TEXA to światowy lider w produkcji testerów i systemów diagnostyki pokładowej samochodów osobowych, motocykli, maszyn rolniczych, sprzętu motorowodnego. Ogromne doświadczenie bazujące na wieloletniej produkcji oprogramowania do samochodów osobowych, kilkuletni okres badań i przygotować zaowocowały powstaniem oprogramowania diagnostycznego do samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych, naczep, przyczep, autobusów itp. oraz testerów diagnostycznych mogący realizować diagnostykę Truck to Axone 3 Moblie, Navigator TXT z PC lub z Axone Pad.
Dzięki zastosowanym zaawansowanym funkcjom diagnostycznym mechanik ma możliwość diagnozowania systemów silnika, hamulców, wspomagania hamulców (retarder), automatycznych (zautomatyzowanych) skrzyni biegów, zawieszenia, systemu oczyszczania spalin oraz innych. Umożliwia wykonywanie rozmaitych testów, regulacji nie wspominając już o standardowych operacjach jak odczyt parametrów czy błędów. Navigator TXT pracuje w zakresie napięcia zasilania do 8-32 V, przez co może być wykorzystany w każdego typu pojazdach. Urządzenie to dzięki swej odpornej na wstrząsy, uderzenia jaki i wilgoć obudowie staje się nieodzownym wyposażeniem warsztatu „ciężarówkowego”.
Urządzanie AXONE 3 Mobile jest nowoczesnym komputerem warsztatowym, przeznaczonym do bezpośredniej lub bezprzewodowej diagnostyki samochodów ciężarowych i osobowych. Istnieje również możliwość poszerzenia jego możliwości o obsługi motocykli. Urządzenie to posiada duży 10-calowy dotykowy ekran, dając tym samym możliwości wykorzystania bez żadnych dodatkowych peryferiów (mysz, klawiatura). Ekran może być obsługiwany bezpośrednio za pomocą wbudowanego pióra lub też palca. Urządzenie jak każdy komputer typu laptop posiada zasilanie bateryjne, dające mu możliwość pracy w trybie ciągłym aż 3 godziny. Innowacyjnym rozwiązaniem jest funkcja automatycznego ładowania podczas pracy z połączeniem bezpośrednio kablem do pojazdu.
To nowoczesne narzędzie, które dzięki zastosowaniu modułu Bluetooth może pracować w trybie bezprzewodowym i współpracuje ze wszystkimi interfejsami diagnostycznymi tj. od interfejsów diagnostyki tradycyjnej poprzez autodiagnostykę szeregową aż do urządzeń służących do analizy spalin.
Innowacyjnym rozwiązaniem jest zainstalowany moduł GSM, który umożliwia połączenie bezpośrednio do sieci GSM, co daje możliwość otrzymywania informacji SMS o nowościach TEXA dotyczących np. dostępności nowej wersji oprogramowania.
Mechanicy teraz mają możliwość skorzystania z unikatowej wprost funkcji aparatu fotograficznego wbudowanego w urządzenie. Nigdy wcześniej wymiana informacji nie była tak prosta, wystarczy wykonać fotografię danego elementu lub miejsca umieszczenia np. dowolnego czujnika a później, przesłać tę informację do zaprzyjaźnionego warsztatu samochodowego czy dystrybutora części.
Urządzenie ma budowę modułową, co znacznie powiększa jego możliwości. Wykorzystanie odpowiedniego modułu w zależności od potrzeb daje następujące opcje:
-autodiagnostyki, czyli nawiązania połączenie i wymiany danych z ECU danego systemu pokładowego, przy czym dostępne funkcje w ramach auto diagnostyki to: odczyt parametr rzeczywistych, odczyt błędów, odczyt stanów elementów wykonawczych, odczyt informacji zawartych w ECU dotyczących np. wersji oprogramowania, wersji sterownika i innych, aktywację elementów wykonawczych., Regulacje i ustawienia a także adaptacje, kodowanie i inne.
– diagnostyki sieci CAN, przeprowadzając test CAN H i CAN L w trybie rzeczywistym jednocześnie. Dzięki temu rozwiązaniu w sposób bardzo prosty można zweryfikować stan sieci CAN w pojeździe.
