Po dziesięciu latach eksperymentów przeprowadzanych we współpracy ze swoimi klientami-partnerami w warunkach rzeczywistych firma Renault Trucks przedstawia drugą generację w pełni elektrycznych pojazdów: Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. i Renault Trucks D Wide Z.E. Jest to kompletna gama pojazdów od 3,5 do 26 ton.
Pojazdy Renault Trucks D i Renault Trucks D Wide Z.E. będą produkowane w zakładzie firmy Renault Trucks w Blainville-sur-Orne, a na rynek trafią w roku 2019. Renault Master Z.E. jest dostępny już od roku 2018.
Aby nadążyć za zmianami w obszarze transportu miejskiego, firma Renault Trucks, wypuszcza na rynek drugą generację elektrycznych pojazdów ciężarowych. Gama pojazdów Renault Trucks Z.E., którą tworzą Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. i Renault Trucks D Wide Z.E., w zakresie od 3,5 do 26 ton, obejmuje wachlarz zastosowań miejskich, od dystrybucji i dostawy towarów po wywóz śmieci.
Firma Renault Trucks przygotowywała się do przejścia na pojazdy elektryczne przez ostatnie dziesięć lat. Elektromobilność była dla firmy Renault odpowiedzią na problemy związane z jakością miejskiego powietrza i hałasem oraz sposobem na zmniejszenie emisji CO2.
Przez ostatnie dziesięć lat firma, wraz ze swoimi klientami-partnerami, testowała elektryczne pojazdy ciężarowe w warunkach rzeczywistych, aby uzyskać najważniejsze informacje na temat użytkowania, zachowania akumulatorów, sprzętu do ładowania i szczególnych wymagań w zakresie konserwacji. Za sprawą tych testów w warunkach rzeczywistych klienci-partnerzy firmy Renault Trucks mogli pomóc swoim własnym klientom w zmierzeniu się z technologią elektryczną.
– Dziesięć lat temu byliśmy pionierami promującymi elektryczne pojazdy ciężarowe w celu poprawy jakości powietrza w mieście. Dziś możemy zaoferować całą gamę pojazdów elektrycznych o udowodnionych osiągach, a eksperci w naszej sieci gotowi są pomóc naszym klientom w przejściu na elektromobilność. Dziesięć lat temu byliśmy pionierami, dziś jesteśmy ekspertami – tłumaczy prezes firmy Renault Trucks, Bruno Blin.
Niektóre firmy transportowe zdążyły przetestować elektromobilność w swoich flotach. Jedną z takich firm jest XPO Logistics.
– W XPO daliśmy przykład, ponieważ branża transportowa staje się coraz bardziej świadoma potrzeby alternatywnych źródeł energii. Doceniamy naszego dostawcę Renault Trucks za inwestowanie w rozwój pojazdów elektrycznych, które oferują swoimi rozwiązaniami możliwość osiągnięcia „zerowej emisji”. Renault Trucks kształtuje tym samym przyszłość transportu w zmieniającym się otoczeniu miejskim – powiedział Luis Gomez, dyrektor zarządzający ds. Transportu, XPO Logistics Europe.
Renault Master Z.E.
Renault Master Z.E., który ukazał się we wrześniu 2018 roku, został stworzony do takich celów jak np. transport przesyłek kurierskich i zapewnia dostęp do wszystkich obszarów miejskich – nawet tych, w których obowiązują surowe ograniczenia ruchu. Akumulator tego w pełni elektrycznego pojazdu użytkowego ładuje się przez sześć godzin.
Jego pojemność ładunkowa jest taka sama jak w konwencjonalnym pojeździe Renault Master napędzanym silnikiem wysokoprężnym, ponieważ akumulatory zamontowane są pod jego przednimi fotelami. Gama Master Z.E. dostępna jest w sześciu wariantach – cztery pojazdy o nadwoziu furgonowym i dwa o nadwoziu skrzyniowym. Renault Master Z.E. w wersji standardowej został wyposażony w kamerę cofania, czujniki cofania oraz lusterko szerokokątne.
Renault Trucks D i Renault Trucks D Wide Z.E.
16-tonowa wersja pojazdu Renault Trucks D Z.E. została stworzona do takich celów jak np. realizacja dostaw w środowisku miejskim i przy ładunkach transportowanych w kontrolowanej temperaturze. Pojazd Renault Trucks D Wide Z.E., służący do zbiórki odpadów, będzie dostępny w wersji 26-tonowej. Oba te modele będą produkowane w zakładzie Renault Trucks w Blainville-sur-Orne, we francuskiej Normandii, w drugiej połowie 2019 roku.
Pojazdy z gamy dystrybucyjnej Renault Trucks Z.E. mają zasięg roboczy do 300 km w zależności od zastosowania i konfiguracji akumulatora. W rzeczywistości akumulator jest najdroższym elementem przy zakupie elektrycznego pojazdu ciężarowego. W przypadku firmy Renault Trucks, dostępne będą różne opcje zasięgu roboczego.
Dzięki szybkiemu ładowaniu prądem stałym, litowo-jonowe akumulatory pojazdów Renault Trucks D Z.E. i Renault Trucks D Wide Z.E. można naładować w jedną do dwóch godzin za pośrednictwem złącza 150 kW Combo CCS. W przypadku nocnego ładowania prądem przemiennym, czas potrzebny do pełnego naładowania 300 kWh akumulatora wynosi 12 godzin. W tym przypadku użycie trójfazowego przemysłowego gniazda elektrycznego 380 V 32 A jest w pełni wystarczające.
Pojazdy Renault Trucks D Z.E. i Renault Trucks D Wide Z.E. wyposażone są w wał odbioru mocy ze standardowym złączem mechanicznym, co zapewnia elastyczność w zakresie użytkowania i zastosowanego nadwozia.
Specyfikacja techniczna
Renault Master Z.E.
- Dopuszczalna masa całkowita: 3,1 t
- Silnik elektryczny: 57 kW
- Maks. moment obrotowy: 225 Nm
- Prędkość maksymalna: 100 km/h
- Magazyn energii: akumulatory litowo-jonowe 33 kWh
- Zasięg roboczy w cyklu NEDC: 200 km
- Zasięg roboczy w warunkach rzeczywistych: do 120 km
Renault Trucks D Z.E.
- Dopuszczalna masa całkowita: 16 t
- Masa: 16,7 t.
- Dostępne wersje rozstawu osi: 4400 mm i 5300 mm
- Silnik elektryczny: 185 kW (ciągła moc 130 kW)
- Maks. moment obrotowy silnika elektrycznego: 425 Nm.
- Maks. moment obrotowy tylnej osi: 16 kNm
- Skrzynia biegów o dwóch przełożeniach
- Magazyn energii: akumulatory litowo-jonowe 200 do 300 kWh
- Zasięg roboczy w warunkach rzeczywistych: do 300 km
Renault Trucks D Wide Z.E.
- Dopuszczalna masa całkowita: 26 t
- Masa: 27 t
- Dostępna wersja rozstawu osi: 3900 mm
- Dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 370 kW (ciągła moc 260 kW)
- Maks. moment obrotowy silników elektrycznych: 850 Nm
- Maks. moment obrotowy tylnej osi: 28 kNm
- Skrzynia biegowa o dwóch przełożeniach
- Magazyn energii: akumulator litowo-jonowy 200 kWh
- Zasięg roboczy w warunkach rzeczywistych: do 200 km
Komentarze