), z których jeden był wyposażony w opony regionalne natomiast drugi w opony zimowe.
Pojazdy miały do pokonania kilka prób, wśród których najbardziej spektakularne polegały na ostrym hamowaniu na ubitym śniegu oraz pokonywaniu zacieśniającego się okręgu. W obu przypadkach przewaga opon zimowych była bezsporna. Droga hamowania zestawu drogowego wyposażonego w opony zimowe była krótsza o kilka metrów od zestawu z oponami regionalnymi. Także pojazdy wyposażone w opony zimowe dłużej utrzymywały tor jazdy podczas pokonywania okręgów. Ponadto bieżnik ogumienia zimowego nie „nabijał“ się śniegiem co ułatwiało np. ruszanie.
Specjalnie na potrzeby warsztatów prasowych Continental wyposażył pojazdy testowe w najnowsze opony zimowe dla pojazdów użytkowych. Na koła naczepy założono opony HTW 2 Scandinavia, będąca pierwszą oponą zimową specjalnie zaprojektowaną do tego celu. Ich charakterystyka umożliwia ich eksploatację także poza sezonem zimowym. Opony do naczep stanowią uzupełnienie nowej gamy Scandinavia 2 przeznaczonej dla ciężarówek.
Opona HSW 2 Scandinavia jest przeznaczona na osie kierujące. Jej innowacyjna budowa ułatwia szybkie odprowadzanie wody, błota pośniegowego oraz samego śniegu, zwiększając znacząco przyczepność do nawierzchni. Geometria bieżnika nowej opony HDW 2 Scandinavia, dedykowane do osi napędowych, pomaga w przekazywaniu momentu obrotowego kół na śliską nawierzchnię oraz zwiększa skuteczność hamowania zarówno hamulcami jak i retarderem.
Specjalnie dla autobusów Continental zaprojektował opony zimowe HSW 2 Coach przeznaczone na wszystkie koła. Dobra trakcja w trudnych warunkach zapewnia bezpieczeństwo autobusom międzymiastowym i turystycznym poruszającym się w warunkach zimowych.
Autor: Paweł Tobolski (tekst i zdjęcia)
Artykuł ukazał się w październikowym numerze miesięcznika TRAILER Magazine
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
83.24.230.*, 21 lutego 2012, 11:45 0 0
Poczytaj, to będziesz wiedział
http://truckfocus.pl/nowosci/5167/nowa-opona-michelin-x-multiway-3d
http://truckfocus.pl/nowosci/5612/d%C5%82u%C5%BCsze-przebiegi-i-wi%C4%99ksza-no%C5%9Bno%C5%9B%C4%87
http://truckfocus.pl/nowo%C5%9Bci/5901/nowa-opona-ca%C5%82oroczna-fbo-rubber-technology
http://truckfocus.pl/nowosci/5417/continental-oferuje-nowe-rozmiary-opon-htl2-i-htr2
Odpowiedz
195.205.254.*, 21 lutego 2012, 10:48 0 0
A co to są opony regionalne?
Odpowiedz