Atego z wyróżnieniem "Truck of the Year 2011"

8 października 2010, 0:00

Podczas targów IAA w Hanowerze, międzynarodowe jury z 23 krajów, nagrodziło nowego, 12-tonowego Mercedesa Atego tytułem „Truck of the Year 2011“.


Według zasad jury tytuł „Truck of the Year“ jest przyznawany co roku samochodowi ciężarowemu, który okazał się najbardziej innowacyjny w transporcie drogowym pod względem ekonomiczności, emisji zanieczyszczeń, bezpieczeństwa, zdatności do jazdy i komfortu. Uzyskując łącznie127 punktów, Mercedes-Benz Atego zdecydowanie pokonując zdobywcę drugiego miejsca, który zgromadził 82 punkty.

– „Cieszymy się, że jury konkursu „Truck of the Year“, przyznając nam to wysokie wyróżnienie, potwierdza nasze wysiłki w dwóch istotnych punktach: po pierwsze, poświęcenie uwagi samochodowi dostawczemu, na którą zasługuje ze względu na swój wkład w codzienne zaopatrywanie naszego społeczeństwa. Po drugie potwierdza, że konsekwentna kontynuacja naszych inwestycji i projektów związanych z technologiami przyszłości, do których zalicza się napęd hybrydowy, także w okresie kryzysu ekonomicznego było prawidłowe. To się teraz zwraca.” – powiedział Hubertus Troska, szef Mercedes-Benz Trucks.

Atego BlueTec Hybrid wykorzystywany w dystrybucji towarów może zaoszczędzić od 10 do 15 proc. paliwa i zmniejszyć emisję CO2 w porównaniu z samochodami ciężarowymi o napędzie konwencjonalnym.

Mercedes-Benz Trucks stawia w przypadku Atego BlueTec Hybrid na architekturę z jednym równoległym napędem hybrydowym. Dostosowuje się on najlepiej do budowy technicznej zespołu napędowego samochodu ciężarowego. W przypadku tego rozmieszczenia podzespołów w równoległych napędach hybrydowych silnik elektryczny znajduje się za silnikiem spalinowym i sprzęgłem, ale przed skrzynią biegów. Przy takiej budowie oba silniki mogą napędzać pojazd pojedynczo lub w sposób łączony. Położenie pozwala na elektryczne ruszanie, rekuperację, wspomaganie przez silnik elektryczny oraz optymalizację krzywej charakterystyki silnika wysokoprężnego. Okazało się ono również najlepszym rozwiązaniem. W porównaniu do konwencjonalnego napędu dochodzą tutaj, jako dodatkowe komponenty, bateria do napędu silnika elektrycznego, przetwornica lub przekładnik napięciowy oraz układ sterowania napędem hybrydowym i układ chłodzenia.

Uwzględniając aspekt emisji zanieczyszczeń, zużycia paliwa i masy, w Atego BlueTec Hybrid stosowany jest 4-cylindrowy silnik Euro V EEV. Platformę tego dystrybucyjnego samochodu ciężarowego z napędem hybrydowym stanowi Atego 1222 L EEV. Już pojazd bazowy spełnia ekologiczne standardy EEV i z dopuszczalną masą całkowitą 11,99 t należy do szczególnie ulubionej kategorii pojazdów stosowanych w dystrybucji w Europie. 4-cylindrowy silnik wysokoprężny OM 924 LA o pojemności skokowej 4,8 l osiąga moc 160 kW (218 KM) przy 2200 obr/min i maksymalny moment obrotowy 810 Nm przy 1200-1600 obr/min. Współpracuje z nim chłodzony wodą silnik elektryczny o mocy maksymalnej 44 kW i maksymalnym momencie obrotowym 420 Nm. Umieszczony jest między sprzęgłem a zautomatyzowaną, 6-biegową skrzynią biegów Mercedes-Benz G 85-6 z automatycznym systemem przełączania biegów Telligent.

Silnik elektryczny pozyskuje swoją energię z mocnych i wydajnych baterii litowo-jonowych. Baterie są zasilane dzięki odzyskiwanej sile hamowania (rekuperacja). Jeśli kierowca wyhamowuje pojazd, silnik elektryczny działa jak alternator, energia hamowania jest przekształcana w energię elektryczną, która jest kumulowana w baterii aż do osiągnięcia jej maksymalnej pojemności. To samo obowiązuje w podczas trybu hamowania silnikiem, jeśli samochód ciężarowy toczy się „bez gazu“ z włączonym biegiem. Przetwornica przekształca napięcie prądu stałego baterii w napięcie zmienne silnika elektrycznego. Poprzez stosowanie funkcji Start/Stop silnika do zera redukowane jest zużycie paliwa i poziom hałasu podczas postoju na czerwonym świetle. Wyłącza ona automatycznie silnik wysokoprężny.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

83.24.241.*, 11 października 2010, 0:00 0 0

Można się było spodziewać, że hybryda od Mercedesa będzie na pierwszym miejscu. Volvo jak rok temu na drugim miejscu ze swoim FMX. Scania spadła na trzecie, mimo że rok temu była liderem.

Odpowiedz

83.26.178.*, 13 lipca 2011, 13:52 0 0

martwi mnie tylko ciagle uruchamianie silnika i gaszenie bardzo rozgrzanego,ciekawe jak to wplynie na jego zywotnosc?
chyba ze kostruktorzy cos w tym kierunku zrobili......

Odpowiedz