-diagnostyki elektrycznej, przeprowadzanej za pomocą 4-kanałowego niezależnego oscyloskopu, multimetru, oraz pomiaru ciśnienia (max 10 BAR)
-diagnostyki układu rozruchowego, w ramach, której istnieje możliwość testu akumulatora, przewodów prądowych, wydajności ładowania akumulatora oraz testu alternatora bez konieczności wybudowania.
Interfejs diagnostyczny Navigator TXT współpracuje z oprogramowaniem zainstalowanym na komputerze klasy PC lub urządzeniami wyświetlającymi TEXA jak na przykład AXONE PAD. Jest to urządzenie o nie wielkich rozmiarach, a dzięki obecności modułu Bluetooth staje się bardzo wygodne w użyciu, ponieważ kable połączeniowe między interfejsem a komputerem nie są już potrzebne. W przypadku silnych zakłóceń fali elektromagnetycznej można wykorzystać połączenie kablowe pomiędzy komputerem PC a narzędziem. Nawigator TXT stanowi tańszą alternatywę dla warsztatu, jednakże należy zdawać sobie sprawę z jego zalet i ograniczeń. Przede wszystkim urządzenie to dedykowane jest do autodianostyki czyli nawiązywania bezpośredniego połączenia z ECU i odczytu danych. Obsługiwane są wszystkie protokoły komunikacyjne a dodatkowo urządzenie jest zgodne z protokołem Pass-thru .
Urządzenie Axone 3 Mobile, jako komputer warsztatowy posiada zainstalowany system operacyjny Windows XP Embedded, na którym zainstalowane jest oprogramowanie IDC3 (Info Data Center), Navigator TXT natomiast, pracuje z oprogramowaniem zainstalowanym na PC lub też urządzeniach wyświetlających TEXA. Wersja oprogramowania dla tych urządzeń tj. Axone 3 Mobile oraz Navigator TXT jest taka sama, kiedy Navigator TXT pracuje z PC- jest to oprogramowanie IDC3 Truck Plus.
Oprogramowanie podzielone jest na trzy zasadnicze obszary diagnostyki pojazdów tj. diagnostyka motocykli, samochodów osobowych oraz ciężarowych. Każdy rodzaj oprogramowania dostępny jest oddzielnie, ale też istnieje możliwość pełnej integracji wszystkich środowisk. Dla nawigatora TXT istnieje możliwość rozszerzenia dodatkowo oprogramowania o obsługę sprzętu rolniczego- IDC3 Agri.
Obsługa oprogramowania nie sprawia żadnych problemów, jest prosta i intuicyjna. Oprócz funkcji diagnostycznych oprogramowanie zawiera szereg informacji dotyczących systemów elektronicznych znajdujących się w pojazdach a szczególnie pomocnych podczas napraw. W bazie danych znajdują się między innymi:
– Biuletyny techniczne
– Schematy elektryczne
– Karty techniczne podzespoł
– Wyszukiwanie obecnych systemów
Jedną z największych innowacji było wprowadzenie wyszukiwarki internetowej, dostarczanej przez firmę Google. Wyszukiwarka połączona jest z centralną bazą danych Texa. W bazie danych, znajdują się informacje dotyczące problemów napotykanych podczas napraw samochodów. Warunkiem koniecznym jest posiadanie łącza z Internetem, aby można było skorzystać z funkcji „Szukaj” od Google.
Baza danych zawiera również informacje dotyczące cykli obsługowych pojazdów, przez co klient ma możliwość wykonywania obsługi okresowej pojazdów zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
Po wyborze marki modelu i systemu oprogramowanie przechodzi bezpośrednio do funkcji diagnostycznych zanim jednak to nastąpi, oprogramowanie pokazuje lokalizacje złącza diagnostycznego sekwencją video, kabel, z jakiego trzeba skorzystać, aby połączyć się s wybranym pojazdem. Przechodząc do diagnostyki mamy do dyspozycji następujące zakładki:.
