Grupa ZF Friedrichshafen AG zawarła ostateczną umowę nabycia firmy WABCO. Transakcja wyceniana jest na 7 miliardów dolarów.
ZF przygotowuje się na nadejście ery samojezdnych samochodów ciężarowych, przez co dąży do przebudowy swojej obecnej działalności. Nabycie WABCO, globalnego potentata w produkcji systemów wspomagających kierowcę, montowanych w samochodach ciężarowych i przyczepach, jest krokiem w tym kierunku.
Planowana akwizycja została zatwierdzona przez zarząd i radę nadzorczą ZF, a także przez zarząd WABCO. Wspólnie firmy ZF i WABCO staną się globalnym dostawcą zintegrowanych systemów mobilności dla pojazdów użytkowych. Przychody ze sprzedaży obu firm łącznie szacowane są na około 40 miliardów euro. Firma WABCO jest notowana na nowojorskiej giełdzie, wygenerowała 3,3 mld euro przychodów w 2018 r. Zatrudnia około 16 000 pracowników w 40 krajach.
Wolf-Henning Scheider, dyrektor generalny ZF, powiedział:
– Wierzymy, że wraz z WABCO, ZF może stać się wiodącym na świecie dostawcą zintegrowanych systemów do pojazdów użytkowych, tworząc długoterminową wartość i bezpieczeństwo dla swoich klientów, pracowników i właścicieli. Dla ZF przejęcie specjalisty i lidera w dziedzinie układów hamulcowych pojazdów użytkowych oznacza pozyskanie stabilnego i rozwijającego się segmentu biznesowego oraz umożliwia naszemu istniejącemu działowi pojazdów użytkowych poszerzenie wiedzy w zakresie kontroli jazdy. Stworzy to podstawę dla ZF do zaoferowania naszym klientom kompleksowych systemów bezpieczeństwa i zautomatyzowanych rozwiązań w zakresie mobilności pasażerów i towarów. Jest to również w najlepszym interesie naszych właścicieli, Fundacji Zeppelin i Fundacji Dr. Jürgena i Irmgarda Ulderupa, ponieważ transakcja doprowadzi do trwałego wzmocnienia ZF.
Jacques Esculier, prezes i dyrektor generalny WABCO, dodał:
– Połączenie sił z ZF stworzy wiodącą globalną firmę technologiczną, dobrze przygotowaną do wykorzystania przyszłego zapotrzebowania na autonomiczne, wydajne i połączone pojazdy użytkowe. Mamy długą historię udanej współpracy, wspólnie opracowywaliśmy innowacyjne technologie, a obie firmy dzielą bezkompromisowe dążenie do doskonałości, pasję do innowacji i wyjątkową koncentrację na kliencie.
ZF oczekuje, że zautomatyzowane funkcje jazdy będą wdrażane przede wszystkim w pojazdach użytkowych oraz w obszarach o niskim skomplikowaniu ruchu pojazdów (np. na terenach fabrycznych, lotniskach, w rolnictwie). Oczekuje się, że połączenie obu przedsiębiorstw przyspieszy rozwój nowych technologii oraz popularyzację autonomicznych pojazdów użytkowych. Tym samym zmniejszy zależność ZF od przemysłu związanego z samochodami osobowymi.
Dr Konstantin Sauer, dyrektor finansowy ZF, powiedział:
– Zamierzone strategiczne przejęcie WABCO przychodzi w dobrym momencie dla ZF. Po udanej integracji TRW, ZF znacznie obniżyło poziom zadłużenia. W rzeczywistości osiągnęliśmy szczyt w realizacji naszych celów redukcji zadłużenia. WABCO to zdrowa i rozwijająca się firma z silnym profilem przepływów pieniężnych, dzięki czemu doskonale pasuje do ZF i wspiera realizację naszej strategii.
Transakcja podlega standardowym zatwierdzeniom regulacyjnym. ZF oczekuje jej zamknięcia na początku 2020 roku.
Komentarze