-parametry, gdzie podawane są parametry rzeczywiste danego układu, które mogą zostać przedstawione w postaci graficznej lub cyfrowej; kolejną innowacją jest możliwość zapisu parametrów testowych podczas diagnostyki do późniejszej analizy lub porównania.
-błędy, gdzie podane są błędy, jakie zostały zarejestrowane w ECU danego systemu, błędy mogą mieć 3 statusy, czyli: błąd aktywny obecny w tym momencie w systemie, błąd zapamiętany, czyli taki, który w tym momencie nie występuje, ale został zarejestrowany przez ECU; wreszcie błąd historyczny to błąd, który skasowany został już w trakcie autodiagnostyki a przechowywane są dla dalszej diagnostyki.
-stany, gdzie podane są informacje dotyczące elementów wykonawczych, obecności poszczególnych podsystemów itp. A informacje udzielane w tym miejscy mają charakter logiczny. Wartości, jakie można odczytać to: aktywny/ nieaktywny, obecny/ nieobecny, włączony/ wyłączony. Ta zakładka ma znaczenie w przypadku kodowania nowych sterowników.
-info ECU, tutaj są informacje udostępniane poprzez ECU konkretnego sterownika a dotyczą: wersji sterownika, oprogramowania w sterowniku, itp. Zakładka ważna w przypadku kodowania nowego sterownika.
-aktywacje, w tej opcji można wykonać test elementów wykonawczych poprzez ich aktywację
-regulacje i ustawienia, opcja ta daje możliwość wykonania ustawień, regulacji, kodowania, kalibracji danego systemu w zależności od marki, modelu i systemu.
Z wykorzystaniem oprogramowania można również obsługiwać interfejsy pomiarowe, moduły pomiarowe, dodatkowo oprogramowanie przystosowane jest do obsługi sprzętu przeznaczonego do analizy spalin.
Jak wynika z powyższego opisu TEXA dostarcza potężne narzędzie – „platformę diagnostyczno-informacyjną Truck”, która daje wsparcie mechanikowi w bardzo rozległym zakresie zarówno pod kątem diagnostyki, jak również analizy problemu i jego możliwości rozwiązania.
Artykuł przygotowała firma TEXA.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
83.21.106.*, 17 stycznia 2011, 0:00 0 0
alternatywą dla w.w. urządzenia jest komputer diagnostyczny JALTEST V-6.2 PC-LINK - zapraszam na www.en-truck.pl
Odpowiedz
83.29.154.*, 31 stycznia 2011, 0:00 0 0
Wcale JALTEST V-6.2 PC-LINK nie jest do końca alternatywą, ponieważ urządzenia TEXA można rozszerzyć o oprogramowanie CAR, BIKE i AGRI!!!!
Odpowiedz
78.131.217.*, 13 lutego 2011, 19:44 1 0
można , można , lecz trzeba za to zapłacić w sumie ponad 50.000zł . JALTEST jest mniej kosztownym rozwiązaniem, ponieważ oprogramowania ma niepodzielne do wszystkich segmentów aut i maszyn , a ponadto posiada dodatkowy program wspierający TEC-DOC - szczegóły u dealera www.jaltest.com.pl
Odpowiedz
188.137.80.*, 12 września 2011, 22:15 0 0
TEXA ZA TĄ CENE CO OFERUJE POWINNA DZIAŁAĆ NA TIP TOP A W PRAKTYCE WYGLĄDA DUŻO INACZEJ
Odpowiedz
82.16.142.*, 24 stycznia 2012, 22:24 0 0
texa nie jest ,,miszcz diagnostyki,, to nie trampki , jezeli masz warsztat i z tego zyjesz warto kupic snap on VERUS polecam nie jest duzo drozszy ale niech sie texa chowa .
Odpowiedz
79.207.157.*, 1 kwietnia 2012, 17:46 1 0
pracuje w firmie gdzie obsluguje okolo 20 mb atego 815 po siodlowki oprocz tego jest w planie okolo 5 Man-owod 12 do 40 ton czy ktos mi podpowie na jaki sprzet diagnostyczny naciognac mojego szefa powoli dochodzi do niego ze mechanik z mlotkiem kluczem i szmato w kieszeni to juz przeszlosc
Odpowiedz